|
|
|
|---|---|
|
Ska köpa mig en 325i e30, har aldrig haft en så jag skulle vilja ha lite råd å tips allmänt om bilen, och va jag ska se upp med.. någon som är erfaren e30 ägare? /Tobe Planerar sitt vrål-åk;) | |
|
Finns hur mycket som helst om detta. Använd sökfunktionen så ska du se! Annars är det ju att kolla rosten givetvis, att motorn inte tickar mycket, att den är servad med alla oljebyten osv. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Rost överallt. Toppen är ofta dålig. Vippor och kamaxel mm behöver bytas. Bränsletanken läcker oftare än på andra bilar (åtminstone på de äldre modellerna). Bussningar i både bakvagn o framvagn är ofta slut. Handbromsen är tråkig att fixa ifall den ej funkar bra. Detta hänger givetvis ihop med hur bilen är skött och servad. De flesta av dessa bilar fick nog sina sista regelbundna ordentliga servicar för ett par år sedan. De senaste fem åren ska man nog vara glad ifall de fått ny olja då och då. Undantagen finns och de är definitivt värda att ta vara på. Undvik alla lik, jag upprepar: undvik alla lik. |
|
svintoleffe |
Dom tipsen jag kan ge, fläktmotrn brukar kunna vara trött. Man måste vara ruskigt ruskigt försiktig med kall motor annars så spräcker du toppen. Rost vid framskärmarna, uppe vi stötdämpar tornen ochså ett ställe, bakrehjulhusen med mera. Men hittar du ett fint exemplar så finns det så gott som ingen rost alls. Jag har mer info, men hjärnan är för trött just nu.. Bmw-Power MVH Leffe |
svintoleffe |
Jonhny Du överdrev en hel del. Rost överallt nope toppen dålig, håller inte helt med. Bränsletanken, ofta hål i .nope Bussniongar håller inte helt med. nope Handbromsen, piss enkel att fixa. Samt oljabn, byter runt var 500 hundrade mil på bilen. Bmw-Power MVH Leffe |
|
som sagt använd sökfunktionen det finns mycket läsvärt om e30 där! lycka till med bilköpet! =) B-M-W |
|
|
tack för tipsen alla!..Har märkt att det finns MÅNGA " BMW 325i M-90" ni känner igen det?=) men dom allra allra flesta av dom är lik som som Jonhny nämnde..om man hittar en ganska fin ligger den på 23-25 papp. Kan man hitta ett finfint ex av 325i stora m-paketet, skinn, tak lucka (är den bra på e30?) för max 30 000?? drömmen vore att hitta en mörkblå men dom finns inte verkar det som, jag har inte sett en enda..finns dom i blå?? /Tobe Planerar sitt vrål-åk;) |
|
|
Visst finns de blåa,men dom är inte så himla vanliga...vanligaste färgerna är nog svart,mörkgrå och röd skulle ja säga. Du kan få ett väldigt fint exemplar för 30 tusen,gäller bara att hitta den... |
|
|
Måste vara pga ren otur att jag fick titta på drygt 10 bilar innan jag hittade en som var ens i närheten av det skicket som jag blev lovad och förväntade mig. Jag tittade på bilar i vettig prisklass (25-30kkr för tre år sen). Det är nog inte så många som lägger mer än 25kkr för en snart 20 år gammal normal bil. När jag säger att toppen är dålig så menar jag att det oftast är dags för en renovering innan 20000 mil. Sen vad det beror på är en annan diskussion. Börjar det inte bli tråkigt att hänvisa till sökfunktionen? Det kanske är dags att uppdatera forumet med ny information ändå? |
|
svintoleffe |
Man beghöver intre kasta ut en 25000 för att hitta en bil. Bilen jag kör nu, kostade ungefär hälften av priset.. Jonhny jag tycker synd om dig, att du fick leta så mycket. vi hade ån tur så vi hittade denna på engång. Bmw-Power MVH Leffe |
|
det är kanske lättare att hitta ett fint ex i tyskland? känner en som importerar för 6000 och då är det med allt..regestrering osv. så kanske man har en chans att hitta en mörkblå 325iM -90 :/..men då får inte bilen kosta mer än 24000..går det tro? ingen som vet var det finns broschyr om bmw 3-serie från år 90?? helst på nätet. skulle va bra att veta va det finns för tillbehör osv. Jonhny: jag tycker också att det börjar bli lite störande att alla ska hänvisa till sökfunktionen..va man än frågar om så kommer "använd sök inlägg för det står redan en hel del om detta" ämnena behövs uppdateras. som här pratar vi om priser och dom förändras. /Tobe Planerar sitt vrål-åk;) |
|
|
tobbeh ...ja det finns nästan garanterat sådana bilar i tyskland för 24000..kolla på www.mobile.de jag vet att Teknikens värld hade ett test om Bmw´s e30 serie från 89:a... jag har tidningen men inte på datorn.. kan se om jag kan scanna in den åt dig.. |
|
|
henke: jo ja vet att det finns många på mobile.de men inte i blått:/ det är det som är problemet..han som importerar har koll på många seriösa handlare i tyskland så nånstans borde det finnas en blå tycker jag..ska prata med han.. Det skulle ja hur snällt som helst om du kunde skanna in den och skicka över den på mejl eller nåt! /Tobe Planerar sitt vrål-åk;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.