AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.852

fortkörning hur allvarligt!

Sida 1 av 2
he
33
herrcity
Z3 2.8 -98
Blev av med lappen för en och en halv månad sen (fått tillbaka den nu), Men hur allvarligt ser dom på fortkörning efteråt? Har gränsen sänkts nu hur fort det får gå över 90, tex 25 km/tim?
Är inte säker men det tror jag inte, du blir väl av med det en längre tid än 1,5 månad nästa gång du åker dit (OM du åker dit fler gånger vill säga :-) ).

Finns även risk för att din försäkringspremie påverkas, det hände en kollega till mig nämligen.
he
33
herrcity
Z3 2.8 -98
Trodde inte att det skulle finnas risk för att bli av med det igen men efter att jag har haft det i en halv månad så verkar det som man glömt bort hur det var att gå i en månad samt surt betala
1800 kr i böter, HJÄLP MIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Byt Z3'an mot en Fiesta 1.1 ;-)
he
33
herrcity
Z3 2.8 -98
Tack!
Ska genast springa och leta upp nån gammal lumpen fårdhandlare och byta jämt!!!
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Vad jag har hört så är det som händer att du om du blivit av med lappen en gång kommer under prövning när du får tillbaka kortet.

Vad detta skulle innebära ska vara att helt enkelt får en 2 års ny prövotid vilket gör att om du blir av med kortet igen under dessa år så kommer du att behöva göra teoriprov + uppkörning igen.

Detta var i alla fall den skräckpropaganda som jag blev matad med när jag tog kortet för dryg 4 år sedan. Men saker ändras iofs.

Länk
Fast numera är ju prövotiden 5 år? ;)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Är det sant, hm jag visste att det hade varit tal om det, för det var det ju redan för 4 år sedan. Kommer iihåg vilken ångest man hade när om man skulle hinna innan det nya året.

Fast sen efter jag tagit hörde jag aldrig om det verkliogen blev ändrat.
Hm ja men då e kanske den andra reglen också ändrad då.

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att man får ta om körkortet om man blir av med det två gånger inom 2 år har jag aldrig hört. Däremot vet jag att en fortkörning "ligger kvar" under en viss tid vilket kan medföra att om du gör dig skyldig till många förseelser under kort tid så kan länsstyrelsen besluta att ta ditt körkort trots att du inte kört 30 för fort.

Herrcity, ring länsstyrelsen så slipper du fundera och vara orolig.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Numera är reglerna ändrade så att det ursprungliga utfärdande datumet måste stå på körkortet när man efter ett återkallande får tillbaka det. Det innebär att försäkringspremierna inte kommer att påverkas i fortsättningen. Eu är bra att ha till många saker....

/B
Am
569
Ambush
540i/6-94
Ska bli spännande att se om dom inför ägaransvar - då blir det ju lagligt att köra hur fort som helst, bara man betalar avgiften. Och vad som händer med oss som har en "prick" för fortkörning, om registret rensas eller om det kommer finnas övergångsregler.
Det blev aldrig ändrat...prövotiden är och kommer förbli 2år...och är 99% säker på att du bara har en prövotid någonsin..
..alltså så länge du klarar den första prövotiden.. =)
Stämmer,prövotiden är fortfarande 2år och de finns inga planer på att höja den...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Nej man får inte ta om körkortet för två kortindragningar på två år (expert på området av egen erfarenhet).

För att man skall behöva ta om kortet krävs en ganska rejäl fortkörning eller grov vårdslöshet (ej erfarenhet).

Om man måste ta om kortet har jag för mig att det kommer en (ny) prövotid, annars inte.

Indragning ligger kvar i registrena i 5 år och vissa andra mindre grejer i 3 år. Du får inte vara privat handledare åt någon köreleven inom 5 år efter en indragning och inte yrkesmässig inom 3 år (har varit vissa diskussioner då det innebär arbetsförbud i 3 år för körskolelärare..)

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Herrcity: I övrigt så borde man få köra fortare i en Z3, det är ju så himla kul!!!!

/Caspar
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Efter en del rättsskandaler i det här landet så är det inte möjligt att bli fälld för något brott längre. Nästa gång jag blir stoppad för fortkörning kommer jag att hävda att det var en röst i huvudet som sa åt mig att gasa...... Och då måste jag ju bli frikänd. Dessutom är det inte mitt fel att jag kör för fort, det är ju samhällets!

/B
Beppo
:)) den var bra,måste komma i håg det nästa gång jag åker dit.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beppo: Trist att få rättspsykiatrisk vård för en fortkörning!!?! :-) Det finns ju ingen tidsbegränsning utan man skall vara frisk. När försvinner den rösten?? Aldrig skulle jag tro!!

Hade en gång en röst som sa "Pappa Du får köra för fort med Din Lala (rally) bil!!" Kom från baksätet från då 3 åringen... Hur argumenterar mot något sådant?? :-)

/Caspar
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Hellre vård än straff! Ge mig obegränsat med tid på en Racerbana tills jag blir frisk!!!

/B
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Åkte en fredag in i en kontoll i Finland för 3 år sen. 155 på 80!!
Fick böter 3650 Fim. Åkte tillbaka till Sverige på Måndagen med kortet med i bakfickan :-) Strunta i att betala, men ett år senare kom ett allvarligt brev med posten från Finland. De hotade med indrivning och fängelse. Tyckte att det var bäst att betala. 600€ kostade nöjet mig :-(

Jan
BMWCS # 3966
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.