AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.025

Monterat Porsche ok?

Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Jag undrar om någon här har monterat dit ett par PORSCHE ok och skivor på en m3 E36? (993tt,996turbo,GT2)
Går det överhuvudtaget?
Får dom plats innanför 18" Hartge?

Tacksam för svar..
Det går fint. Får bygga nya okfästen bara, samt ev byta skivor, till skiva med specialbyggt Bellhouse(Skivcentrum).
Själv har jag GT2 oken fram med 356 mm skiva samt Alum-Bells, o 4-kolvs ok bak med 356 mm skiva.
Har en M-Coupe. Samma nav som på M3:an dock. Man kan få laborera lite med inpressningen när man bygger skivorna till bilen bara. Mvh Kimmen.
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
estorilmongo:Har du nått bra förslag på andra bromskit typ:stoptech,movit,tarox som är likvärdiga i bromsvärkan?
Vilken kan vara bäst?
Vill ha stora skivor,typ 355mm!!
Movit har ju grejjor till dessa vet jag, men är rätt dyra.
Köp GT 2 ok o lämna in till Sellholm så bygger dom skivorna så du blir nöjd! Mvh K.
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Man tackar så mycket för dina svar!!
Mr Jim
Skulle hellre köpt GT3 ok, dessa är mkt mer prisvärda för du kan köpa billigare bromsskivor, GT2 är bara overkill..
Vissa säger även att de föredrar 4-kolvs istället för sexkolvs ok vid bankörning.

Hade Gt3 ok o skivor med PF belägg på min förra Porsche och kan garantera att de räcker på en E36.

Sanden i Gbg säljer dessa satser billigt.
Mr Jim: Varför föredrar man 4-kolvs ok istället för 6-kolvs vid bankörning???
StopTech ---> Länk

MovIt ---> www.movit.de

För den som vill sätta på ett kit Porsche bromsar kan jag rekommendera att slå en signal till Jaan Tolli på GT Motorsport.
Tel. 042-220970, 0706-303964

Ska själv köpa StopTech`s kit efter varma rekommendationer från ett flertal håll.

MVH / Jacob
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Jacob: Jag håller nog med dig angående StopTech.
Det lutar nog åt det hållet.Frågan är bara vilken färg på oken som skulle passa bäst på min estoril..

Jag tror på röd men vad tycker ni?
Barnman: Jag har också estorilblå metallic och jag funderar starkt på svarta ok, om inte så blir det nog röda. Svårt att välja faktiskt.

MVH / Jacob
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Jacob: Ja.. det är inte så lätt att välja faktist
Svarta kanske inte syns lika bra som röda.det kan ju vara lite synd när man har lagt upp ett antal tusenlappar på dom.

Finns det ingen här som säljer nå FETA frambromsar här?
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
estorilmongo: ofjädrad vikt, beror väl på hur många kg bumsing man vill få stopp på. Gissningsvis är 6-kolv ganska mkt tyngre än 4-kolvs (med skivor etc)? Personligen tror jag att den viktökningen känns ytterst marginellt, jag skulle gärna ha fetingok fram, med stora öppna fälgar gör sig stora hejdare riktigt bra :) Å andra sidan duger röda 4-kolvsok riktigt bra för att stoppa en skenande 996TT...

Ang färger för just Porscheok lyder färgkoderna för Carrera ungefär såsom:
Svarta: Carrera 2 (4-kolvs)
Silvriga: Carrera 4 (4-kolvs)
Röda: Turbo (även GT3 har jag för mig) (4-kolvs, större än C2/C4)
Gula: GT2 (6-kolvs)

Vän av ordning kan notera att även Boxster S har röda ok.

Det finns säkert undantag från dessa "regler", men visst är det sköna bilsmurfspoäng på att kunna identifiera en C2 eller C4 från sidan ;) Om Barnman nu ska byta grejor tror jag att ett par feta röda turbook skulle göra sig riktigt bra!

mvh
Anders

PCS #8050
StopTech ahr jag bara hört gott om. Bra med billig dollar också.

Du kan välja om det ska stå ngt annat än StopTech på oken mot betalning har jag för mig.

Du kan ha röd på vänster sida och svart på höger sida :D
Firren: cool info om okfärgerna, det visste jag ej.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, jag vill inte förstöra för er. Men jag vill bara säga att jag montera GT2 ok och skivor från MOVIT på min BMW M3 och på besikningen så dom att det inte godkäns.

Det var bara till att montera ner ok + skivor och sätta på original.
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Sly: Vad hade dom för motivering till det?
Dom ska då fan klaga på allt!!!!!!!!
Är det 355mm?
Jag skulle verkligen vilja se hur dom ser ut..Har du bilder?
Am
569
Ambush
540i/6-94
Tror det stavas helbilsgodkännande. Om besiktningsmannen är kinkig så kan han med all rätt klanka ned på bromsarna med hänvisning till detta.
Inte oväntat att dom inte skulle godkänna det.

Som tur är ska inte bilen till besiktning förrän 2007 :)

MVH / Jacob
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Hej!

Man får inte ändra något i bromssystemet detta gäller även på icke helbilsgokända vagnar. Ska man hårddra det så får man nog inte byta till hårdare belägg etc.
Min M3:a gick inte hellre igenom besiktiningen med 325mm skiva och GT2 ok, det är bara att skruva.......
Har man otur och hamnar i flygande besiktningar så blir det mycket brom skruvande på en säsong.

///John
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Som svar på ursprungsfrågan: Lättast är att använda skivor från M3 E46 eller M3 csl - spindeln får man modifiera för brembo oken.
Personligen tror jag inte att Hartge 18" kommer att funka - oken kommer att ta i ekrarna. Kör själv med BBS Challenge och 5 mm spacer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.