|
|
|
|---|---|
|
Tyvärr är det ENORMT skitigt i mitt motorrum! (540 iA Touring E39:a). Några tips på hur man skall göra rent på ett smidigt sätt, känns lite riskabelt att hålla på med massa vatten då det finns massa elektronik antar jag? /Jocce | |
| Länk | |
Tigerr |
det är inte riskabelt med vatten. vissa tycker att man ska täcka över fördelardosa med en plastpåse, det kan nog vara bra. jag har tvättat två, tre gånger på beemern och vår ford. det enda som hände en gång när jag sprutat lite vääl noggrant på beemern vart att den gick lite knagligt precis efteråt.. men det löste sig själv. ha inte på för mycket vatten, inte för högt tryck och inte för starka kemikalier så ska det klara sig bra. tänker man på hur mycket vatten som stänker upp där när (om) man kör i 150 i ösregn på autobahn så.. |
|
Vatten lär du behöva. Hur tänkte du annars få rent? Täck alla känsliga delar. Blås av motorn från damm och smuts. Spraya på med avfettning (kall motor) och kör på med högtrycken från lite distans. Vid behov kör även svampning. Blås rent. En noga detaljerad gör det själv instruktion finns på "Gör-det-själv" till vänster tror jag.. |
|
| Det här med motortvätt har nyligen disskuterats här på forumet. Sök så hittar du intressant läsning. | |
bustorp |
Har precis motortvättat min E28. Avfettning, högtryck, Alfanol HD Grön + svamp, högtryck. Startade omedelbart och lät den gå ca. 10 min. Inga problem. OBS! Täckte ingen elektronik och spolade på ca.50 cm. avstånd (100 bar). Kanske inget att rekommendera till alla men det går med lite vana o sunt förnuft. Nu ska jag ut o blåsa bort det vatten som inte ångat bort. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
| Ingen större fara att spola vatten på motor. Man behöver ju inte stå med högtrycket på fördelarlocket och säkringsdosan direkt. | |
|
Det är lite ont om fördelare på E39. Tändstiften sitter djupt nere i topplocket men med bra gummitätningar uppåt mot spolarna, någon har rapporterat om vattensamling här som man möjligen kan behöva blåsa bort. Annars bör det bara vara att tvätta på, lite tryckluft och varmkörning efteråt så blir det bra. FP |
|
|
Ja har länge velat tvätta motorrummet men har varit "rädd" o så...men ja ska f*n ta tag i de nu till helgen o hoppas bara på att inget går "snett" ///Schumi |
|
|
Har under veckan motortvättat två bilar en 523 E39 och en 316 E36. Har inte varit några som helst problem. Som flera säger är det bara sunt förnuft som behövs. Om man har avstånd med högtrycket samt tar det lungt så är risken att bilen inte startar ytterst liten. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
Tigerr |
ett litet tips är att inte bli för lat efter tvätten.. körde bara in beemern i garaget, utan att köra varm - torka eller blåsa torr.. när jag startade den på morronen dagen efter så gick den lite olustigt.. |
|
Fick min bil häromdagen och den var riktigt, jag menar RIKTIGT skitig i motorrummet. Har tvättat bilar förut med högtryck och körde igång en rejäl rengöring i morse. Körde på rikligt med vatten, avfettning, motortvätt, handtväll och mellan alla tvättningar så körde jag ner högtryckstvätten. För att vara på säkra sidan så startade jag motorn efter varje tvätt så att jag kunde förvissa mig om att den gick i gång. Här är en bild på före och efter Länk |
|
|
Snyggt jobbat Stout! Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
|
Stout>>>RIKTIGT skitig? ;) Då har du nog inte sett en motor som är oljesölig/skitig på "riktigt" :) Det där var ju bara "lite damm" ;) Men snyggt blev ju det hur som helst efter rengjöringen.. Janne som är lite "besserwissiskt" grinig så här på f.m. :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.