AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
987

betongfylla hela vattenkanalerna i blocket?

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
som topic lyder:
Vissa fyller bara upp till t.ex. frostpluggarna, men då tar man väl ändå bort hela vattencirkulationen med tanke på att genomströmningen upphör. Därför borde det väl gå lika bra att fylla hela vägen upp i vattenkanalerna?
Har nämligen tänkt fylla mitt block när det ändå är nerplockat nu...

TwinTurbo=Twice the fun :D

En fråga av en novis bara....varför gör man det överhuvudtaget??

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
är det inte nån i SBR-gänget som har gjort så? vill minnas att forden eller alfan saknar vattenkylning i blocket?

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
man gör det för att få upp stabilitet i blocket.

Ok! Men blir det inte för varmt om man tar bort kylning då??

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
jo... klart motorn blir varmare..
men det är inte direkt någon långfärdsbil jag bygger på. man får se till att ha en rejäl oljekylare så går det an att smååka lite..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på BMW-motorernas känsliga toppar, låter det som ett högriskprojekt att täppa igen kylkanalerna i motorn!

Skulle tro att det vill till riktigt höga effektuttag innan du behöver högre stabilitet i blocket!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ekblom: Finns många olika metoder att stabilisera upp blocket. Ang betongfyllning så fyller vissa som du säger upp till frost pluggarna, andra fyller bara de översta centimetrarna. En metod för att behålla lite kylning är att stoppa blompinnar i kanalerna och sedan slå på hardblock:et.
Andra metoder är att köra övertryck i vattnet för att på så sätt få stabilitet. En stödgördel som är skruvad i ramlager överfallen och i hålen i blocket för oljetråget. Det är bara att välja och vraka. Se till att köpa rätt betong bara, summitracing.com har bra priser och flera varianter av hardblock betong!
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
hur bra funkar morosos betong? för den finns nämligen på hansen racing, nära där jag bor.-..

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Den fungerar garanterat bra. Har ej provat men moroso är ju ett allmänt erkänt märke så det är helt säkert bra!
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Lånar tråden lite...

Jag har ett Bowtieblock som är betongat, och jag funderar på om man kan syra bort det eller får ut materialet på något annat sätt.
Nån som vet?
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
ekblom: hvorfor mener du at du trenger en mer stabil blokk?
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
lika bra när det ändå är nerplockat.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.