AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
10.362

Gnisslande gummilister

Sida 1 av 2
Har problem med gnisslade gummilister i dörrarna (tätningslisterna), tror att dessa är "för nya" och är fortfarande klibbiga. Vad kan man smörja på för att få dessa att inte gnissla?
Vaselin. Sök på Hasso och vaselin, han vet allt om detta.

FP
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Vaselin är bra, det kan du köpa på apoteket. Vit oparfyrmerad vaselin.

Dock vill jag rekommendera BMW Vaselin stift istället. Det innehåller frostskydd. Bekvämt att kleta på osv då det har en skokrämsliknande tub.

Mvh
Kristian
ma
101
mafqa
F10 550i -10
Hasso och Vaselin ;)
Har nu testat med båda ovannämnda produkter och inte blivit bättre. Men då bilen fortfarande har nybilsgaranti kan man lika gärna lämna in denna :-).
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Försvinner problemet efter tvätt?
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Hade själv liknande problem med min E-39 -98. De sade på BMW att man ska "ta bort" silikonet" (vad de nu menade med det) och lägga på "glidolja" (vad det nu är).
Hur som helst fick de göra så i s m service. Det hjälpte.
:-)
Jag hade ett väldigt knarrande i min E36. Det löste jag med talkpulver, babypuder eller kroppspuder eller vad det kan kallas.

Det knarrar fortfarande inte även efter att ha tvättat bilen ett par gånger och allt synligt puder är borta. Jag antar att pudret sög ur andra eventuella putsmedel som gjorde att det knarrade. Nackdelen var att jag fick dammsuga bilen efter behandlingen. :-)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Lösningen på problemet verkar vara att först använda något som heter Silicon remover som har art.nr(?) 83-19-9-407-906, följt av beh. med Carboflow (syntetiskt fett) 83-19-9-407-906.
/A
Sidgarve>>>Har du fått den informationen från BMW? Vad kostar det sistnämnda i så fall?

/Dominik
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
dominik:
Info. kommer från ett BMW-forum i USA
Länk
35 dollar lär det kosta för 10 applikationer.
/Anders
..
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Callaway:
Berätta hur det gick! Lämnade du in bilen?
/A
Jepp, bilen är klart! Det var spänningar i mellanvägge i dörren sa de?!? Så mekanikerna lättade på dörrsidan. Inte ett ljud nu! Såååå skönt. Som en ny bil :-)
Callaway>>>Trevligt att det löste sig för dig. Desvärre har jag också haft liknande problem i min bil och haft den inlämnad hos BMW säkert 4-5 ggr för åtgärd. Några av gångerna har de justerat just dörrsidan. andra gånger har de smört in gummilisterna. Trots dessa åtgärder kommer knakningar tillbaka efter en tid. Fick nu senast höra av aukt. BMW i Polen att boven i dramat verkligen är gummilister som torkar ut efter ett antal tvättar och som måste smörjas in med jämna mellanrum. Verkar stämma då knakningarna återkom efter ungefär 10 tvättar. Skall nog köpa det fett som Sidgarve föreslog istället för att gång på gång lämna in bilen till BMW för åtgärd.

/D
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Testa med talket, det har gjort underverk på min bil.
Jag har använt varenda insmörjningsprodukt som finns, från vaselin via BMW's Gummipflege till andra bisarra varianter, och till och med även bytt alla lister hos BMW för att ha fräscht material att jobba med och för att eventuellt slippa oljudet. Inget har hjälpt.
BMW har två gånger justerat rutramarna, det hjälpte tillfälligt, och även bytt glidskenor till fönsterhissarna, vilket inte alls hjälpte.
Fatta att jag blivit trött på gnisslet.

Testade så talket, tänkte att det kan ju inte stämma eftersom det bör torka ut listerna men är man desperat så är man.
Fick precis som Adelson dammsuga hela bilen trots att jag försökte vara så försiktig som möjligt, men vilken skillnad!
Bilen är TYST.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Nobelpriset till Adelson!

Jag säger bara det.

Talktipset har bannemig förändrat mitt liv.

Min bil (318 E46) har ända sedan ett par dar efter det att garantin gick ut på den knarrat o skramlat som fanken, har låtit som en jäkla rishög och halva njutningen med bilen har varit borta.

Jag har bytt det mesta som går att byta, justerat det mesta som går att justera och pratat med varenda idiot på BMW (i Stockholm, München och USA) som det går att prata med.

(Tack Kalle i Solna för att du hjälpte mig bestämma mig för att aldrig NÅNSIN köpa så mycket som en SKRUV hos er.)

Vaselin, Silicon remover, Carboflow, antignisseltape från Gummifabriken National, antisquealcompound, Gummipflege både på tub och sprayflaska, ja RUBBET har jag försökt med.

Byte av alla lister, fönsterhissar, glidskenor, justering av rutramar, allt har gjorts. Allt har hjälpt max tre dagar.
Jag har just summerat mina "knarrutlägg" men vågar knappt nämna dem av rädsla för att min fru ska läsa det här inlägget.
INTE GRATIS. (Hur djäkla dum i huvet får man bli?)

Jag har blivit ovän med en gammal vän till familjen, bilhandlaren jag köpte bilen av.

Jag har blivit föremål för mina vänners och arbetskamraters spott och spe, när de åkt med i skrammelmaskinen. Efter att jag ljudisolerat bilen grundligt har ljuden dessutom blivit ännu mer framträdande.

Men NU! NU är det som att susa fram i 140 omgiven enbart av tystnad. (Lite däckljud också om jag ska vara ärlig)

Vilken skillnad! Nu gör bilen skäl för namnet Limousine.

Jag har sedan den talkades för en knapp månad sedan tvättat bilen för hand och i maskin, polerat och vaxat och kört ett par hundra mil i alla sorters väder, och bilen är fortfarande TYST. (Jag blir gråtfärdig bara jag tänker på det.)

Adelson, det kommer alltid att finnas en kniv och en gaffel för dig vid mitt bord. Din hedersknyffel.

Ni andra, skit i alla fancy kladdprodukter. Talka bilen.
Hahaha! Det var ju tur att du hittade något som funkade. :-)

Min bil är också fortfarande knarr-fri. Däremot har jag lite skaller i hatthyllan och lite rassel i handskfacket som kommer och går, men där funkar det nog inte med talk. :-)
Mr Shh>>>Var talkar du dören någonstans då? Vill gärna veta då knakningarna har kommit tillbaka efter den senaste behandlingen.

/D
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Talkade både de tjocka listerna hela vägen mellan dörr o kaross och de lister i dörren som rutan åker in i. De senare var lite meckliga att talka, fick ta lite talk långt ut i ena handen o försöka "trycka" upp in i listen efter att ha gjort ren den. Ett hett tips: vänta absolut på vindstilla väder eller håll till inomhus, och försök att stå mellan den öppna dörren och bilen när du talkar, annars har du snart en väldoftande vit inredning.
Det får du i och för sig ändå, men kanske inte lika mycket.

Adelson: jag överdriver inte med ett ord min tacksamhet i inlägget ovan. Som jag har lidit... Till och med min fru, som annars struntar i allt vad bilar heter, och som nu kör runt i en Volvo V70-03 tack vare ovan nämnde Kalle på BMW Sverige, har mobbat mig för skramlomobilen och vägrat att köra folk i den. Nu har jag fått upprättelse. Jag njuter av varenda minut i bilen.
Mina barn (7 och 10 år) har kommenterat att bilen ju är tyst nu, det har den inte varit så långt tillbaka som de kan minnas...
Ni fattar själva vilket liv man levt.
Lyfter tråden på nytt:)
Nu har jag behandlat samtliga dörrlister med Silicon Remover följt av CarboFlow. allt köpt på BMW för 405:- Efter behandlingen verkar knakningarna ha försvunnit helt. Får se hur länge denna behandling verkar.

/D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.