AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.191

Termostat eller vattenpump

Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Jag har läst olika inlägg och även hasso´s gör-det-själv om BMW´s dåliga kvalitet på vattenpumpar.

Min situation är att jag har en E39 med 3 månaders giltig MRF garanti (En Nissan ÅF), och från början fattas kylvatten (fick anmärkning i M-test). Detta påfyldes, men efter att ha åkt i bilen et par veckor, noterar jag mig att temp mätaren inte är som andra. I vanlig hastighet på landsväg står mätaren strax över det blå, i stadskörning i Malmö står den i mitten.

När jag läser alla inläg förstår jag varför!! , frågan är om det är termostaten eller även vattenpumpen som är på väg att ge upp. Bilen har rullat 8400 mil. Jag vill jo gärna ha både bytt eftersom det ändå är isär och kostar inte så mycket extra.

När jag läser Hasso sätt att lufta ut kylsystemet, så undrar jag om alla verkstäder gör det lika nogrant ?

//Kim
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det låter som termostaten. Med hjälp av Hassos Mektips kan du enkelt byta termostaten själv. Den kostar ca 200 kr hos BMW. Men har det försvunnit ytterligare vätska sedan du fyllde på? Isåfall kan det vara läckage i någon kylarslang eller i värsta fall kylaren.
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
kollad präcis och där verker inte vara kylvattenläckage och ingen väska har försvunnit.

När ändå termostaten ska bytas på garantin, är det så inte vettig att byta vattenpumpen (givit vis får jag stå för den del av kostanden själv) nu när man änddå har det hela isär ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har en M52TU och de har en termostat som sitter ihop med termostathuset dvs inte lika riktigt som på min M52.
Standardfel på din typ av termostat är att plastklackarna som håller termsotaten i huset går av och då sitter termostaten lös i huset och tätar inte vilket då inte ger rätt arbetstemp, dvs motorn går för kall när du kör på landsväg och det tar även längre tid för motorn att bli varm, normaltemp uppnås vid statskörning och stillastående.
Så ett termostatbyte är absolut nödvändigt på din bil, jag skulle även byta vattenpumpen, det är en kostnad på 600 kr för pumpen och max 30 minuters extra jobb.
/Nu låter jag som Asken som byter allt som inte håller minst 4000 mil till) :))
Sedan bör en verkstad som kan BMW byta detta, då luftningen av
kylsystemet kan vara klurigt, och för att slippa krångel senare.

///MVH Hasso
Länk
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Tack för svaret. Jag har mailet det ställe jag köpte bilen, så vi får se när dom återkommer.

jag ringde BMW i Malmö, och det verkar kvitta om man gör det samtidig.
kostnad för termostatbyte 1700 kr ink moms, varav termostaten går påå ca 500 kr.

Kostnad för byte av vattenpump 2170 kr, varav vattenpumpens kostnad 660 kr.

Timkostnad är ca 1000 kr/timmen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Problemet med fasta priser blir dyrt för kunden tydligen samt rent lurendrejeri. Välj annan verkstad. Finns säkert någon från Malmö som kan tipsa dig .

///MVH Hasso
Länk
stefannorr
Minnns ja rätt så betalade ja typ 2200 kr för v-pump,termostat och termostathus byte på auk BMW verkstad,de ja märkte på min var att den gick ner lite i temp vid hårdkörning,när ja pratade med BMW efter att beställt tid för byte av v-pump m.m så sa dom att de kan bero på att de fattas nån dl under mittsträcket på fyllningen för glykol,och de visa sig stämma ,låg ungefär 1 cm under mitten o de räckte,men då hade ja redan bokat tid för byte o vet dessutom att BMS vattenpumpar ej rosat marknaden så böt ja i alla fall.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag tror KimF råkade ut för någon Prao eller nått :), för kan man BMWs KSD så finns det olika + alternativ på ett "huvudjobb" vilket reducerar priset. Det priset som Kim fick måste vara två separata jobb utan samkörning??
Ingen vettig människa byter väl först termostaten och gör den färdig och sedan byter vattenpump, men och andra sidan så har allt slutat förvåna mig när det gäller märkesverkstäder :)) och deras saltande.

///MVH Hasso
Länk
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Hasso:
Jag upplevar samma hos Bilia i Malmö, eftersom min förra bil var en V70. Både BMW och Volvo i Malmö uppförar sig som prao. Att gå fram och ta emot en kund och försöka sälja sitt varumärke verkar inte att existera.

Hur faen man kan debitera kunden för 1000 kr per timme på en jävla bilverkstad med en medianlön är dryga 20-23.000 är totalt ofattbart för mig.

Nu begärde jag jo visserligen en prisuppgifter och gick inte in i prisdiskussion. Men servicerådgivaren presenterade sig med för+efternamn vilket jag hittade på Länk under servicerådgivare.

Helga
När jag skulle göra sk. leveransservice på min splitternya BMW 525i -89, vid cirka 500 mil tror jag det var, så bytade inte servicekillen oljefiltret. Detta var Förenade Bil, BMW Malmö. Jag såg detta enär jag skulle hämta bilen och den var inte riktigt klar som dom uttryckte sej. Så jag gick in i verkstaden och tittade på. När killen hissade ner bilen så undrade jag om filtret. Jaha sa han, det glömde jag visst.
Och i serviceprotokollet hade han kryssat för att det var gjort. Man undrar............

Helga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.