AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
953

Fråga kring byte kamaxel

Jr
14
Jray
730iA, -92
Hejsan
Skrev ett inlägg tidigare angående kraftigt oljud i motorn på min 730 -92:a. Det har visat sig att det, som någon här trodde, var en vippa som gått av. Tydligen måste man ta av toppen och få ut kamaxeln för att kunna byta vipparmen. Min första fråga är om det är smart att samtidigt byta kamaxeln? (motorn har haft ett tickande ljud en tid). Priset för byte en (1) vipparm på den bilverkstad där jag har bilen står är 8 500:- Tyckte det var dyrt så min andra fråga är: om jag tar hem grejorna från Motornord (skiljer massor i pris) kan jag själv klara att byta kam samt vippor? Jag har tillgång till lyftare och kan rådfråga en meckkille som äger verkstan där lyftaren finns. Min tredje fråga är (om ni orkar) vad behöver man förutom kam, vippor, sotningssats, olja, filter?

Tacksam för svar
/Janne

svardska
ta av toppen? är det inte överliggande kam?
8500:- för att byta en vipparm!?
Det tar max en timme att göra! Är det hjärnkirurger som jobbar där eller!?

Det där fixar du enkelt själv! Har du nån verkstadshandbok eller ETK så ser du hur det ser ut!

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Ska du ha bilen kvar?
Om så är fallet tycker jag du ska göra bytet själv och byta rubbet. Har gjort samma operation på min med delar från motornord. Kolla innan du börjar vad bmw tar för en utbytestopp. Gjorde misstaget att kolla det efter jag bytt på min , och då var orginaltoppen endast några hundringar dyrare då jag räknat ihop allt. Om du ska använda gamla toppen slipa in ventilerna , kolla styrningarna och ev plana den innan du skruvar ihop den igen.

svardska: Det är inte så enkelt som det låter att byta en vippa på plats. Det beror mycket på vilken vippa det är om det överhuvudtaget ska gå. Man måste bla lossa på topplocksbultarna för att kunna få ut vipparmsaxlarna. Men detta har det skrivits mycket om förrut.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
svardska
ok du har säkert rätt! men i prinsip saka det vara lätt gjort....jag har aldrig gjort det på en m30

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Jo om bara "rätt" vippa går av så funkar det ju att byta på plats. Är förövrigt likadant på M10'an.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Jr
14
Jray
730iA, -92
Ok, tack för tipsen. Tänkte ha kvar bilen eftersom man åker furstligt och det är taskigt andrahandsvärde. Jag ska göra ett försök.

Mvh /Janne
har försökt att byta vipparm utan att ta av toppen, det hela slutade med att jag tog av toppen till slut. Det går att byta vipparm utan att ta av toppen, men ska du behålla bilen som du säger så byt kamaxel samt kolla toppen för ev. planslipning.
Du behöver inte mer än det du nämner.
Var bara säker på var ö.d ligger så du inte sätter ihop det fel, då går det åt h.....e
Har precis gjort det så du kan kontakta om du behöver stöd via e-posten.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Så om man skall behålla bilen skall man "byta kamaxel och ta av toppen" men om man skall sälja den är det altså inte så noga ?

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Wadel!
Det är naturligtvis lika viktigt vare sig man behåller eller säljer den. Vad som kan spela in är ju om man tycker att det är försvarbart på just detta ex. lägga ett visst antal tusingar. Behålla den el. sälja den, ärligt med vippan av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.