|
|
|
|---|---|
Ante25 |
tycker mig höra ett litet rassel på tomgång från motorn. undrar om det kan vara kamkedjan. bilen har gått 17000 mil oljan är ny 0w-30 SLX |
Svärd |
Kedjan ska väl igentligen ha hur lång livslängd som helst, men visst finns det någon spännrulle man kan få byta? Har för mig min chef skulle beställa en kedja från BMW och dom blev jätteförvånade och undrade varför han skulle byta den, den ska aldrig behöva bytas sa de. Här hittade jag en länk förrästen: Länk Nummer 20 är väl en kedjespännare... ///Martin |
Ante25 |
tackar |
|
Börja med att byta "huvudspännaren" som Svärd säger och se om rasslet försvinner. Det sitter också en spännare på varje topp som spänner de små kedjorna mellan kammarna. Då brukar rasslet höras "lokalt" på den topp som är dålig. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rasslade det innan du böt olja ?? hade du en annan olja i tidigare . ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har 2 st V8 motorer som båda har rasat för att kamkedjan gått av. Vet inte om detta är vanligt eller ej eller varför de gått av. Kanske kan det ha med en lös oljepump att göra, då dessa var lösa på båda motorerna. Enligt ägaren som körde sönder den ena motorn, hade han hört ett rassel och skulle köra till BMW för koll, då rasade den på vägen dit. |
|
Ante25 |
det lät likadant innan oljebytet. OBS. det låter VÄLDIGT lite. En "vanlig" männska hade nog inget hört. man jag hatar oljud så jag hör allt sånt. Oljan dom slog i förra bytet vet jag ej vad det var men det gjordes på aukt. bmw verkstad. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.