|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Skulle vara kul att prova min mot en BMW 540.Känner en som har en 98a.Många tror att det inte är någon väghållning i en så stor och tung bil,men jag tycker den går mycket stadigt i farter över 200km/t ,det är bara att ha ena handen på ratten och det hela känns helt odramatiskt,och på kurviga vägar så kränger den mycket måttligt,den väger trots allt 2280kg. | |
|
Perran_: Jag har aldrig skrivit att jag tycker någon tillverkare gör dåliga motorer. Det enda jag menar med mitt föregående inlägg är att BMW, trots att de kanske inte har lika många hk i sina värsta prestandavagnar som vissa andra, har gjort ett större och svårare jobb än de som använder överladdning av något slag. Det är ju bevisligen lättare att få ut hög effekt ur en liten motor med höfläkt än en liten motor utan överladdning. Det är där jag tycker att BMW ligger bland de främsta, jämfört med andra icke nämnda tillverkare. (Ursäkta för de jobbigt långa meningarna). Mvh Carl. |
|
| Carl,jag skrev om min 600a mot 540,jag har den gammla v12an utan kompressor,jag håller med om att bmw är mycket bra på att bygga motorer utan överladdning. | |
|
kent: Mitt svar var inte riktat till dig. Och jag har inte kommenterat CL600 väghållning. Dock tror jag dig när du säger att den är bra. Mvh Carl |
|
|
Carl: Ja BMW gör bra motorer med bra prestanda utan överladdning, men tror inte det håller i längden tyvärr. Kent: Jämföra 6-liters V12 mot 4-liters V8? Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Perran_: Motorerna eller konceptet? | |
|
Perran_: BMW's M motorer är bland de mest imponerande maskiner som tillverkas. Ska bli intressant att se vad nya M5:an kan prestera. BMW går ju på en liten annan linje än vad tex Mercedes gör. Personligen tror jag att nya M5:an kommer att vara vassare än motsvarande E-klass AMG på det allra mesta. Detta trots att BMW motorn har lägre cylindervolym, ingen överladdning och utan tvekan flera hundra Nm mindre vridmoment. Detta pga att BMW satsar mer krut på bättre vikt/effekt förhållande, samt bra tranmissioner. Som inte behöver vara så extremt stora/tunga/kraftigare som på överladdade bilar med mycket vridmoment. Sen är det ju iofs upp tillvar och en att bedöma vilken motorkaraktär man tycker bäst om. |
|
|
Är väl inte så konstigt att en CL600 är stabil i farter över 200? Det är ju tom min bil! En CL600 är ju byggd för att klara av långa, snabba etapper på autobahn! BMW - När du älskar att köra! |
|
|
Outsider: Ja jag skrev ju att dom gör bra motorer med bra prestanda utan överladdning. & visst är det fläskigt med en V10 i en E60, men 5-serien efter E60 då? Ska dom pula ner en V12 i den? Även BMW kommer inse att det behövs överladdning för att vara snabbast. M5 E60 kommer vara ruskigt snabb, men det kommer förmodligen tillverkas värre bilar av konkurrenter. Synd att inte BMW och Mercedes släpper sina värstingar samtidigt. M5 E39 kom som ni vet 99, men SL 55 AMG kom några år senare tyvärr. Det finns nog några AMG-bilar som kommer vara minst lika snabb. Vet inte hur det är med E-klass dock. Men t ex CLS 55 AMG som släpps 2005 som har en kompressormatad V8 på "endast" 476hk och gör 0-60mph på 4.6sek. För att inte tala om SL 65 AMG, biturbomatad 5.5liters V12 på ca 612hk. Den kommer nog inte bli frånkörd av M5 E60 :) & den väger ungefär 2 ton. Carl L: Förstår inte riktigt frågan, men själva konceptet att köra utan överladdning håller inte i längden. Då blir man omsprungen av diverse andra bilmärken när det gäller prestanda. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Perran_: Man kan ju fråga sig, som du säger vad som händer sedan, hur de ska kunna pressa ur V10 motorn ännu mer effekt utan överladdning. Det finns nog ingen som kan svara på det i dagsläget. Ponera dock att man skulle borra den till 6 liter, då vore den utan problem vara god för mellan 600 och 650 hk. Sen är det lite lustigt att du jämför E39 M5 med SL 55 AMG... Jag är fullt medveten om att det finns massor med bilar som kör om BMW's M modeller på raksträckorna. Däremot så är en M bil betydligt roligare än sina konkurrenter när det börjar svänga, detta mycket pga lägre vikt. Ja skulle då inte alls förvåna mig om E60 M5 hänger av en SL65 på allt annat än raksträckor... Men, som nämnts tidigare är det mest en fråga om tycke och smak. För närvarande så tilltalas dock jag mer av BMW's sugmotorkoncept än Mercedes kompressormatade diton. |
|
|
Ja den som lever får se. Nog tror jag att iaf en SL 55 AMG kan svänga.. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.