|
|
|
|---|---|
|
Hur är det egentligen med katalysatorer på 325:or E30, har alla katalysator ?? Om så är fallet måste väl katalysatorn sitta på vid besiktning, eller kan man komma undan detta dilemma ?? Först gaaaasa...sen bromsa... | |
|
Är bilen registreringsbesiktad med katalysator så måste den sitta där. Finns många 87;or med katalysator. Men föräldrarnas 88:a är t ex utan katalysator. Är inte helt säker på hur det är men jag tror det är så som ovan. |
|
|
Alla bilarna som från fabrik haft katalysator ska ha katalysatorn på plats. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
kan det vara så at vissa importerade är utan kat ? Först gaaaasa...sen bromsa... |
|
|
Japp mor o fars är en gammal Danmarksimport från 1990. Den bilen är en 88:a. Min är också en 88:a men en gammal Luxemburgsimport och har katalysator. Så reglerna verkar ha varit väldigt varierande. |
|
| Danmarksimporten från 1988 hade Inte katalysator alltså. | |
|
Fram till och med 1988 års modell finns både med och utan katalysator, de med katalysator brukar ha tillägget "K" i modellbeteckningen. Från och med 1989 års modell är alla svensksålda bilar utrustade med katalysator... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag har själv en Bmw e30 87 och min bil gick igenom Besiktningen utan problem. Det är orginal på 87 årna e den importerad 87a som kommer med katt så ta av den innan du besik för den går igenom ändå. Bättre o roligar utan catten .. M.v.h Jimmy | |
|
jadeland78: Som du kanske läste i mitt inlägg finns 87-års modell både med och utan katalysator. En som från början haft katalysator ska inte klara en kontrollbesiktning utan katalysatorn, även om det kan missas. Importerar man en bil står det i det utländska registreringsbeviset om den ska vara utrustad med katalysator eller inte, ska den vara det och inte är det blir den underkänd på registreringsbesiktningen. Varför är en bil utan katalysator "bättre och roligare"? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hejsan Jeppe... Det är absolut sant som du säger att om det redan en gång varit besiktigad i Sverige med katalysator så går den inte igen oom igen om det inte finns en Katt... Men där emot kommer du från Tyskland med en bil som har katt och t5ar bort den så går den garanterat igenom besikt. MEN då måste du ändra lite i pappren i Tyskland... Jag har tagit hit tillsammans med en kompis ett antal bra bilar och gjort så utan problem.. Och att bilen blir roligare är ju att du får finare ljud med ditt sportavgassystem plus att det ger lite exta HK.. Jag har ingen katalysator på min E30 325 jag har bara Sportavgassystem och öppet filter. Min bil är inte Chipad än men jag drar dom flest som försöker köra förbi mig. Och det är sant.. Om det inte är för det så vet jag inte vad den andra ägaren har gjort för den går som en raket (utan, Chip) Jag är absolut inte någon expert på något av detta men jag vet lite så säger jag det och sen kan de komma fram att det är fel då får jag köpa det liksom. Men jag vill verkligen tacka alla som säger vad dom tycker för då kajn ju jag utväklas mer..... Men ETT STORT TACK till alla som skriver.... Bmw No1# |
|
|
Vid en import utgår man som sagt från vad som står i det utländska registreringsbeviset. Står det där att bilen är utrustad med katalysator kräver man detta även i Sverige. Detta gäller fram till och med 1994 års modell, efter det ska samtliga vara utrustade med katalysator. Kan man på något vis få den registrerad utomlands utan katalysatorn och importerar den till Sverige klarar den registreringsbesiktningen utan katalysatorn (t.om årsmodell 94)... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.