AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
403

E34 bromsklotsar bak snedslitns?

Hej

skivor och klotsar bak byttes för ca 1000 mil sedan

Nu i dagarna då det var så varmt ute så hissade jag ner rutorna för att om möjligt öka trivselfaktorn i min kära bimmer.

Till min förvåning så hörde jag ett lätt skrapande ljud från bakdäcken när jag svängde i rondeller och liknande i lite högre hastigheter, ungefär som när bromsarna ligger på skivorna.

Tänkte på en gång att det var hjullagren som var lite glappa.

igår kväll undersökte jag detta lite närmare.

Hissade upp hjulen bak och ryckte och slet i dem men kände inga glapp eller ojämnheter i lagret när jag rullade det för hand. Men till min stor förvåning såg jag att den bromsklots man kan se genom fälgen ( fem ekrade med mycket luft) var j*vligt snednött. Den del av klotsen som ska ligger ann på den större radien var 3-4 mm utan för skivan medan klotsen låg ann mot skivan på den inre radien. Det såg likadant ut på bådaa sidor. Och det syntes att det var klotsen som var snednött.

kan detta bero på att oken har fastnat eller kärvar otroligt mycket och att kolven "böjer" skivan så att klotsen snednöts om denna teori stämmer så skall ju den inre klotsen var mest nött på den mindre radien men har inte hunnit kolla på detta.

Om man skall smörja upp dessa glidpinnar vilket slags fett skall man ha.

Kan detta även vara orsaken till att man får ett lätt skrapljud vid kurvtagningar eftersom att inte oken flyter på skivan utan sitter fast.

Besiktade bilen för 2 månader sedan och bromsverkan var det inget fel på.
ingen som har en teori eller?

tacksam för svar och erfarenheter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.