|
|
|
|---|---|
|
Hej Bytte kamremmen igår på min BMW320i från 86. Men tyvärr så startade inte motorn. Det som händer är att den snurrar rätt normalt men känns som att inte tänder och lite då och då smäller det till i avgassystemet ibland med lite eldflames tom. Kollade kompet som ligger mellan 7,8-8,2 kg. Kanske rätt ok efter 32000 mil eller kan remmen ligga ett hack fel? Gnista på alla stiften men de luktar rätt mycket bensin efter ett start försök. Gjort rent dem men samma sak. Möjligen kan det vara något knas med den så kallade TDC sensorn. Den beter sig nämligen likadant om jag tar bort sensorn helt. Hur kan man kolla detta i så fall. Hälsningar Per | |
|
låter som att du fått på remmen fel som du själv skriver...motorn måste ju stå rätt annars blir det fel :) MVH Johan K |
|
|
Efter lite funderande så är det nog rotorn som står fel. Man var så koncentrerad på vevaxeln och kamaxeln att man glömde bort rotorn lite. Hur ska jag nu lyckas ställa in rotorn när den har kommit fel? Vad jag vet så finns det ingen markering på den vid kamremmen? |
|
|
Rotorn i fördelaren? Hur har den kommit fel när kamremmen byttes, den går iaf inte att sätta fel på axeln, isf får du inte på locket. Ett fel på +/- ett hack på remmen brukar göra att motorn startar men går illa, flera hack fel = risk för att kolvarna träffar ventiler osv, inte bra. Det låter som du inte har nån tändning, du menar kanske att hela fördelaren och därmed tändläget står fel? FP |
|
|
Fördelaren drivs via ett remhjul av just kamremmen , så det är lätt att glömma läget på den då man byter rem. Ställ motorn i tändläge på cyl 1 och kugga om fördelaren tills den kommer rätt. Gör en riktig tändinställning sen då du fått igång den.. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Glömde: Kolla även en extra gång att remmen sitter rätt. Den går även om du har kuggat ett hack fel , men den går inte bra. Tro mig jag har provat. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Ska jag kugga om rotorn vid kamremmen? Hur ser jag att fördelaren står i rätt läge? Tackar så mycket för svaren hittills och kommer vara överlycklig när motorn startar... /Per |
|
|
det finns ett ska finnas nån märkning på vid fördelar locket.. kommer inte exakt ihåg.. piggen ska peka mot jacket.. när remmen ligger i läge ///Tobbe |
|
|
Det finns en liten skåra i chassit för fördelaren. Men på själva rotorn som snurrar hittar jag inget motsvarande märke. Är det spetset på rotorn jag ska synka mot skåran i chassit. /Per |
|
|
rotorspetsen ska pecka mot en skåra. Har för mig att skåran är efter kanten i fördelarhuset men det kan vara den skåran du har hittat.. ///Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.