|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå! Beställ ett megasquirt från staterna, löda ihop det på några kvällar o skaffa lamda, spjälllägesgivare, lufttempgivare o koppla de rätt så har du ett sprut som du kan ha alltid(även bes). Du spar osså mycket plats o kan göra en snygg diskret kabeldragning. Lmm kan du lägga på nån dammig hylla. Nu kan du osså ha vilken dump du vill eftersom du har mapsensor. Lycka till! |
|
| Börja aldrig bygga turbo om du har tänkt köra bilen någon mer gång som bruksbil om du inte byggt turbo eller kan mycke om bilar innan.. mvh /Robert | |
|
kielen: ja kör väl bilen tills den går sönder isf. jag SKA bygga turbo med minimala kostnader och kunskaper :P *hah! sug på den ni:D* men jag har inte lust att beställa massa eletronic och grejjer som jag kanske skulle klara mej utan... behöver ingen optimal gaträser vill bara testa bygga turbo och se i stort sett hur länge det håller med minimala utgifter. nåt megasquirt eller liknande blir det juh inte frågan om. har ingen lust att dra om massa sånt. men frågan är nu MÅSTE jag ha andra spridare och annan lmm???!??!?!? tack på förhud ;D /Kapten Hårfager -Östersund- |
|
|
du får väll prova själv om ingen anna vet svaret. jag vet, och många med mej, att det funkar utmärkte (till budget) med 535:ans lmm o spridare. om du promt måste ha kvar orginalgrejjerna så ha de o konvertera bilen, ta de sen jävligt försiktigt när du skruvar upp laddet, o så kör du med det ladde som ligger under det att du hör att det spikar. då kommer du med lite tur att kunna ladda 0,3 bar eller nått liknande, vill du ladda mer så kolla mitt första inlägg. mvh Erik Jakobsson (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
|
vad innebär det när motorn "spikar"? /Kapten Hårfager -Östersund- |
|
| Rätta mig om ja har fel: Men motorn får för lite bränsle i förhållande till förbränningen, det gör att det självantänder i förbränningrummen... Detta hörs som ett tickande/knackande ljud... I och med det så har du ganska snart ett snyggt hål i ngn av kolvarna... Kanske en felaktig förklaring, men rätta mig gärna = ) | |
|
Du har delvis rätt. när en motor spikar så sker förbränningen innan den optimala tändpunkten filket är mycke påfrästande för kolvar o topp, det blir högre temperatur oxå. detta fenomen uppstår när man har förlite soppa gämfört med luft, förhögt laddtryck så att bilen börjar kompritionstända (som en disel) och som sagt, det smälter hål i kolvarna = inte bra broblemet löses med lägre kom eller lägre ladd. det låter som om nån "pickar" på motorn med en metallhammare, ett metaliskt kanckande. men när det mänskliga örat hör knackningarna så har det redan knackat et tag. PS. knacka o spika är samma sak DS. mvh Erik Jakobsson (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
amko_ |
Ja menar inget illa. Men ja tycker inte du ska bygga efter som du verkar inte ha en anning som vad Återcirkulerande Dump är änns? du är ute efter det tuffa ljudet som låter vid växlingar ? den låter lika mykke när du släpper gasen för att det släpper ut Övertryck på insugssidan. en återcirkulerande dump är oftatast bättre än öppen till en så liten effekt du är ute efter, sen är det ju inte bara o fixa fram tubor plata m.m det gäller att ha verktyg oxå så att du kan jobba på bilen, så snabbt går det inte bara skruva ditt med en stjärn mejsel men detta vet väl du redan. sen så är oftast problemet att det droppar lite olja från returen ur turbon som inte är till räckligt tätt o detta gillar man ju inte man stör sig på. Ta ett gott råd vill du ha den som bruksbil glöm det du får hela tiden tänke håller detta, funkar det så funkar det så här m.m MVH Amir k |
Toballan |
Instämmer med föregående, amko har rätt i vad han säger. Bruksbilsegenskaperna blir garanterat lidande ifall du inte har tidigare erfarenhet av något liknande bygge. |
|
Återcirkulerande Bypassventiler med gummi/cilikonmembran är ofta effektivare än balla kolvditos som har en högre massa och inte öppnar stänger lika fort. Nackdelen är väl att de inte pallar med lika mycket laddtryck, upp till 1,5bar brukar man säga, sedan är det STOPP! 1,25 varkar iaf vara riktigt SAFE om vi säger så... :) M.V.H. |
|
|
jag bygger turbo i min 320 -87:a och jag ska ha orginalspridare och lmm. soppan fixar jag genom att våldta orginalspridarna med en ställbar btr. spridarna kommer på detta viset flöda mer än vad dom gör orginal till bekostnaden att spridarbilden inte blir lika bra. kommer även ha en 300cc saabspridare framför gasspjället som kommer styras av en tryckvakt på 0.1bar. denna spridaren kommer att matas med konstant 12volt. mer budget än så blir det inte.! =) mvh Jimmy -kan du svänga kör du för sakta- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.