|
|
|
|---|---|
| Jag läste att 98 istället för 95 oktanig-bensin skulle höja prestandan och vara bra för bilen i övrigt. Detta betvivlar jag inte men kommer jag att uppleva någon skillnad med min lätt trimmade 528 (e39). Jag pressar henne ganska hårt ibland? | |
|
Använd sökfunktionen. (ja, jag vet att det är ett tråkigt svar). Du kommer hitta läsning som räcker en bit in på nästa vecka. |
|
stefannorr |
Ja kör på 98 blyfri,men har inte märkt någon direkt skillnad,har ju ingen färddator så kan ej svara på om den drar nån cl mindre eller så...men har hört att de ska dra lite mindre o va bättre för motorn. |
|
Varför inte prova nästa gång du tankar fullt? Min drar mindre och motorn går inte lika "rått" som med 95 oktan |
|
|
Som sagt: I teorin ger högre oktantal lägre förbrukning och/eller högre effekt pga att motorn ställer om tändningen och därmed kan få en högre verkningsgrad. Olika motorer reagerar lite olika. På vissa motorexemplar märker man inte av skillnaden och på andra blir skillnaden högst märkbar. Med tanke på att din bil är trimmad (du skriver inte hur) är det ännu svårare att förutsäga om du märker någon skillnad. Jag tycker att min bil drar något mindre bränsle och går mjukare med 98 oktan. Om det blir högre effekt eller inte kan jag i alla fall inte känna, men den verkar vara lite rappare på höga varv med högre oktantal (samma effekt uppstår när jag slår i oktanbooster i bensinen). Bara att testa när du tankar nästa gång, motorn kan aldrig ta skada av för högt oktantal... Se upp för placeboeffekten bara! ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.