|
|
|
|---|---|
|
Jag beräknar att jag kommer ha ca 400 mil kvar till inspection 1 när min fria service går ut i mitten av augusti (400 mil om jag kör lite extra med bilen)(Då kommer bilen ha gått ca 4000+ mil) Jag har bokat en service nu hos BMW Solna. Enligt killen jag pratade med så måste jag har mindre än 100 mil kvar till servicen för att slippa betala den själv (kostnad 3500:-). Då jag misstänker att det inte kommer inträffa så frågade jag om jag kunde få "årlig" service istället (byte motorolja)(bilen servades i maj förra året senast). Då sa han att BMW har ändrat detta så det går inte att får motorolje-service heller utan den utförs endast varannat år. Vad tycker ni jag ska göra ?, Bör jag ha en fri service, i så fall vilken ?. Vad är era erfarenheter när det gäller fri service och ett antal mil kvar till det "egentliga" servicetillfället ? Tack på förhand `? | |
|
Först och främst, prova en annan aukt verkstad, alla e inte så petiga som dom verkar vara kring de här med 100 mil kvar. Punkt 2, jag tolkar de som ren lögn. 12 månaders oljebytesintevallerna finns och lämpades av en god vän förra veckan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det löste sig på bästa sätt (insp. 1) Dock vägrade BMW Solna serva bilen. De vidhöll at man behöver max byta olja varannat år eller var 2500:e mil. Råd till andra i samma situation är att ringa runt. Roligt dedär med "fri-service", fungerar ungefär som garantier, dvs ganska godtyckligt. |
|
|
max byta olja var 2500mil???????????? seriöst?? jag byter var 500:e mil helsyntet.. ungefär vid de intervallet som oljan börjar bli skitig.. = dags å byta.. e visserligen min åsikt.. 2500mil kanske e ok när bilen e såpass ny.. men tycker de låter skumt.. Min pärla :-) Länk |
|
|
500 mil i dagens motorer är lite overkill, även om det aldrig är fel att byta olja. Serviceintervallen för moderna BMWs ligger runt 2500 mil. Vissa Audimodeller ligger nästan upp emot 3000 mil om jag inte minns helt fel. |
|
|
Detta har diskuterats till leda förut, sök är du snäll. Det finns INGA belägg för att byta ut en bmw godkänd helsyntet olja efter 500 mil. De får anses som ren miljöförstöring. Serviceintervallerna på e36 är 1500 mil eftersom oljan var sämre på 80 talet då E36 utvecklades. Idag finns det helsyntetoljor som klarar 5000 mil utan att tappa några egenskaper. Att byta på e46 i "halvtid" dvs var 1250 mil utövas av många på forumet, så även av mig. Men jag garanterar dig att majoriteten Bmw ägare som inte är "entusiaster" kör glatt 2500 mil på Castrol SLX utan att få problem för det. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.