AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.590

Turbofråga (slå mej inte, men inte hittat dom svar jag sökt)

Sida 1 av 2
So
15
SonofAllecz
e30 323 -85
Hejsan!
Är sugen som fan på att bygga nåt billigt turbo-tjohej på min e30 323 -85

om ja vill kunna ladda ca. 0,5-0,6 bar måste jag ändra nåt i motorn då?
hur funkar mitt originalbränslesystem o allt jag vill inte behöva modda motorn nånting

har sökt i forumet men tyckte mej inte hitta nåt svar som passade på det jag ville veta.

skulle gärna vilja veta lite mer exakt vad man måste ha

grenröret hörde/läste jag nånstans att man kunde ta originalgrenröret och vända det uppochner och kanske fixa någon adapter mellan den o turbon.

intercooler från en saab 900 (eftersom den är så liten) räcker det?

är det mkt ombyggnad för att få plats/montera intercoolern i en e30?

vad behöver jag mer än

grenrör
IC
Turbo
Wastegate (kanske sitter på turbon?)
dumpventil

ni får gärna förklara som om jag vore 3 år så jag inte har någon större erfarenhet av turbobygget (vill mest veta vad jag ska skaffa fixar kunnig person att installera alltihop)

tack på förhand!
So
15
SonofAllecz
e30 323 -85
en fråga till om jag ställer trycket så lågt att den typ laddar näst intill inget alls kan jag då få den genom besiktningen tror ni?
man får väl öka motorns effekt med 20% eller vad det är lagligt?

/Kapten Hårfager
-Östersund-
Besiktning av turbokonverterad BMW motor i bilen är bara att glömma. Motorn måste vara avgascertifierad och det är den inte längre efter en konvertering, du behöver då få motorn certifierad. Det är bara tillverkaren som kan göra detta, och BMW vägrar blankt. Det kan kanske vara svårt att hitta bra info om hur du går tillväga praktiskt med konverteringen, men reglementet däremot har diskuterats i flera milslånga trådar så vill du läsa om det hittar du enkelt via sök funktionen.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Är IC ifrån 900T -79-93 så är den inte speciellt bra på nåt sätt.
Den är nästan underdimensionerad med orginalets 175hk.
Kör med nå annat tycker jag, 9000 IC kyler för 300hk iaf men tål MAX 1,5bar.
Billig o bra! :)
M.V.H.
So
15
SonofAllecz
e30 323 -85
good good

men jag vet inte riktigt hade inte tänkt ladda på så mkt! :)

/Kapten Hårfager
-Östersund-
Fast man dimensionerar ju inte en IC efter maximala laddtrycket, det är ju luftmassan som passerar man få räkna på.
Hur mycket hk tror du bilen hamnar på med 0,6bar i ladd?
Kanske räcker det med en rutten 900 ic då...
M.V.H.
Mr
168
Mr schnitzher
83 e30 323 schnitser s3t(godkjent ombydd)
schnitzer har bygd en 323i turbo. std styrsystem med 185ccm dyser. senkt komp til 7,5:1 lad 0,55. 220hk 319nm. drei ned stemplene dine litt så kan du trygt lade 0,5-0,6bar med dette. bare husk og backa tenningen nokk.

jeg bruker dette oppsettet på en 2L m20 med 323i stempler laddar 0,8 og dette gir litt i overkant av 220hk. 325i blir bare borte i bakspeglen.
lykke til med bygget
men man jkan vända alltså grenröret på 323an ? o bygga till en adapter till agget ?

..//zacka

Kör:

Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Bmw M535i
Bmw 323i
Visa användare
309
subarujohan
327ik -90 tic
330d Touring -02
Jag provade att vända orginal grenrör uppåt men,
det funkar inte alls bra!

/Johan
So
15
SonofAllecz
e30 323 -85
Mer svar snälla har inte blivit nå mkt klokare av allt dethär...

vad behöver jag.. jag vill alltså INTE behöva hålla på o kompsänka och ändra spridar-grejjer o allt?!

/Kapten Hårfager
-Östersund-
testa söka lite igen, svaren finns nånstans i databasen ska du se.

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

So
15
SonofAllecz
e30 323 -85
men är det ingen av er som ändå bemödar er med att skriva här som kan skriva lite mer exakt VILKA delar jag behöver? i stort sett allt som allt?

/Kapten Hårfager
-Östersund-
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

SonoAllecz:

Gör såhär, tillverka en adapter till turbon och så att det passar på
ditt orginalgrenrör.

Införskaffa spridare och luftmassemätare från en M30B35 (535i)
Samt en progresiv bränsletrycksregulator.

Sedan så monterar du dit en lambdasensor från valfri bil så att du har lite koll på vad som händer.
Grenrör, turbo, tex en TB03 från gammal Volvo/SAAB, ett lämpligt sprut vore inte fel, lämplig IC, lite grövre avgas, kraftigare koppling?
Det är en sexa eller?
M.V.H.
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Du BEHÖVER större spridare och nånting att styra bränslemängden med och helst även tändningen, ex vis SMT6 eller megasquirt´n spark. Gör du inte det så kommer motorn att börja spika redan vid mkt låga laddtryck och då går den sönder förr eller senare.

----
Länk
st
251
strypt
525 -92
318is -90

rawsezx: Rätta mig om jag har fel nu men det är väl inte Motronic på 323:orna?

----
Länk
So
15
SonofAllecz
e30 323 -85
strypt:

nej det är den där L-jetronic eller va den heter...
men vad jag förstått så är det juh folk här som inte behövt annan insprut eller massa extragrejjer?

/Kapten Hårfager
-Östersund-
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
det enklaste reseptet som jag har hittat här på autopower är följande

turbo från passande bil, (t ex. saab 9000, T25)

ic från passande bil (t ex 9000, stor i fin)

bygg egen addapter från org. grenrör till turbon, vänd grenrörset om du vill ha kortare väg från topp till turbin,

ta en dump trån nån passande bil (återsirkulerande, t ex från 9000)

flytta LMM till "sugsidan" och byt den till en från 535:an men tryck i 323:ans elektronik

ta även spridare från 535:an och skaffa en progresiv bränsletrycksregulator

oljeretur borrar du i blocket eller tråget, gärna över oljenivån, tydligen så går det under, men över är nog säkrare

tryckrör o slangar kan dy bygga av universal avgasböjjar och kylslangar till lastbilar

MYCKE tålamod och ett gott humör

det tror ja är allt som behöver fixas, sen är det bara att börja bygga, ha tålamod ork o förstå att nått komemratt gå åt helvete på vägen, men sen när allt är fixat o sitter i bilen, kolla så att den inte laddar mer än ca 0,5 bar, så borde du klara dej ett tag IAF med dom modifieringarna.

om nån har nått att invända på så gör gärna det.

mvh Erik Jakobsson

(O==00==O)

02 rullar fetast
So
15
SonofAllecz
e30 323 -85
men e ni absolut säker på att jag MÅSTE ha lmm o spridare från 535:an??
lär juh kosta multum...
om jag har en s.k "återcirkulerande" dumpventil får jag inte det "tuffa pysljudet" mellan växlingarna? måste man ha öppen dump kan man inte ha de?

/Kapten Hårfager
-Östersund-
Mr
168
Mr schnitzher
83 e30 323 schnitser s3t(godkjent ombydd)
håller med spridare
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
en LMM o spridare från 535:an är inte så dyrt, dra till skroten ko kika i gamla lådor, eller sök på powerbörsen, finns nästan alltid nån som säljer det,

om du skaffar ett öppet luftfilter (o på köpet får halva vägens damm i motorn) så får du det "tuffa pysljudet", vilket inte e så bra med tanke på att du får in så mycke skit o motor,

om du vill ha det "tuffa pysljudet" så har ja förmej att det finns att köpa "elektroniska dumpventiler" alltså fakedumpar som bara dumpar när du växlar så du får ditt älskade ljud.

mitt tips är att göra som ja skrev i mitt tidigare inlägg o sen när du lärt dej lite mer så kan du börja exprementera med andra dumpar, spridare styrsystem o liknande.

mvh Erik Jakobsson

(O==00==O)

02 rullar fetast
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.