AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.924

Köp av Z3 coupé

Sida 1 av 2
go
52
gomer
Z3 Coupé -98
Hej alla,

Jag är ny här på forumet och vill vända mig till er i jakt på information inför ett köp av en "standard" Z3 sport coupé.

Jag har försökt att läsa på om Z3 och studerat priser och årsmodeller in absurdum nu känns det som, utan känna mig tillräckligt trygg för att fatta ett defenitivt beslut.

Främst är jag bekymrad över importerade bilar, vad är omfattningen av mygel där, och hur kan man upptäcka eventuellt mygel?

Vad är vettiga mil på en -99 / -00 ? Fämst då hur länge man kan förvänta sig att motorn håller ihop om den har (på pappret iaf) servats som den skall?

Vad är rimligt pris på en coupé ? Har sett allt från 149.000 till 199.000, och det verkar inte diffa så mycket mellan bilarna när det kommer till mil och utrustning.
Jag har tänkt mig få loss en coupé för ~160.000 .. hur mycket bil får man för dom pengarna?

Problemet är att jag är väldigt okunnig när det kommer till bilar, men har varit förälskad :-) i coupé designen sedan -00 då jag såg den för första gången, så det är en coupé som gäller eller ingenting. Jag har förvisso folk i omgivningen som kan bilar och BMW till en viss utsträckning, men någon gång måste man ju växa upp *host*.

Alla tips och råd välkomas varmt!

Tack på förhand!
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Hej Gomer,

Vill börja med att välkomna dej till vårt forum, vi skall nog kunna hjälpa dej att finna en fin Coupé! Först skall jag nog rekommendera dej att använda sökmotorn här på forumet, många har ställt liknande frågor som du nyss gjort, du kommer att finna många svar.

Z3 Coupé finns enbart med 6-cylindriga maskiner, 2,8 3,0 och 3,2 (M). Dagens motorer, BMW's raka 6:or i synnerhet, håller otroligt länge om man servar dom som rekommenderat. Jag vet att man på Tekniska Höhskolan här i Lund har (fortfarande?) BMW 6:or som gått absurda mängder timmar, det är tillochmed så att forskarna står och kliar sig i huvudet. Inte konstigt att dessa maskiner vinner priser!

Det enda, förutom olja och stift som skall bytas är kamkjedja med sträckare, jag tror detta kommer vid 50-60.000 mil (!!). Efter att ha kört BMW-6:or i ett par år nu skulle jag inte vara ett dugg skraj för en 6:a på 30.000 mil, om vi nu talat om "icke-m" motorer som gärna är plågade lite mer, men det behöver inte alls vara så. Har en arbetskamrat som kör en 320 -96 som gått 25.000 mil, den är helt knäpptyst och går perfekt. Visst, vanliga saker som vattenpumpar och termostater får ju bytas, men rent maskinellt är den bilen som ny.

Nu är det kanske inte sådana bilar som du tittar efter, jag ville bara informera allmänt.

Rimligt pris är något väldigt subjektivt, hittar du rätt bil för dej är du såklart berädd att lägga extra mycket på den bilen. Mitt tips, ut och titta på hur bilarna ser ut i de olika prisklasserna. Allmänskick, servicehistorik, dokumentation, utrustning osv.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hallojj!

Först och främst välkommen till forumet!

Omfattningen av mygel på importerade bilar är nog svår att uppskatta. Dock brukar man som en tummregel ganska ofta kunna anta att en relativt ny bil (som importerats när den var relativt ny) ganska sällan är mixtrad med, ännu mera sällan om importen/köpet skedde av en auktoriserad BMW-handlare i Tyskland. Men, man kan naturligtvis aldrig vara riktigt helt säker. Dock, om bilen har kvar alla nödvändiga papper och annat, så kan man med några telefonsamtal ganska snabbt kolla upp hur historiken sett ut i Tyskland, och från det göra en rimlig bedömning.

Vettiga mil på en 99-00 är väl någonstans mellan 6-7.000mil till 12-13.000 mil, men som Johan skriver ska man inte stirra sig blind på milen, utan kanske mer studera hur bilen verkar se ut i övrigt.

Rimligt pris vågar jag inte mig på =) Har allt för dålig koll på just den typen av bil du är ute efter.

Ett sista tips är dock att låta någon testa bilen, t.ex. M-test eller konditionstest hos BMW. Knappast något fel på att inte vara så väl bevandrad i tekniken hos dagens bilar och de 1.500kr man kan tänkas lägga ut på ett sådant test är i många fall väl investerade pengar!

/eFx
eF
900
eFx
520d Touring -09
Glömde säga att om du läser importguiden här på Autopower så hittar du dom vanligaste myglen på importbilar..!

/eFx
go
52
gomer
Z3 Coupé -98
Hej, och tack för välkomnandet och tipsen!

Jag har sökt på forumet hela dagen (..chefen gick tidigt..) och läst på, men fiskade efter något ytterligare.. främst lugnande besked om högmilare..

Så en -99:a som har gått 13000 mil och är väldigt nyligen importerad är alltså "okej" så länge den är servad regelbundet, etc. ?

Naturligtvis blir det ett M-test innan köp, 1% av köpesumman i kontroll kostnad är god risk management helt enkelt..

Var och tittade på en som finns hos Auto-Geeber, men kan inte direkt påstå att herr Geeber var alltför intresserad av att sälja. Framför allt så kände jag mig inte som en välkommen kund, så det blir nog ett privatköp.

Vad ska man förvänta sig i slitage på en -99:a ? Den hos Geeber hade ganska mycket (imho) stenskott på fronten, han menade att det skulle man fixa med lite täck-färg, eller vad det nu var han sa, går det att fixa snyggt?

Ursäkta min okunskap :-/
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Nja, dedär med lacken på en 13.000-milare är inget man gärna "duttar i", skall det bli bra är det omlack som gäller. Dessutom bättre att DU se till att det blir målat och dokumenterar det så att du kan bevisa att den lackade pga just stenskott och inte krock. Jag lackade min i vintras, det är inga stora summor och med hjälp härifrån kan du finna de bästa lackerarna i din region.

Det jag tänker lite på, när det kommer till en 13.000-milare är (som dessutom kan vara bra prutsaker):

* Bromsar. Skivor främst.
* Kopppling

Sen finns det ju 1000 andra saker (köpguide finns här på autopower som du kan ladda hem och "pricka av" när du är ute och tittar på bil) men viktigast av allt är att du har en kunnig person med dej som kan dra iväg dej från ett ev. dåligt köp.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
97
kaffe
BMW 525D -07 Midnight blue
Jag har nyligen köpt mig just en 2.8 Coupe så jag förstår precis vad du går igenom (haft bilen i 1 månad) men en sak jag kan säga är att underbarare bil finns inte att köra eller äga =)

Några tips som jag fick och lyckades pruta på min 99:a
1. AC:n om det är en endast sommarkörd bil så kan AC bli dålig då den står flera vintrar helt oanvänd. Då behövs ny gas. (fråga köpare)
2. Däck- En busbil sliter mycket på sulorna. Behövs nya = Pruta
3. Bromsar vid testkörning håll ratten löst och bromsa från ca 50Km/h. Drar bilen märkvärt pruta mer =)

Stenskott går alldrig att komma runt kan med tryghet säga att ALLA bilar som körts mer än några mil har stenskott.

Men det största tipset är att köpa privat, just nu finns det gott om Coupes där ute och då har du råd att vara lite kräsen.

Hoppas du hittar din pärla

Hej Gomer och alla andra!

Om man vågar köpa en importerad bil eller inte, samt vilka krav på dokumentation/körsträcka/skick + tidigt/sent importdatum man ställer, har enligt mitt sätt att se enbart att göra med hur stor risk man är villig att ta. Hur man är lagd som person alltså.

Personligen skulle jag inte välja en nyligen importerad Z3 Coupé som har gått 13.000 mil, men det är ju som sagt upp till var och en.

Efter att ha haft en "mixtrad" Porsche 911 Carrera -86, var jag inte så sugen på att ta så stora risker när det var Z3 Coupé-dags för mig. Därför valde jag en av få svensksålda (ca 35 st...?) och kollade bilens historik ordentligt (bl a prata med tidigare ägare).

Det säger väl en del om mig kanske - trygghetssökande med både hängslen och livrem. ;-) Å andra sidan VET jag att jag har en reko bil som jag med gott samvete bjuder ut till försäljning.

Good luck med ditt köp!
Gomer: lite fakta som kanske hjälper fårstå prisbilden.
Det blev endast 75 svensksålda Coupe. av dessa var 32 M Coupe av dessa var en M Coupe med S54. Dem 43 som inte är M har förjande motorer:

98or har M52 med enkel vanos
99-01 har M52 med dubbelvanos
sen 01-02 har M52 på 3liter .

i en tråd tidigare uppskattades att det finns mellan 200 och 250 Z3 Coupe i sverige med andra ord merparten är importer. hittar du en svensksåls så känns det enligt mig i alla fall som ett trygare ägande. dock är dem flesta importer inte fel på heller. man gör gärna sanstorm av en sandkorn och en dålig import fläckar hela import flottan.

stirra dig inte blint på stenskott. det är mest slump som avgör där. däremot så är obehandlad stenskot ett problem. Ta dock chassinummer hos BMW och kolla om det fanns nåt som t.ex BMW återkallade men ägaren inte åtgärdat. Ett exempel på 99or var bältessträkaren som återkallades på all Z3 2.8 coupe. en del vanos enheter oxå. Men BMW kan få fram sånt på chassi nummer.

Kaffe: jag fick min AC vätska (inte gas) bytt vid insp 1. Vet inte om det är standard men jag tyckte AC var seg så dem tog det vid inspektionen. byter man vätska får man räkna medlukt i bilen ett par månader framåt när man använder AC.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

p.s: en del av dem coupe som fanns nyligen till försäljning verkade vara "panikförsäljningar". Under våren låg priserna stabilt runt 200000 för en 99 med runt 5-6000 mil och 98:or runt 180000. så nu under sommaren är det köparens marknad som du själv såg . Inte helt omöjligt att få en bil för 160000 nu som annars borde ligga 20-30K mer. Det lustiga är att i dag är samma bilar 10% dyrare i tyskland. Guldålder för import av Z3 Coupe verkade vara runt 2 år sedan. då var tyskland 20% under dem svenska priserna.

P.s 2: jag fick samma uppfatning om AutoGeeber som du.
P.s 3: såg i profilen att du hör hemma i Solna. det finns 3 ZCoupeer här. Köper även du en så är Solna snart lika Coupe tätt som Jönköping :-)

____

Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag kan inte annat än hålla med föregående talares erfarenheter.

Jag har en av de få svenksålda Coupéerna. Det är en Cosmossvart 2.8 från aug -98. Som framgår ovan en av få som har enkelvanos. Jag köpte bilen när den var 1,5 år gammal och den hade då gått 1200mil. Två tidigare privatägare och jag misstänker (starkt) att bilen var demobil det allra första då den nog var en av de allra första coupéerna i landet. Skivorna fram var då bytta på garanti (skeva) och bakdäcken var splitter nya.

Jag har alltså haft den i 4,5år och kört den själv i snart 9000mil, året runt som vardagsbil. Dessutom några längre vändor ner i Europa. Bilen är regelbundet servad på BMW och jag är en person som tar hand om mina prylar. Invändigt är bilen fortfarande nästan ny. Helsvart läderinredning med en (1) liten repa på förarstolen där man kliver in.

Mekaniskt har jag inte haft nästan några problem alls. Motorn inga som helst problem. Växellåda ingenting. Bromsar inga problem (jag bytte skivor och belägg runt om i våras, orginalprylarna aldrig bytta bak innan, skivor behövdes inte bytas men jag gjorde det ändå).
ACn kyler bra trots att jag använder den väldigt lite och oregelbundet (aldrig påfylld men en drivrem bytt för ett år sedan vid service eftersom den enligt uppgift var lite sprucken).
Vindrutan byttes när jag köpte på grund av stenskott och börjar bli i behov av att bytas igen.

Problem jag haft:
Elfel till bakluckan, kabelstammen som går ut i luckan i övre vänstra hörnet var nästan helt av (alla fjorton kablarna var påverkade). Jag skarvade den själv och har inte haft problem sedan dess. www.beijnoff.com/bmw
Just det ja, båda gasdämparna till bakluckan har tagit slut och bytts (riktigt dålig hållbarhet faktiskt).
Larmet började falsklarma i vintras, visade sig vara larmkontakten till motorhuven som behövde sig en omgång med 5-56 (har fungerat felfritt sedan dess).
Ena dimljuset nere i framspoilern spräckt på grund av stenskott, hela strålkastaren måste köpas ny, nästan 1000spänn har jag för mig för något som jag aldrig använder.
Krängningshämmare bak har hoppat ur en gång (dom sitter bara intryckta i gummibussningar). Det finns någon servicebulletin på det, kan vara bra att kolla, enkelt fel men inte helt enkelt att åtgärda. Jag kollar alltid detta numera när jag tar av bakdäcken.
Bensinmätaren har ett standardfel, flottören i tanken glider över ett kretskort som slits, efter ett tag blir det glapp, längst upp när tanken är full. Resultatet blir att mätaren vid full tank helt plötsligt tror att den är tom och slår hej villt mellan full och tom de första 10litrarna. Detta fel har kommit och gått på min bil de senaste åren men har ännu inte blit så irriterande att jag har åtgärdat det.
Förra året nedslag på bilprovningen, också "standardfel". Spindelleder fram på båda sidor. BMW bytte och släckte 2:an för ca 1600spänn totalt har jag för mig.

Och som skrivits tidigare också, lacken. Svarta huven är vitprickig av stenskott och börjar starkt närma sig en omlack. Småskador här och där börjar nästan få mig att fundera på fler delar som bör lackas. Bilen har stått på gatan i Stockholm i alla år.

Fel jag INTE haft ännu som kan tänkas uppträda på äldre bil (peppar, peppar). Inga kylproblem, vattenpunp, termostat. Inga diff eller drivknutsproblem. Inga problem med hjullager. Framvagn/styrning inget mer än spindellederna. Inga problem med fönsterhissar eller backspeglar. Inga problem med vindrutetorkare eller spolare.

Vad det gäller M-test ger jag inte mycket för det. Bättre att gå till en auktoriserad verkstad som kan modellen och be dom titta över den. Jag köpte nyligen en Jaguar XKR som precis var M-testad och det var inte många rätt där inte. Att jag betalar 1500 spänn för att någon skall tala om för mig att nummerplåten är spräckt känns bara larvigt. Dom gjorde nedslag på att backspeglarna satt löst (elstyrda, fäll in/ut dom med elstyrningen och dom sitter stenhårt, standard sak som varenda Jag-mek känner till). Nedslag på hjullager fram vilket enligt Jaguar inte alls var det utan en p-ända som var slut (vilket dom inte hade gjort nedslag på)(det var ju i varje fall rätt ände av bilen ;-)

Så ja, det blev ju en del. Men det här är alltså drygt fyra års bilägande men en otroligt driftsäker bil som inte ens har hostat till en endsaste gång på ett oroväckande sätt.

Prisbilden kan jag tänka mig är svår men du får i vilket fall som hellst mycket (och bra) bil för pengarna.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
ex
15
extpela
Z3 2,8 -98
325D -07
Z3c: Lite om z3 täta ställen, i vårt garage på jobbet har vi 3 Z3'or
Min 2,8 Roadster, Volatile's 3,0 Coupé och bln's M3 Coupé

Extpela
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Lite till förresten.

Koppling för mig ännu inga problem.

Inte fjädrar och dämpare heller.

Någon annan som har några erfarenheter när ovanstående kan tänkas börja bli dags att byta ut?

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Gomer: Välkommen (snart) till familjen.
Har stött på några problem med de 2 bilar jag köpt. Iofs Roadsters men de skiljer sig inte åt på de punkterna.

Säten glappar, vid bromsning och acceleration. Detta är ganska vanligt då konstruktionen är klen. Kostar ca 6.000kr per stol hos BMW eller ca 20kr (!?!?) att fixa själv. BEijnoff har en instruktion.

Slutväxeln rasslade och behövde bytas på M bilen á 22.000kr, då på en bil med 3300 mil på mätaren.

Framvagnarna är ofta problematiska (min erfarenhet) då den är ganska klen (plåtverkstans uppfattning). Lägg hellre M-test pengarna på att kolla alla hjulinställningar hos en bra däckverkstad. Det går nämligen inte att justera något annat än toe-in, toe-out fram på bilarna, i övrigt får man byta delar!! Kan bli dyrt.

Min M köptes hos BMW och var M-testad med perfekt resultat och hade ändå alla ovantående problem. 2,8a hade inte slutväxelproblemen (också från BMW) men de andra.

Mitt tips. Fundera noga på vad Du vill ha för färg, inredning motor etc de bitarna är dyra att byta!! Jag köpte tyvärr "fel" motor i första svängen och sitter nu med 2 Z'or trots en prisdump på 70K på 2,8an...

Kolla eventuellt på Hamanns bil, den är till salu och i toppskick, lite speciell kan man säga (blå med vita fartränder, finns på börsen).

/Caspar
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Låsmotorerna till C-låset har pajat i bägge dörrarna på min med intervalll på ca 8 månader. Tydligen ett standardfel enligt BMW (inte bara Z utan samtliga modeller). Visserligen inte så dyrt att fixa men surt ändå (1500:- för ny motor inkl arbete)

/B
go
52
gomer
Z3 Coupé -98
z3c 4: dubbel vs. enkel vanos - vad är skillnaden prestanda- och underhållsmässigt?

Finns det någon tekniskt motiverad anledning att inte gå på en -98?

Kanske ska köpa den z3c:n som finns i Jönköping då så vi i Solna kan ta täten :-)

beijnoff: tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, jag trodde att ett M-test var idiotsäkert..?

Caspar: Den bilen är lite utanför min budgetram, både på inköp och framför allt försäkring :-(

Tack för all hjälp och info hittills!
Mr Hamann
gomer: BVSA! :)

Försäkring: Betalar cirka 9000 kr/år. En del betalar lite mindre, än del lite mer. Hade en 2.8 Coupe förut. Den kostade mig nästan 7000 kr/år.

// Mr Hamann
Mr Hamann: det är lite skillnad på försäkringspremie i Eskilstuna och Solna...
Gomer: Vanos betyder variabla kamtider. Enklel så är det bara på insugssidan och i dubbel så har även avgaskamaxeln den funktionen.
Angående dubblavanos så ryktas det att dem har lite problem. BMW har tydligen även tagit fram en sats med utbyttes delar till M52TU så att man bytter inte hela vanosenheten. men om jag inte har helt fel så upptäks sånma fel tidigt i bilens liv så om du är ute efter en 98-00 så brukar det vara riskfritt.

____

Mr Hamann
Z3c 4 ever: Mjo, det är ju sant! Ett tips är att ringa runt till bolagen. Lite jobbigt kanske men väl värt det när man ser skillnaderna!

// Mr Hamann
Gomer.
Om du vill så är min svensksålda 2.8 till salu å den har uinte gåtrt någåt als ,, toppskick! mejal för mera infom om du är intresserad!..
go
52
gomer
Z3 Coupé -98
Z3c 4 ever: Tack för infon! Är det möjligtvis din z3c som blänker vid haga norra? :-)

Hamann: Jo.. dom toppade på Länsföräkringar.. ville ha 45.000(!) per år. Först skrattade jag, sen frågade jag om jag hörde rätt, sen blev jag bara förbannad :-)

Maxey : Du har mail.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.