AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
500

Kasettenheten den som styr allt ljud, inte miden?

Hej,

Jag har fått ett väldigt "ovanligt" fel vad jag vet på min kära 728 ia -99. Jag lämnade in bilen för att sätta in en original cd-växlare i bilen. När de var gjort fungerar precis allting utom att de kommer något ljud. Cd-växlaren känner av skivor, den känner av när man byter låtar, man ser CD i miden osv osv. Allt fungerar förutom ljudet.

Det skumma är att det är enbart när jag har CD på som det INTE är ljud. När jag kör radio/kasett fungerar det hur bra som helst. Frågan är vad som är felet??

Där jag lämnade in bilen (väldigt duktiga på BMW) sa att det var själv kasettdelen som är trasig. Att det är i kasettenheten som all "information" och Miden funktion är bara att förmedla vad som händer runt om i bilen så att säga, låter det rimligt?

Behöver verkligen hjälp med detta. Inte kul att ha köpt en original cd-växlare som inte låter. De har även testat cd-växlarenheten i en annan bil. Då fungerade det hur bra som helst.

Tacksam för svar!
Visst är det så. Många kallar MID-panelen för "stereon", trots att den är just en multidisplay för alla möjliga funktioner i bilen. Det är där du stoppar in band eller enkel-CD som själva stereon sitter, dvs radiodel, förstärkare, kasettspelare osv. Även växlaren ansluts bak på denna och när du tar loss den från bilen så ser du att den ser ut som vilken bilstereo som helst, förutom frontpanelen.
Sen finns det ju anläggningar där radio/förstärkare sitter bak i skuffen, men det är ju en annan sak.
I ditt fall kan jag tänka mig att all manöver osv är OK men att LF-vägarna inte kopplas om när du spelar CD, dvs fel i nån krets i stereon. Dock bör man nog dubbelkolla även på själva växlaren så kablage osv sitter som det skall.

FP
Hej Folke,

Tusen tack för ditt klargörande.

Sant, ska även titta på CD-växlaren en sista gång. Men det ska inte vara några problem tycker jag eftersom den byter mellan cd-skivor den spelar upp låtarna man ser i displayen att när en låt är slut byter den till nästa, man kan göra random osv osv. Precis ALLT fungerar förutom just det lite väsentliga :).

Låter det som att LF-vägarna fortfarande är felet? Om jag byter hela stereo enheten tror du detta löser problemet? Har hittat en BMW business från -97 på en skrot. Som har exakt samma reservdelsnummer nämligen.
Svårt att svara på, men troligen ligger felet i stereon. Idealet vore om man kunde prova med annan burk innan man köper.

FP
Det är gjort..de har testat med en annan stereo enhet. Då fungerade växlaren och ljud kom perfekt..
OK.
Kasta inte den gamla när du byter, den kanske kan gå att fixa till.

FP
Tack för tipset,

Men du, om det inte är stereon som är felet? Vad kan det då vara. Förutsatt att CD-växlaren är korrekt. Det är väl ingenting annat i bilen som har med ljud att göra? Hoppas du förstod min fråga?
I ditt fall är det nog bara kablaget mellan växlare och stereo, och eftersom dom redan testat med annan stereo och fått ljud så verkar saken klar.

FP
Jag har sökt runt en massa på olika stereoaparater från olika år. Det ser ut som att alla som är E38 från 94-01 ska vara likadana. de ska alltså vara kompatibla till resten av modellerna. En 97:ans stereo passar i en 99:ans E38. Något som vet om så verkligen är fallet? Eller om det är specifika stereos till respektive årsmodell?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.