AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
411

Min BMW 320 -93 dra 1,5 1,6 liter

hej tycker låter skumt min 320 -93 dra 1,5 1,6 liter i stan få tanka hela tiden, funka inte längre bli nästan rånad, landsväg är ok dra den 1 liter o det är ok, men stan frukansvärt ska den verkligen dra så mycket? eller något fel `?
allt beror på körstil. men om du håller dig runt 90 på 5an ska bör den inte dra 1liter. I stan kan du ganska lätt få bilen att dra 1,5l om du efter varje rödljud drar till varvstopp, men jag utgår ifrån att du inte gör detta.
Kontrollera din lambdasond så att den inte kansar.

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
ok vart sitter lambdasond ? kan man kolla det själv?
det du kan göra är att kolla så att avgassystemet inte läcker och på så sätt lurar lambdasonden. Men annars får du köra till en verkstad som kan mäta avgasvärden och där får du ditt lambdavärde (halten oförbränd bensin) om jag minns rätt.

MVH // Harris
ok ska kolla upp det, men kan det göra att den dra så mycket mer soppa?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ja, det kan det göra om den mäter fel för då fetar motorn på med mer soppa. Kan dock bero på massor av andra saker.
Kör till en BMW-verkstad som kan köra ett diagnostest på din bil så kan de med största sannolikhet säga om bilen är frisk och det beror på din körstil eller om något är fel.
jadå! jag är ingen expert på området men lamdbasonden styr så att man får en bra blandning mellan luft och bensin. Den sitter för övrigt strax innan den främre ljuddämparen på din bil.

MVH // Harris
ok ska kolla upp den återkommer på måndag ska till öland ett par dagar nu ha det gottttt tackar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.