AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.843

Varför ska ventilkåpeslang bort vid Turbobygge?

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej, jag har läst här på forumet att den slang som går från ventilkåpan till spjällhuset ska tas bort när man Turbokonverterar.
Stämmer det och i så fall varför gör man så?

Kan de vara för att de inte ska bli tryck i toppen bland vipparmar å annat??
Men eftersom den förbindelsen ändå finns från original så kan man väll inte bara ta bort den??

/Richard

Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
tar du inte bort den så trycksätter du hela vevhuset å d vill du väl inte? e bara ta bort från ventilkåpan & plugga vid spjällhuset...

bilen: Länk
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
okey, va bra att man vet det da.

Men man ska alltså inte bara plugga slangen då vid ventilkåpan också? jag har läst att man ska leda bort den slangen till en tom burk eller nått. Så den kan man alltså inte bara plugga också då eller???

För övrigt, finns det något liknande "bra å veta" innan man börjar koppla in Turbo.
Det kanske är en lite luddig fråga, det är lättare om man vet exakt vad man ska fråga.
Men om man har klart för sig hur själva turbon ska kopplas in å så, och man vet vilka delar man behöver, finns det några andra slangar man bör kopplar bort eller till kanske innan man drar runt motorn me turbo på???

--> Frågar man inget får man inget veta :-)

/Richard
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
nej du får inte plugga vevhusventilationen den behövs, antingen dra en slang som går till ett uppsamlingskärl (typ en flaska) eller en slang rättt ut i tomma intet... nåt bra å veta är att ha turbon såpass högt att oljereturen från turbon kan dras ovanför oljenivån i tråget..

bilen: Länk
Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
Iallafall på min 323:a sitter det ett rör under insuget som går ner i blocket som man förmodligen också måste plugga!
Kimpan: Menar du oljeavrinningen från toppen? den ska man nog inte plugga.
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Den sitter på fel sida du lär nog ta ner tråget och borra ett hål i blocket gänga och sätt i en tex rörbit med motsvarande gänga..
Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
RaggarGunnar: om man inte pluggar avrinningen vid turbokonvertering så trycksätts ju vevhuset lika f-bannat.

Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Bla audi har oljereturen under oljenivå, det har jag också. Fungerar bra
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
så man "kan" alltså ha oljereturen under oljenivån då?
För jag ska precis nu borra ett hål för oljereturen och jag har varit på hydroscand och tänkte inhandla mina röranslutningar därifrån, men det kan kanske bli lite tajjt me utrymme på just det stället där Alla tycks borra sitt oljeretur-hål, som då kanske är nästan det ända stället som är ovanför oljenivån. menmen... då kanske man kan sätta hålet någon annan stanns, där det inte är ett stort kugghjul ivägen..

är det inga som har bilder på sina oljereturanslutningar så man kan få se lite exempel?? (annars så får jag väll fotta min och visa sen om allt funkar.)

/richard

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
plus, men då borde man väll kunna dra en ny ventilkåpeslang från ventilkåpan drekt ner till den oljeretur som man har gjort för sin turbo? de borde väll va smart?

/richard
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Du måste låta det lätta övertryck som blir under ventilkåpan komma ut, sedan kan du leda ner oljan, ja.
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Borra för oljereturen på trågets högra sida ca 10-15cm från framkant så långt upp du kan,då är du säker på att det funkar
Har gjort så på alla mina byggen och det funkar klockrent
Bm
66
Bmw_Fredde
Bmw m3 e36 turbo 1000+hk
Man behöver inte plugga röret som går mellan insuget och blocket. det har ingen förbindelse med insugsluften, men det kan ju va bra att sätta dit ett vevhusventilations filter på ventilkåpan...

Turbo Power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.