|
|
|
|---|---|
|
Har precis varit på Förenade bil i centrum och hämtat ut ögonstenen efter termostatbyte. Fick då veta att det var anmärkning på "oljud från remspännare" och att jag borde byta såväl rem för 500 sek + ngt annat för 1500 sek. Han jag hämtade ut bilen visste inte riktigt hur bråttom detta var att åtgärda, så därför tänkte jag kolla här ifall ngn har erfarenhet av detta, hur allvarligt det är och vad det bör kosta att åtgärda. Stort tack på förhand. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Att dom inte ringde till dig när dom ändå hade grejjerna nere. Det som kan hända är att remspännaren skär och då lär det lossna lite remmar. Alternativt så är spännaren slut så att remspänningen ej är tillräcklig och då kan remmen hoppa av = lite rassel och knakilibrak. Det som då kan hända är att de trasiga remmarna kan slå sönder tex kylaren även fast det ej är direkt troligt. Det som dock händer är att du kommer mista AC, cirkulation av kylvatten och laddning vilket innebär bärgning till verkstad. Säkerligen kan de mer erfarna ge ännu mer. Återigen är det typiskt verkstäder att ej kontakta kunden för att vara lite smidig. Nu åker du på 2000:- plus arbete igen. Att byta rem och spännare i anslutning till termostatbyte är liksom inget ingrepp då remmar ändå lossas. Dock låter 500 för en rem mkt jag gav 466:- för både kilrem och drivrem tillsammans så troligtvis lär de mena båda remmarna. Annars kan du byta själv. Det är enkelt även fast man är en med tummen mitt i handen. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
| Här Länk ser du lite hur det ser ut... | |
| Tack för svaren! Ja, nog var det lite irriterande att de inte kunde slagit en signal och förklarat att det var lika bra att få det gjort när de gjorde termostaten... Nåväl, bara att krypa till korset antar jag. | |
| Någon som har bytt spennrullarna, ock som har erfaring med spennrullarnas livslengd? Vid hvilken km bør dom bytas? | |
| Spännrullarna? Avser du remspännare? Min har hursomhelst gått 14.600 mil om nu det är en indikation. | |
|
Det är väl därför dom heter "försenade bil" bland BMW ägare i Malmö !! :;) Bara nyfiken, vad fick du betala för byte av termostat på BMW ? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man kan plocka bort dom och peta bort lagerskyddet och fylla på LITE !! fett, så förlänger man förmodligen livslängden på dom. De brukar bli tämligen "torra" på fett efter ett tag. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Jag gjorde enligt Hassos metod på mina spännrullar när jag bytte rem i vintras. Rullarnas lager var i strot sett helt torra och rasslade rejält, men lät fint med lite nytt fett. Detta efter 8100 mil. Jag har i många år återfettat tätade lager på snöskotrar med mycket bra resultat. /Jonas |
|
| Jag gjorde också detta när jag bytte vattenpump/termostat/termostathus/drivrem sist sommar. Mina lager var också torra (17000 mil). Den er nu kjørt ca 19000mil. Spørsmålet er hur många mil lagren kan ha kvar??? Vattenpump/termostat/termostathus var utbytt minst en gång tidligare. | |
|
Tack för tipset BMW rules Bemmari |
|
|
Jag bytte mina två spännrullar igår, bilen har gått 22000 mil och den ena var bytt tidigare. Jag blev dock inte av med det skrikande ljudet även om det har blivit bättre. Misstänker att det är hydralspännaren eller vad det heter. Dvs "belt tensioner" på Länk . När jag bytte så motionerade jag ju spännaren en del så det kanske är därför som skrikandet har blivit mindre...? //Stenback |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.