AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
855

Fråga till en elektronik guru

52
205
528Mora
528iA -97
Min monitor beter sig konstig ibland, jag får ett lodrätt streck över skärmen som är där varannan pixel är svart och resten normala, alltså en streckad linje.

Fenomenet försvinner om man slår av tändningen och väntar några minuter, sedan slå på tändningen igen.
Detta händer aldrig när man startar bilen utan kommer efter en stund.
Kallödning?

Vid ett tillfälle blev skärmen svart i olika stora segmenter (direkt efter start) men fungerade igen när jag startade bilen efter några minuter.

Vad kan det vara för fel?
Är det någon som han en monitor till salu? (4:3)

Länk
52
205
528Mora
528iA -97
För att lokalisera problemet tänkte jag gå förbi tv modulen då problemet även kan komma därifrån.
Hur gör man detta enklast.

Jag kan också nämna att de gånger problemet har uppstått har det varit i samband med två (eller flera) starter (av bilen) under ett relativt kort tidsintervall, dessutom har det varit varma dagar med solsken direkt på bilen utom vid ett tillfälle då detta hände på kvällen.

Snälla hjälp :(

Länk
Svårt att svara på, jag har inte direkt skruvat i BMW:s originalmonitorer. Känns som felet iaf ligger framme i själva monitorn och dess interna drivkretsar. Felet kan mycket väl vara temperaturberoende men möjligtvis kan det vara relaterat till firmware i någon processorkrets, dvs en uppgradering kanske hjälper. Om felet kommer i samband med start så skulle jag nog testa med nytt batteri alternativt laddat under nåt dygn och kollat om det blev nån skillnad. Även generalreset genom att koppla bort batteriet nån halvtimma kan lösa många problem.

FP
52
205
528Mora
528iA -97
Jag är nu helt övertygad att problemet uppkommer när jag under ett relativt kort intervall slår av och på tändningen. Med ”relativ kort intervall” menar jag stop vid tex statoil för att köpa cigaretter efter lunch (cirka 100 meter från mitt hem).
Detta i samband med värme gör nog att pixlarna i skärmen ”svimmar av” för att sedan vakna till liv nästa gång jag startar bilen.

Får undersöka mer och återkomma när jag vet mer, men ge gärna förslag på vad jag ska testa under tiden

Länk
52
205
528Mora
528iA -97
Tack folke

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.