AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.435

Är mitt batteri trasigt nu..eller?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Fan....frös sönder batteriet i M3:an under avställningen förra vintern, köpte nytt hos BMW för 1300:- (!) jättebra....

Nu har bilen stått i kallgarage i ca 2.5 mån, upptäckte att larmet slutat blinka....mycket riktigt, ingen ström...
Nu har jag kånkat in mitt nya fina, döda, batteri in i huset, satt det på laddning, MEN det finns en indikator på batteriet, svart=otillräckligt laddat gult=släng skiten, grönt = bra laddning, jag har laddat i ca 20 timmar nu...och det är svart..??
Kan ett nytt batteri verkligen bara gå sönder av att stå i kallgarage i 2 mån???

Batteriproffesorer kan gärna upplysa mig
/Batteri #3.....
st
3.467
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ett batteri kan ta stryk genom frysning om det är helt urladdat!

Mvh, Steaman
Psycotic
De e nog ingen fara med de batteriet, se bara till att de får tina och ladda upp det så går de nog alldeles utmärkt. God Jul!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad har du för laddare? Hade ett nytt batteri
som inte ville ta laddning efter några månaders stillastående.Hade bara en 4ampersladdare, fick rådet att skaffa eller låna en kraftigare.Köpte en 9amp
då blev det fart på batteriet igen.Behövdes tydligen lite extra skjuss för att få fart på det.Inget ovanligt fenomen.
MVH

Hasso
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Har du 24 volt på laddaren. I sådana fall kör på högsta möjliga amperetal och 24 volt under ca 15 sek. Det kan i vissa fall få fart på batteriet så det tar emot laddning.

Hoppas det går bra.
Batterier kan mycket väl frysa sönder om det får stå urladdat i minusgrader. Har du tur kan du chocka igång det igen, men troligtvis blir det aldrig "sig självt" igen.
Ett fulladdat batteri fryser inte...
Underhållsladdning fungerar bra, och det finns billiga laddare för ändamålet som kan gå en hel vinter.

Mvh Pär
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag köpte nyligen en BMW som stått 9 månader utomhus. Batteriet var stendött precis som du beskrev. Första gången jag provade att ladda (6 A-laddare) rörde sig inte nålen från 0 A på flera timmar. Eftersom ett batteri mår bra av att jobba provade jag att ladda (sådär 10-20 timmar) för att sedan koppla in en vanlig strålkastarglödlampa (en gammal där halvljustråden gått sönder) för att ladda ur det igen (tills lampan börjar lysa svagare). Detta gjorde jag 10-20 gåger i sträck och den tog laddning bättre och bättre för varje gång.
Efter det satte jag batteriet i bilen och använder det nu som vanligt. Det är nu det bästa batteri jag någonsin haft. Startmotorn snurrar fort och glatt även om det är kallt ute!

Per L

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om batteriet är helt tömt räcker inte ens 15Ah laddare av den typen som finns på biltema/ OK. Koppla ur batteriet åk till verkstan be dom koppla in sin Bronko 30Ah laddare. Omd et är tömt kan det behöva chockas igång för att funka. Det hände iaf mig med ett år gammalt batteri... Skönt med bensinvärmare men inte alltid man kör tillräckligt långt för att det ska orka laddas upp:)

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Elläran och den gamle Ohms lag säger: I=U/R. Om batteriet inte har tillräckligt låg inre resistans, pga frysning eller sulfaterade plattor så kan det inte flyta någon laddström. Detta beror inte på otillräcklig strömkapacitet (A) hos laddaren.
Att höja spänningen till 24V är ingen god idé, orsakar möjligen gasning som höjer resistansen igen, gasbubblor hindrar elektrolyten att komma i kontakt med blyplattorna.
Blybatterier laddas alltid med konstant spänning, strömmen anpassar sig automatiskt till batteriets laddtillstånd (elektrolytens densitet).
För 12V batterier gäller 13,8V (14,4-15V vid cyklisk drift).
För 50-80Ah batterier duger bra med 4-6A laddare, och metoden som Per L använt är utmärkt.

FP
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Av någon anledning så brukar man inte kunna ladda (få i gång)underhållsfria batterier när dom är helt urladdade med en normal batteri laddare 4-15A fråga mig inte varför.Men om man tar en snabbladdare 30A och uppåt så brukar man kunna få igång laddningen igen.Komihåg att ett batteri tar skada av att ej vara fulladdat även om det är laddat till 75% så tar det skada av det.

Snabbladdare = en laddare där man kan höja spänningen till 14,4-15V tillfälligt, ofta med timerfunktion för att inte kunna glömmas bort, eller en automatisk s.k. 2-stegsladdare.
Har inget med strömkapaciteten att göra, skulle mycket väl kunna vara en laddare som ger max 3-4A eller så. Med en laddare som ger t.ex 30A så är det MYCKET lätt att köra sönder batteriet.
Om man vill forcera ett "dött" batteri med högre laddspänning bör man alltid ha en strömbegränsning i laddaren. Riktvärde är max 1/10 av batteriets kapacitet, ex. 6A på ett 60Ah batteri.
Blybatterier kan inte "snabbladdas", kräver alltid sin tid (16-20 tim) om det är ordentligt urladdat. Dock kan man med en snabbladdare enl. ovan trycka i c:a 85-90% på runt 4 tim, resten tar sin tid oavsett man vill eller ej.
Helt riktigt att sulfateringen av plattorna börjar så snart inte batteriet är fulladdat, i praktiken funkar det ju trots allt rätt bra ändå som väl är.

FP
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
om inte plattorna, pga frysning, ändrat läge så att de ligger emot varandra så är det säkert ingen fara med batteriet.......och nån skadlig beläggning på plattorna tror jag inte att det blivit på så kort tid.....men har man problem med kortis pga beläggning så kan man testa att ladda ur batteriet helt med t.ex. en strålkastare och sedan polvända laddaren (koppla plus på minus och tvärtom) och ladda upp batteriet...ladda sedan ur det (helt) med strålkastaren igen och ladda det slutligen som vanligt och förhoppningsvis så fungerar det ett tag till...
...finns oxå ett sätt att få bort beläggningen genom att använda 220V...men det tänker jag inte förklara här...*ler*
Bara en tanke.. Om man åker BMW M3, bör man inte kunna kosta på ett nytt batteri då? :-)

Mvh Pär
Visst kan man testa med att djupurladda och polvända för att få bort sulfatering. Finns några olika "huskurer" för detta. Och minst lika många skrönor.
OBS: Glöm inte att ta ur batteriet från bilen, att ladda upp polvänt är inte så bra för all elektronik som finns i bilen.

FP
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Batteriet blir jäkligt varmt när man laddar det polvänt och det bildas mängder med gas (Även med en 4A laddare)så att laddningen måste ske i ett väl ventilerat utrymme.Risken att gasen smäller är också stor när man ska koppla på det(räcker med en pytte gnista)För övrigt så lär det inte gå att använda ett sådant batteri annat än på sommaren eftersom att effektiviteten är kraftigt nedsatt i batteriet.

KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Problemet är väl snarast att du har har larmet igång..
När man drar ur batteriet med hjälp av ett larm så är risken stor att man "dödar" batteriet, det har jag lyckats göra ett par gånger.. Så fort batteriet försöker "återhämta sig, så kommer larmet och drar ur det igen..
Min åsikt..
Hej!

Kan ett dåligt batteri skada bilen eller på ngt sätt göra att den inte fungerar optimalt? Jag tänker då på när allt är som det ska, dvs när det inte är urladdat. (Att det inte är bra att hålla på att dra ur det och sedan ladda det igen och igen, det säger sig nog självt.)

Vintertid drar mitt batteri ur sig på en vecka, sedan orkar det inte driva runt startmotorn. Batteriet är säkerligen lika gammalt som bilen (8 år).

Men när det är laddat och ger ifrån sig bra ström+ spänning, är det då lika bra som ett nytt från tex BMW, eller inte? Att lägga 1000kr känns i annat fall lite onödigt eftersom bilen i princip aldrig står still 1 vecka och alltså inte behöver laddas.

/Gunnar.

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Lika bra som ett nytt efter 8 år är det väl inte kanske, börjar nog bli dags att byta. Risken för ett totalhaveri ökar ju, det lossnar alltid lite grums från plattorna och lägger sig i botten. Självurladdningen ökar, och risk för kortis och bortfall av en cell. Lite förbrukning finns det ju alltid, klocka och annan elektronik, kanske larm och mottagare för c-lås osv.
Ett batteri med en kortsluten cell drar mycket laddström till dom friska cellerna när generatorn snurrar, inte så bra för elsystemet.

FP
Jag har haft bilen hos BMW och de har mätt och kollat att inget ligger och drar. Att det ändå drar ur sig såpass fort, kan det tyda på en kortsluten cell?

Vad är det egentligen som skiljer ett bra batteri från ett dåligt, mer än att många Ah är bra att ha? Vad vinner jag på att köpa det hos BMW tex, mer än att de är "certfifierade" av BMW? Alla tillverkare hävdar att just deras batterier är SÅ bra, men vid en jämförelse så kanske det inte alls är så..

Finns det någon batteri-typ som man bör passa sig för, och motsatsen, är det någon viss typ som är riktigt bra? Amperetimmar, en smaksak?

Kanske lika bra att lämna i den till BMW och byta det mot ett nytt för 1000kr, så slipper jag oroa mig för kortslutningar mm. Det sitter dessutom 2 larm mm i bilen..

Tack för svar!

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
En kortsluten cell är lätt att konstatera: Mät spänningen direkt på batteriet en stund efter du har stannat motorn. Skall normalt ligga runt 12,6V, varje cell ligger runt 2,1V. Om du får runt 10,5V så är en cell kortsluten, men på din tidigare beskrivning verkar det inte vara så. Åldringen på batteriet påverkar bl.a inre resistansen, dvs förmågan att hålla spänningen uppe vid (hög) belastning. Lätt att mäta vid belastningsprov på verkstaden.
Jag skulle hålla mig till de batterier som inte gömmer sig bakom ett varumärke. BMW, OK eller Biltema t.ex tillverkar inga, men BMW ser säkert till att ha en känd tillverkare i ryggen.
Det finns en massa varumärken, men bara ett fåtal tillverkare. Exide är en av de största (behöver inte innebära bästa), säljs både under eget och andras namn. Tudor är ju känt, men har inte gjort startbatterier på många år (Exide igen).
Amperetimmar (Ah) lever kvar, högre är så klart bättre, men ersätts alltmera av CCA (Cold Crank Amp), ett mått på batteriets förmåga att dra en strömslukande startmotor med en given minsta spänning vid en viss kyla.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.