AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.483

EuroPlus garanti - har någon erfarenhet?

Be
11
Bertuzzi
BMW 528iA Touring -99
BMW 328i Cab -97
Köpt min bil i Tyskland och den tidigare ägaren har/hade EuroPlus garanti.

Är det någon som nyttjat denna?

Min bil har ett hysteriskt larm och en baklucka (glaslucka) som inte går att öppna.
In
355
Inot
745iA -02
Jag har Europlus på min 540 som jag köpte av BMW-handlare i Tyskland och har nyligen fått byta en luftmassemätare.

Det komiska i det hela är att BMW Tyskland säger att Europlusgarantin gäller i hela Europa och delar av Asien.

Man skall enligt BMW Tyskland kunna köra in på en auktoriserad BMW verkstad visa sitt Europlusgaranti-papper och de skall då kontakta försäkringsbolaget (Realgarant) och på det viset få pengar för ev reparation.

Nu det komiska....

Alla aukt BMW som jag talat med tar inte Europlus ärenden, dvs du får betala själv, och det kan vara drygt att ligga ute med massa pengar, sedan får du kontakta försäkringsbolaget bakom Europlusgarantin, skicka in/faxa/maila dina kvitton så bedömer de om du skall få pengar tillbaka. Detta gäller inte bara importbilar utan även om Herr Tysk är på semester i Sverige och behöver Europlusgaranti-repartation

Mitt råd är att du.
Först kontakta Försäkringsbolaget (www.realgarant.de) för att få deras synpunkter på hur du skall göra.

Alternativt så åker du in på Aukt BMW verkstad och låter de felsöka/reparera, be sedan om de skriver utförligt vad som är gjort på dina kvitton, kontakta sedan Realgarant och skicka dem kvittona med en utförlig beskrivning.

Mig tog det ca: 2 månader innan jag fick tillbaka mina pengar.
Be
11
Bertuzzi
BMW 528iA Touring -99
BMW 328i Cab -97
Tack för tipset!

Tyvärr är min tyska begränsad till att beställa öl, räkna till hundra samt "Ich bin müde ich bin matt, ich habe eine Kinde gemacht in Nacht!"

Hoppas att det går bra att skriva på engelska!
In
355
Inot
745iA -02
Jag förde diskussionen med försäkringsbolaget via mail på engelska, vilket gick utmärkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.