AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.102

"Hjälp" Min E46 dör korta stunder!

oh
4
oh
318 -02
Har en 318 -02 som jag köpte för 2 veckor sedan. Redan vid provkörningen dog bilen ca: 1/2 sec, sedan går bilen igen. Samtidigt som den dör lyser laddlampan. Detta fel sker vid alla varvtal ( även tomgång) och vid olika motortemp. Felet är oregelbundet, 1 gång per dag eller 5. För övrigt går bilen som en dröm.
BMW-verkstaden bytte batteri!? Vad nu det ska vara bra för, men man tackar ju inte nej till ett nytt batteri. Eftersom felet fortsatte lämnades bilen in igen och man la in ny prigramvara. Detta hjälpte inte heller! Nu har jag väntat 1 vecka och inte hört nåt från BMW-verkstaden. Ska själv ringa och höra om de har en lösning.
Själv tror jag på ett givarfel, trots att det inte finns något felmedelande. VET NÅGON VAD DET ÄR! Tacksam för svar.

ohh
Registrerades inga felkoder som kunde läsas av Bmws DIS?
De låter som en kamaxelgivare eller liknande som får tillfälligt spel.
Kan vara så enkelt som en tändmodul eller ett tändstift med.

Hur som haver så skall DIS kunna berätta vad som hänt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
oh
4
oh
318 -02
Inga felkoder kom upp enligt verkstaden.
Tackar för ditt svar!

ohh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Märkligt att det inte lagrats några felkoder!

Det tyder på att felet är rent mekaniskt tycker jag.

Hur långt har bilen gått?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
stefannorr
Tror som övriga på kam eller vevaxelgivare men har även läst något om för lågt varvtal på tomgång som går att höja via dis,testa att köra med ac på hela tiden för de höjer ju tomgången lite.

oh
4
oh
318 -02
Se3naste bud från verkstaden är att genoratorn ska bytas. De ska fixa det nästa vecka. Tror själv inte på denna åtgärd. Vad har laddningen med tändsrömmen att göra?!

ohh
Eletroniken är väldigt känslig och man kan få märkliga driftstörningar med för låg spänning till elsystemet.
Så de är inte helt otroligt, men inte helt logiskt :)
De är dock mycket enkelt o kolla själv om du äger en multimeter.

Mät först spänningen på batteriet när motorn är av, De ska ligga runt 12.6 volt.

Starta sedan bilen och gör samma procedur. Nu bör multimetern visa runt 14 volt om generatorn fungerar som den ska.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
låter som kamaxelgivaren
oh
4
oh
318 -02
Har nu bytat generator. Men ingen skillnad den "dör" lik förbaskat. Skall ner till Ängelholm 9 Aug. då skall det fixas enligt verksataden. Frågade om det intekunde vara givare till kam eller vevaxel. Det kunde det inte eftersom motorn inte lägger av då, den går bara dåligt sa mekanikern. Hoppas på mer lycka den 9-onde.

ohh
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
luftmass mätaren?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.