AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
769

Stolsproblem, vad kan man göra?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har fått ett konstigt problem med förarstolen.
När man svänger så känns det som att arslet förflyttar sig i olika moment från sida till sida, små duttigga förflyttnigar. Känns som att det skulle vara lösa delar under skinnet så att säga, ungefär som att det skulle vara små plankor som inte sitter ihop och som övelappar varandra och när man då svänger och förflyttar tyngden så rör sig skivorna...

Någon som vet vad det kan vara?

Det torde väl inte finnas lösa grejjer i stolen eller? Det är väl skinn och under det stoppning och till slut de längsgående fjädrarna som syns under stolen.

Någon?

*BAWORAK*
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
I min E32 känns det på samma sätt, det verkar komma om man omväxlande svänger höger/vänster.
Först trodde jag det var något inuti ryggstödet som flyttade sig, men det verkar snarare vara dynans bakkant som går att vicka i sidled. Det låter mer än det känns.

Jag ska undersöka mer på semestern, berätta gärna om du hittar vad det kan vara.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja det ska jag göra och vice versa hoppas jag.
Det är skitskumt, precis som du säger, omväxlande höger/vänster. Fast mitt känns men än det låter:-) Har uppkommit ganska nyligen. Undras vad fasiken det kan vara...

Ingen som byggt eller renoverat ett säte någon gång som vet hur det ser ut eller är uppbyggt?

Vad kan det liksom komma från egentligen, det är ju bara skummplast/gummi under rumpan ju...

Och fjädringen eller vad man kan kalla dem går ju i längsled så det kan ju inte gärna vara det som är problem, för övrigt sitter de där de ska...

*BAWORAK*
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Prova att rycka dynan i sidled, jag tror att det är dess infästningen mot underredet som är lös.
Pga ljudet och känslan på felet, så lossade jag stolryggen först. Jag förväntade mig att hitta motorn till nackskydden lös, det känns ungefär som om något tungt rullar omkring inne i ryggstödet.

Jag har elstolar med elnackstöd och minne, har du också det?
Jag återkommer om/när jag fixar det!

Erik

___
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Nix,
Ingen sådan lyx. Bara hederliga gammla buffelläderstolar med manuell inställning:-)
Ska pröva det där med ryckningarna, men jag undrar just hur du menar att det sitter fast? Vilka infästningar menar du?

*BAWORAK*
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag vet inte hur infästningen ser ut, men det är den jag ska kolla på.

Erik

___
Be
11
Bertuzzi
BMW 528iA Touring -99
BMW 328i Cab -97
Kanske detta löser era problem?

Länk
under rubriken Interior #9 och 10 verkar det finnas något intressant!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har löst det:-)
Hade knäppt ihop gylfen med västen...

Har en brandsläckare fram under stolen och när jag justerade stolen i lutning/höjdled hade jag inte kommit i ett FAST läge på stolen så att säga. Men nu klickade jag till och allt är frid och fröjd.

Tack för alla tips.

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.