|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
Flåklypa >> Tack tack. Har nu också hittat lite testtider som ni kan jämföra era hastighetsmätartider med: 325 E36: ca 30 sek Länk 328 E36: ca 27 sek Länk 328 E46 coupe: ca 28,5 sek Länk Z4 3,0 SMG: ca 21,5 sek Länk T4 -99 |
|
|
Uppdatering.. S2an min 100-200 utan flygande start, dvs låg på 3an på 100 och trampade och starta klockan samtidigt, gick på 15sek, men fick lite nedförsbacke sista 20kmh så det kanske inte är riktigt rättvist ska kolla sen igen.... /mvh jocke |
|
|
Jasså, konveterat till Åådi? :) Gillar S2orna starkt, en 3B eller? Jag testade lite mot en kompis S2 avant, 95a som var chippad till 280hk, gled förbi han ganska enkelt faktiskt. Men det är svettigt vid rödljuset :P Dricker mkt sås va? Mvh Per |
|
|
Flåklypa: 27 sek är en horribelt dålig siffra för 330n. Tyvärr finns de inte så många mätningar gjorda, denna videon på en orginal 330 med Smg och 17" visar dock att tiden ligger klart bättre än så: Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag får tiden 0-200 enligt den där filmen till ca 23.5. Verkar ju vara lite för bra för att vara en 330 automat? Då borde ju manuella dänga av M3 3.0 som gör på 22sec? Mvh Per |
|
|
Och 0-100 6.3, kanske är lite nerför när han åker fram till motorvägen? Eller så är den trimmad :) Mvh Per |
|
|
Nja, Smg är en manuell låda, med en hydralisk påbyggnad så att det går att växla sekvensiellt. De killen gör på filmen är att han använder den elektroniska uppshiftfunktionen. Dvs bilen växlar själv upp när den når varvtalsspärren(eller strax därinnan) Dvs, de är inte en steptronic 330, de är en SMG1 330. Skillnaderna mellan 330 smg och manuell finns där till den manuella lådans fördel, men den är marginell. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| En liten knappt märkbar lutning kan ju kanske göra stor skillnad... viktigt att köra i olika riktningar osv för att få en rättvis tid. | |
|
Påfartsrampen lutar något neråt, men de är ingen toklutning direkt. 330n har presterat bättre än utlovade 6.5 i några tester. Jag garanterar dig att denna bilen är helt orginal. Jag kan ge dig ägarens email så du kan fråga honom själv om du vill. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
P3R: Tiden 23.5 stämmer för övrigt mycket väl överens med de mätningar jag gjort på min 330 med Gps. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Wendtan. Vad vill du ha 330in till för 0-200 tid? | |
| Oj, läste inte riktigt...23,5 alltså. | |
|
Jag har gjort mätningar med mina 18" fälgar (225/40/18 fram och 255/35/18 bak) med och kan säga att de är några riktiga prestanda hämmare :) Killen i videon kör alltså på 225/45/17 runt om. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag har beordrat min kompis att mäta 100-200 på sin 330i. Ska bli kul att se vad han får för mätartid...23.5 äkta 0-200 tror jag är alldeles för bra, tyvärr. Sällan vi är överens, men det är kul att gnabbas lite. Det ger extra krydda på tillvaron tycker jag. :-) |
|
| Tja, om Teknikens Värld gjorde 0-200 på 25,7 (vilket låter klart rimligt med tanke på att svenska ams mätte 0-1000 m på 26 s någonting, med slutfart över 200 km/h), så framstår 23,5 s som varande inom normala variationer mellan exemplar, mätomständigheter, osv. | |
|
Dom 23.5 sekunder det tog på filmen borde motsvara ~25.7 ärliga sekunder. Mätartider är som bekant alltid optimistiska. Undrar vilken tid han skulle få om han lade ur handbromsen? ;-) |
|
|
Flåklypa: Nu använde jag inte mätaren, utan GPSen vid min mätning. Och återigen, mätaren i 330 har vid jämförelse med gpsen visat sig vara väldigt pålitlig. 4 km/h devation vid 200. Hehe, de ser ut sådär när man kopplar ur DSC. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Kan ju tillägga att när jag gjorde min mätning 100-200 km/h, som jag angav tidigare i tråden, körde jag mätaravläst från 105 till 210 km/h, likt bjoerk. Fick då ett snitt på 19,0 på fyra försök, två i vardera riktningen. Jag har tidigare kalibrerat hastighetsmätaren mot GPS, men det var med färska däck, nu är de ganska slitna, så den kalibreringen stämmer inte längre. Tyvärr är GPS:en för långsam i sin uppdatering för att användas vid acceleration. Kalibreringen kräver att man kan köra med farthållaren en stund. | |
|
lite jämförandeläsning Länk överladdat är myyysigt. //M |
|
| Nu ringde polaren. 17.3 sekunder (ett snitt på två körningar) tog det mellan 100-200 på mätaren för honom. 330i alltså. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.