|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta bromsar fram(skivor+belägg)och undrar om det krävs nåt specialverktyg och vad det är för typ & storlek på okbult osv. Mvh/Johan Länk | |
| Du behöver det som aldrig finns i någon sats en 7 mm insex det är det enda..har du en hylssatsväska med även småhylsor så brukar någon av förlängarna passa direkt i skruven | |
| En stor polygrip kan också vara bra att ha för att trycka in/ut bromsoks kolven med. Bromsokshållaren sitter fast med 17mm vanlig bult samt styrpinnarna till oket sitter fast med 7mm insex (använd en lång insex hylsa.) Bromsskivan sitter fast med 5mm insex om jag inte missminner mig.. | |
| Se också: Länk | |
|
Köp även nya insexskruvar till skivorna, de kostar ca 10 kr på BMW. De brukar nämligen rosta fast och då får man borra ur dem, så det är inte fel att ha reserv eller byta dem. Glöm inte att fetta in glidpinnarna med rätt fett. Det är också lämpligt att lägga lite sådant fett (eller bromsvätska) under damasken, och sedan motionera kolven några gånger. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok,tack för alla tips. Mvh/Johan Länk |
|
|
....sen kan du även passapå att slipa bort lite rosst och skit från kolven innan du smörjer vid damsken, så slipper du att det kärvar i framtiden. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
varför inte lossa på de två 19 mm bultarna bakpå som håller fast hela paketet ? sen behöver man ju bara lite småsaker och ett glatt humör! |
|
|
jag håller helt och hållet med el-kjel en 19 mm ringnyckel och två händer är väll det enda man behöver. sen att man kanske vill putsa och smörja upp kan ju vara en bra ide men för att enbart byta klotsar så krävs det en 19 mm ringnyckel. Mvh Jimmy |
|
|
Om man skall lossa 19mm-skruvarna bör man vara beredd på att de sitter som berget! Förlängningshandtag av något slag är nästan en nödvändighet... Ganska lätt att dra sönder skruvskallen om man slinter lite med verktygen, så en eller två reservskruvar kan vara bra att ha i beredskap. Var noga med att göra rent skruvarnas skallar från rost innan ni applicerar ringnyckel eller hylsa på dem så att de bottnar ordentligt för att minimera den risken. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
För att kunn byta beläggen måste dom 2 glidpinnarna med 7mm insex nyckel demonteras, det räcker inte att lossa den 2 stora med 19mm skalle som håller hela sadeln/oket! Först lossar du insexskruven på bromsskivan 5mm nyckel, kan sitta hårt och vara svårt att få grepp på, men slå några hårda slag med ett dorn på den först så brukar det ordna sig. Sedan lossar du dom 2 glidpinnarna med 7mm insex som sitter innanför plastskydden innefrån/baksidan oket, pressa sedan ihop kolven i oket lite för att få ute okdelen med ena bromsbelägget, lägg det åt sidan bakom fjäderbenet, lossa sedan dom 2 stora 19mm bultarna och ta bort sadeldelen av oket inkl. det andra belägget. Sedan är skivan lös, rengör navet nogrannt med en stolborste och smärjelduk, lägg på aluminiumpasta på navet som du först torkat rent, häng på den nya bromsskivan och skruva fast den med 5mm insexskruven. Nu kan det se ut som skivan sitter snett eler är skev men det rättar upp sig när hjulbultarna drar åt fälgen och skivan med jämn belastning, nu sitter ju bara skivan i en enda lite skruv! Rengör sadeldelen där beläggen liggar ann, och skruva sedan dit den me 19mm bultarna, använd alltid lite aluminiumpasta på gängorna. Ta sedan oket och pressa ihop kolven med en stor polygrip eller rörtång, tills den bottnar, skall gå kanske lätt att trycka ihop, annars måste oket smörjas upp alt. bytas. Tryck dit belägget på kolven, den med plåtfjädern påbaksidan. Lägg dit det andra belägget i sadeln och sätt dit okdelen, rengör glidpinnarna och smörj dom med alumiumpasta och tryck in dom i sina bussningar, skruva fast dom och sätt tillbaka plastskydden. Sätt dit fjädern på framsidan av oket om du lossat den tidigare och på höger sida även slitagevarnarkontakten! Verktyg av bra kvalitet som åtgår: 5 och 7mm insex, 19mm 6-kantshylsa med dragskaft, hammare o dorn, stålborste o smärjelduk, stor polygrip alt rörtång, och fälgkors eller dyl. för hjulbultarna samt Viktigt: Alumiumpasta!! ///Magnus |
|
|
Glöm sen inte att pumpa ut kolvarna INNAN du börjar köra med bilen, gör det direkt efter du satt dit hjulen, bromsar måste man vara försiktig med när man arbetar med och det är mycket viktigt att man pumpar ut kolvarna så att beläggen ligger ann mot skivan, annars finns ingen bromseffekt och pedalen går i golvet. Tänk också på att inte trycka pedalen djupt ner när du pumpar ut beläggen, gör små korta upprepade tryck på pedalen, inte längre ner än du normalt trycker när du bromsar! Anledningen är att om du trycker längre ner så hamnar kolven i huvudcylindern på ett område den i vanliga fall inte arbetar på och då kan man skada packningarna i huvudcylindern! Så pumpa med korta upprepade tryck på pedalen! ///Magnus |
|
|
Kanon! ///Johan Länk |
|
|
E-21 racing inte för att jag inte tror att du tror att du måste bort med glidpinnarna men jag har bytt klotsar två gånger och det enda jag har skruvat bort är bultarna som håller hela oken och sedan lyft bort oken från skivan och plockat ut beläggen medan man håller oket i handen, inga som helst problem. Två bultar á 19 ringnyckel och voilá nya belägg jag kanske har något fel på mina ok eller konstruktionsfel men de funkar då utmärkt att bromsa med och skruva med och behöver inte ta bort dessa glidpinnar .... |
|
| Det är möjligt att det går utan att ta bort styrpinnarna. Men det är verkligen att rekommendera att ta isär oket ändå och rengöra samt smörja upp och kontrollera skicket. | |
|
Jag bytte i går på min e32, vilken har lika bromsar som på e34an. Det var inga som helst problem med att ta bort glidpinnarna, det enda problemet var att hitta en 7mm insektsnyckel, så se till att ha en sådan innan du börjar. Jag fick åka och köpa en ny, finns som sagt inte i några satser Min: Länk Erik** ///Tänk först, meka sen... |
|
|
per_j82: men för att ta isär, rengöra och smörja behöver man fortfarande inte ta löss glidpinnarna. Skruva lös oket mha dessa två bultar på baksidan vicka fram oket så att det lossnar från skivan, pilla lös bromsklotsarna och sist men inte minst dra ut bygeln och på denna bygel sitter ju glidpinnarna fast. När detta är gjort sitter jag med ett två delat ok samt två bromsklotsar. glidpinnarna sitter ju fast i en av delarna till oket. Man behöver ju aldrig skruva lös glipinnarna för att kunna skruva isär oket för rengöring och smörjning. Det är ju bara att dra isär de två okdelarna när klotsarna är borta. Det är gjort i en handvändning |
|
|
Ett tillägg är att gamla skivan kan sitta ordentligt fast på navet, man kan få slå och hamra mycket för att få bort den. En liten slägga eller studsfri hammare är bra att ha. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Mer hjälp kan man knappast få:-)Tackar!!! ///Johan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.