AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.331

RÖK Från motorutrymmet! Snälla! Måste ha Hjälp

Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Jag är så skärrad just nu så jag vet inte var jag ska börja...

Det hela börar med att jag tar ut styrboxen för att skicka den till JWR för optimering. Bilen står still i ca 10 dagar. När jag får tillbaka styrboxen så sätter jag tillbaka den... (jordar mig själv hela tiden) Sedan så startar jag motorn och låter den gå på tomgång så länge jag plockar undan. Rätt va det är så börjar det komma rök från motorutrymmet... jag har fortfarande huven uppe så jag märker det fort så jag kastar mig över bilen och stänger av den... Röken kom nånstans ifrån under motorn gissar jag på... eftersom den kom upp på båda sidor av motorn... Ringde JWR direkt och de gissade på nån kabel-kortslutning... alltså inget som har med chippet att göra... utan en slump??? Röken var i alla fall grå och luktar väldigt starkt... lukten finns fortfarande kvar 30min senare men svagare så klart!

Snälla hjälp mig vad är detta???

----
Min Bimmer: Länk
TobbeBMW
Inte för att klaga på din beskrivning av problemet, men ett problem som du har är väldigt svårt att gissa sig till utan att ha sett bilen. Men inte sitter det mkt UNDER motorn som kan få kortslutning iaf. Där finns ju bara oljetråget i princip. In mot torpedväggen sitter väl mer elektriska saker.
Det bästa råd som jag kan ge dej är att bärga bilen till en riktig bilelektriker, låter som att det kan bli dyrt annars det där. Elfel är aldrig roliga.

Om det luktar så starkt som du säger så borde det ju tyda på att kablarna har smältit/brunnit av, det borde gå att se ganska tydligt om du letar lite.
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
jo... kan jag ha varit så klantig att jag dratt i kablarna så pass mycket att de gått emot motorn... med närmare eftertanke så kom det nog från torpedväggen bakom motorn... låter ju dessutom mer rimligt...

Hur som helst så har jag bokat tid hos NFS i Malmö... dom kollar på den på fredag... under tiden om ni andra har fler förslag eller saker att komma med så skulle jag vara ytterst tacksam...

----
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Vidare kan jag berätta att jag pratat med ett par av mina bil-kompisar... och visst är det ett svårt fel om man inte sett bilen... Men de flesta trodde att det var nån kabel som gått emot motorn... jag är inte så inne på motorer och kablarna där omkring... Men är detta möjligt??? ligger kablarna så pass nära motorn???

----
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det kan ju vara så enkelt att någon kabel ligger emot grenröret, det borde ju inte vara så svårt att kontrollera.
eller så har det läkt olja på avgasystem eller liknande, blir en fin rök av det.. som håller i sig länge, har du fyllt på olja eller liknande medans den stod?.

/mvh jocke

Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
nej inte fyllt på olja... =/

men ja ja, jag tar det säkra före det osäkra... hoppas verkligen det inte är något allvarligt fel... lägger gärna ut 5papp extra... bara den inte går sönder ;)

Jag har ju behandlat den så väl...

Men är det INGEN som tror att det är chippningen som kan ha orsakat det???

----
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Hej igen! Här kommer resultatet:

Var inne hos Tobbe på Need For Speed i Malmö (Rekomenderas) idag för felsökning då BMW inte hade tid med mig. Han konstaterade snabbt att styrbox och tändspole nr6 var brända. Var för övrigt tändspolen som luktade och rök.

Bilder:
Tändspole: Länk
Styrbox-kort: Länk
Styrbox igen: Länk

Skulle gå på 9papp att fixa hos BMW, som tur var hittade jag en styrbox på skroten så jag klarade mig med hälften.

Skulle skicka den gamla styrboxen till JWR när jag fick tillbaka allt... Så får vi se sen vem det blir som betalar kalaset...

Att tillägga då är att min box (nya) fortfarande inte är chippad. Så utslängda pengar + oro + jobb o slit för ingenting. Jag som var övertygad om att det var risk-fritt att chippa...

Jag hör av mig hur det gått sen...

----
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Jaha länkarna fungerade inte här... klicka in dem manuellt:

hem.passagen.se/kralik/jwr1.jpg
hem.passagen.se/kralik/jwr2.jpg
hem.passagen.se/kralik/jwr3.jpg

----
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ATCO//

Vågar du chippa din bil igen?

------
Länk
Länk
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Jag vet inte... Jag är ju så jä-a sugen...

Jag chippar gärna igen om JWR betlar för de nuvarande skadorna + garanterar att det kommer fungera nästa gång och även betalar då med om det inte funkar... Man blir ju rädd... fruktansvärt rädd...

Får jag inte JWR att betala så får jag tyvärr skita i det... :(

----
stefannorr
Tyker mest chip verkar ge skador + placeboeffekt,samma med sportluffilter.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De verkar kunna sin sak på JWR :)) Köp OLW eller ESTRELLA istället. Chippa en sugmotor är bortkastade pengar. Och det har du redan gjort till stor del.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Kanske det... Men jag är i alla fall sugen på det... :) Nej jag får reda ut den här röran först så klart... usch

----
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nog lika bra att du gör det omgående med JWR (kan brådska av olika anledningar)

///MVH Hasso
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Påminner en del om denna tråd;

Länk
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Lite uppdatering:

Fick tillbaka bilen igår, går klockrent så klart med den nya styrboxen...

600kr för felsökning, 2500 för ny styrbox på skroten, 1500 hos BMW... 4600 för ingenting + att jag inte kunnat använda bilen på 2 och en halv vecka... mycket surt...

Den gamla styrboxen är skickad till JWR så nu får vi se hur det blir!

----
Nu har du väl lärt dig den hårda vägen men att chippa en sugmotor är inte värt pengarna, speciellt inte när det går som för dig, men även om allt funkar som det ska så blir det klent resultat, bättre att satsa på större motor eller turbokonvertera.
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Jag hävdar fortfarande att det är värt det... Inte så mycket för effekthöjningen, men att den drar mindre bensin, cut-off effekten förbättras och varvstoppet höjs en aning... Klart värt 2lappar för mig...

----
stefannorr
ATCO> Och vad är bra med att varvstoppet höjs..låter inte nyttigt
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Den höjs ju inte så mycket att det blir farligt... men så man själv kan välja när man växlar o inte att systemet väljer åt en... man varvar ju inte in i det röda...

----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.