AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.221

Centrallås lade av

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
En dag då jag skulle parkera bilen 525i24v 92- så funkade plötsligt inte fjärrkontrollen längre, larmet slås på/av men ingen låsknapp åker ner/upp.
Däremot låses handskfacket samt bensinluckan...

Har kollat säkringar både under huven och under baksätet..lusläst alla forum och testat alla tips utan resultat.
Troligen inte originallarm då det är 2 dosor med och den gamla "nyckeln" bara har själva knappen kvar.
Har testat med båda fjärrdosorna men utan resultat. Så problemet ser ut att sitta i själva bilen.

Lutar åt att ett relä kan bråka men var sitter dom???

stefannorr
BMW borde väl ha en lista på relä och säkringar till en billig peng,vet att de brukar finnas gratis till nyare modeller,i min sitter en säkringslista+ relä instucken under säkringarna i handsfacket,dock på tyska o bilen är sv såld,men följer väl med från fabriken.

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Sån tur har jag inte, att det finns någon lapp med relän utmärkta.
Fjärren är i alla fall av märket BOSCH (made in Spain), under baksätet hittade jag ett Boschrelä (made in Spain) i änden på några bruna kablar.. Testade att sätta dit ett nytt..Nix...
Jag vet ju inte ens om det var det "rätta" reläet eller om det hör till larmet eller nåt annat.

På den "svarta lådan" så finns en plats för ett relä på höger sida(sett bakifrån) som är tom ...
Känns bistert att behöva lämna in på felsökning för x antal K kr på elverkstad, men det suger att behöva springa runt bilen o låsa.

Jo
21
Jonas_S
520iA 1989
Mitt C-lås har bara lagt av & jag kan inte ens anv nyckeln att låsa förar dörren ,det går ej att vrida nyckeln!!!Vad kan ha hänt?Säkringen är hel ute i säkrings boxen,finns det fler säkringar att kolla ang c-lås?Relä(vart sitter det)?
Vore tacksam för eran hjälp.

Bmw 520iA-89
Jo
21
Jonas_S
520iA 1989
Kom på att varv räknaren också lagt samtidigt....Konstigt.

Bmw 520iA -89
Jo
21
Jonas_S
520iA 1989
Tog loss dörrsidan & till min förvåning så var c-lås motorn borttagen!!Inte konstigt att c-låset inte funkar...så jag åkte till skroten & fick tag på en c-lås motor.Nu började strulet igen,hela dörrhandtags anordningen från skroten såg helt annorlunda ut än min.Är det olika från olika årsmodeller?Nu måste jag hitta någon som har samma annordning på själva lås cylidern...

Bmw 520iA -89
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
88-91 är ett utförande, sedan är det helt annorlunda. Det skiljer även fram och bak.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
21
Jonas_S
520iA 1989
Hmm den förra ägaren hade satt dit original låscylinder på ett dörrhandtag från -94 & nyare,så jag var på skroten igen & böt till samma årsmodell som min.Tog min låscylinder & plockade isär den & satte dit den i nya handtaget.Satte dit c-låset.Det funkar men ibland så när jag låser bilen el låser upp så kan den självlåsa el självöppna låset! Vad betyder detta?
Kan tillägga att den låser bara förardörr & båda dörrarna bak men inte hö passagerar dörr & bakluckan.
Några idéer?

Bmw 520iA -89
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det kan vara microbrytaren som behöver justeras, kolla in de sidorna som börjar med doorlock: Länk

Erik

___
Jo
21
Jonas_S
520iA 1989
Jag tittade på sidan men fattar inte hur man kan ställa in den brytaren?
Kan det vara så att låset strular när bagage & höger framdörr ej funkar?

Bmw 520iA -89
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag vet inte exakt hur det ser ut med microbrytaren, men vad jag vet ska det finnas se viss justermån på den.
Ja, strulet kan bero på de andra låsen, det kan vara de som behöver justeras eller har trsiga motorer.

Du vet väl om att nyckeln ska dras ur bagagen så att öpnning är vertikal? Drar man ut den i hoirisontellt läge är bagagen alltid låst.

Erik

___
Jo
21
Jonas_S
520iA 1989
Yes i know,ska kolla dom andra c-låsen & se om det försvinner.

Bmw 520iA -89
Jo
21
Jonas_S
520iA 1989
Har nu satt dit det sista C-låset på passagerar sidan fram.Nu låser bilen alla dörrar & bagage men fortfarande så kan den självlåsa & låsa upp hela tiden.När jag ska låsa den så måste jag låsa den 2 ggr & sedan håller den sig,likadant när jag ska låsa upp.
Hittar ej felet.Nån som varit med om detta!!!!

Bmw 520iA -89
Helga
Kan hjälpa att lossa + kabeln till batteriet och låsa manuellt, låsa upp igen och ansluta + kabeln. Hjälpte på min 535 -90 när centrallåset kommit i otakt.

Helga
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det kan vara så enkelt att det bara behöver synkroniseras: Länk

Är verkligen bakluckan låst efter två låsningar?
Vanligt är att kablaget till bakluckan (intill gångjärnet) går av eller kortsluts, kolla även detta.

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, prova även det som Helga säger, men det är minuskabeln som ska lossas, inte pluskabeln. Annars riskerar man kortslutning just när man lossar kabeln!

Erik

___
Jo
21
Jonas_S
520iA 1989
Vart sitter reläét för c-låset?

Bmw 520iA -89
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Under baksätet till vänster.

Erik

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.