AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.192

Övningskörning efter att ha åkt dit för fortkörning?

Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Hej, tjejen påstod att hon hade hört på sitt jobb att om man har åkt dit för fortkörning får man inte övningsköra på 5 år. Stämmer detta?

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja se fruntimer...

*BAWORAK*
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har för mig att det finns en regel om att vara instruktör vid Privatkörning som reglerar det där.

Har du trafikförseelser får du inte agera privatinstruktör under en viss period.
Har dock nada koll på hur länge mm.
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
*hmm* beror väl på situationen? Fortkörning vid övningskörning med berättigad instruktör? Forutkörning vid olovlig körning?

Om det är med berättigad instruktör så är det väl denne som får ta smällen om man åker dit, men är det vid olovlig körning (inget körkort) så kan man efter vad jag förstått få några års förskjutning i när man får ta kortet?

mvh Robert Sahlin
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Man får inte vara instruktör om man åkt dit för fortkörning. 5 år ska man ha varit duktig för att få lära andra att köra bil. Jag är inte tillräckligt duktig, och det är min tjej väldigt förbannad på...
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Ahh.. nu hajjar jag frågan...
Anders S. har rätt... så är fallet...

mvh Robert Sahlin
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Får man inte ens ha en "liten" fortkörning de senaste fem åren?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det måste väl vara att man inte får vara handledare, om man fått körkortet återkallat pga av fortkörning?
Länk står det:
"att man inte får lov att verka som privat handledare om man har haft sitt körkort återkallat inom de sista fem åren"

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Inga trafikanmärkningar alls om jag minns rätt, tyvärr...

mvh Robert Sahlin
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Ojdå... *hmm* kanske jag har fel ändå... värt att kolla upp :)

mvh Robert Sahlin
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Man får inte vara handledare till någon annan om man inte har haft körkort oavbrutet i 5 år. Kan säga att jag bara får övningsköra med morsan vilket inte är så jättekul. :( Blir ju bara hälften så mkt körning då som om man kunnat köra med båda.
Det var på förslag i riksdagen(tror jag) att det skulle ändras till att innebära 5 års körkort totalt och inte 5 år oavbrutet men detta satte ett i mina ögon mindre trevligt parti stopp för.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Sorry om jag var otydlig i min frågeformulering, men Anders S tolkade frågan helt korrekt :) Tack för svar!

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Det är 5 år oavbrytet som gäller. Inte om du bara har små föreseelser så att säga. Så en fortkörning stoppar inte för att bli handledare per automatik. Naturligtvis kan länsstyrelsen gå in och stoppa ändå i vissa fall. Vilket är helt naturligt, och i ärlighetens namn ska kanske inte en som precis åkt dit för fortkörning dagen efter sitta och lära ut detta...

*BAWORAK*
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Och hur många av dom som har kört för fort, vet inte att man ska köra efter skyltarna? :)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det är "bara" vid indragning som man för handledarförbud per automatik. Man måste dock ansöka om att få vara handledare och jag tror nog att de tvekar om man har en gedigen lista.

Körskolelärare har 3 år efter en indragning så de kan få lite svårt att jobba (om det nu inte har ändrats)

/Caspar
Bara nyfiken, men vilket parti var det som satte stopp för det?
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
5 år gäller när den som övningskör bara är 16. När denne 16 åring ska köra tidigt (ord är ju 17½ år) så måste denne ansöka om att köra med en o samma person och denne får inte vara straffad/fått böter för trafikbrott senaste 5 åren. Men om personen i fråga är 17½ så kan den köra med vem den vill bara den har haft körkort i minst 5 år.

Mvh

M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Hade visst lite fel. Var så på min tid... ;)

Rätt:

Fråga: Vad krävs för att få övningsköra för B-kort med min son/dotter?
Svar: Eleven måste ha ett giltigt körkortstillstånd och vara minst 16 år. Du som handledare måste ha ett handledartillstånd som utfärdas av din länstyrelse.
För att få det krävs att du anses lämplig samt att du är minst 24 år. Ditt körkort ska vara utfärdat i ett land inom EES (länderna i EU samt Norge, Island och Lichtenstein). Du ska ha haft detta körkort i minst 5 år sammanhängande.

Fråga: Hur många personer kan vara handledare till en och samma elev.
Svar: Det finns inga begränsningar.

Fråga: Måste man ha dubbelkommando?
Svar: Nej. Inte vid privat övningskörning. Däremot är det krav på dubbelkommando vid förarprov hos Vägverket (Ny föreskrift 2000-01-01). Man får alltså övningsköra utan dubbelkommando, dock ej genomföra uppkörningen utan. Vid uppkörningen skall bilen även vara försedd med extra inre backspegel.

Fråga: Får man ha vilken bil som helst när man övar?
Svar: I princip ja. Du får dock inte övningsköra med lätt lastbil före det att eleven fyllt 17 år och 6 mån.

Fråga: Måste man ha något speciellt med sig när man är ute och kör?
Svar: Ja, elevens körkortstillstånd och handledarens körkort skall medföras vid all övningskörning om den sker privat. Man måste inneha körkortstillståndet även vid övningskörning vid trafikskola men då behöver dock inte några tillstånd medföras under körningen.

Fråga: Jag blev av med mitt körkort för två år sen. Får jag övningsköra med min son trots detta?
Svar: Nej. Du måste ha haft ditt körkort sammanhängande de 5 senaste åren.

Fråga: Får man övningsköra på motorväg?
Svar: Ja om det inte framgår annat av de lokala trafikföreskrifterna i din kommun.

Fråga: Får man övningsköra varsomhelst?
Svar: Nej. Vissa kommuner har begränsat möjligheten till övningskörning genom förbud mot vissa platser vid vissa tider. Dessa uppgifter hittar du i de lokala trafikföreskifterna. Kontakta din kommun för att få en kopia av dessa.

Fråga: Måste handbromsen sitta på något speciellt ställe t ex mellan sätena?
Svar: Nej.

Fråga: Måste man ha extra backspeglar monterade?
Svar: Nej, men vi rekommenderar det eftersom det ökar säkerheten. Detta är däremot ett av kraven på fordonet vid uppkörning hos Vägverket.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.