AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.832

Lustgas i M5 3,8 möjligt?????

Sida 1 av 2
Visa användare
23
Mackan..
535i -86
528i -86
320i touring -95

Undrar om lustgas i en M5 3,8 är möjligt å isåfall hur mycket jobb erfodras??Ca.effekt??

M5-Kungen
visst är det möjligt lämnar du in bilen kostar det ca 10papp att få ett nos system i bilen ..ger ca 75-100hk

M-POWER
BMW-Yoda
Skulle inte förstöra en sån motor med lustgas om jag vore du. Skulle inte rekommendera lustgas till nån bruksmaskin faktist.

BMW-Yoda
OjOJ 75-100HK för 10papp det lät intressant,men vilka risker finns?
Hej

Jag har vid ett flertal tillfällen varit i kontakt med BMW M i München ang. effekt uttag i M motorer.
Enligt dem så tål 3.6 & 3.8 liters kolvar en effekt ökning på max 50hk allt över det var inte att rekommendera.
Kolvarna som sitter i 3.6-3.8 sexorna är inte "riktiga" smidda kolvar vilket gör att det inte tål den högre belastningen. Allt annat i motorn ska klara högre effekt uttag

Mvh
Manuel
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Jag anser att det är dumt att installera ett lustgassystem i en M motor, eftersom att det redan är en hårt trimmad maskin. Visst går det säkert" men för att få det pålitligt och "snällt" mot maskinen så krävs nog betydligt mer än 10papp. Att montera lustgas i en std motor är nog betydligt lättare att få ett stabilt system. Funderar själv på att instalera det i en M30 3,5 eller en M50 2,5 har inte riktigt bestämt mig än.
Jag har kört 100 hk gas i M50 2,5 och det håller utan problem.Har även kört 100hk gas tillsammans med 2,2 bar laddtryck i "standard" M20.Kolvarna höll bra,och det är gjutna Mahle.Tror nog att M inte vill säga att det håller för mer än vad dom kan lova med 100% säkerhet.Kör 50 hk singelnozzel.Pallar det inte ens för det så är det nog dags för värre kolvar,men jag skulle kunna sätta sillullas stump på att det håller.
Bäckis,

Samma svar gav Randlinger motorsport i Tyskland.
Randlinger bygger en del BMW tävlings motorer och underhåller även BMW M1 grupp 4 och grupp 5 motorer (de som finns kvar).
Mitt svar bygger inte på att kolvarna ska hålla för en snabb repa på 10.08 sec på 402m vilket de säkert kan göra (bra tid föresten). Det som är intressant för min del är varv efter varv på bana och även full last på femmans växel i mer än 60 sec.
Kolvarna i 3.6-3.8l motorerna är tillverkade med en sorts sintrings metod. Man använder ett aluminium pulver som med högt tryck pressas i ett verktyg så att man får ett ämne som sedan bearbetas.
Smidda kolvar smids oftast ur ett valsat ämne och som sedan bearbetas, på så sätt får man en bättre material struktur men tillverkningen är dyrare.

/Manuel
Visa användare
23
Mackan..
535i -86
528i -86
320i touring -95

Halloj..såg en M5 3,6 med lustgas till salu för ett tag sedan,han hade 420hk(org.315hk).Visst blir man sugen,billig effekt men riskfylld

M5-Kungen
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Bäckis: Vad gjorde du för medefieringar på M50 motorn ocg vad använde du för att få rätt temperatur på flaskan?

MVH Lundin
MH:Du har helt rätt,men lustgas kan man inte använda på det sättet.Det skulle inte bli ekonomiskt försvarbart då gasen kostar minst 100kr/kg,dessutom skulle man få ha en hel hög med parallellkopplade tuber i skuffen.Vad jag menade var om man vill ha lite extra mos att ta till vid race,eller om man vill mosa på efter landsväg i upp till 30 sekunder så är det inga problem.Min M50 körde jag fullt på femman med,iof så tog det inte så lång tid att nå dit:) GOD JUL.
Jag hade NOS tubvärmare med termostat för att få rätt temp/tryck.Modifieringar??JWR chip så att jag fick lite HÖGRE tändkurva än orginal :)Borrade och gängade i nozzlarna längst ner mot toppen på ovansidan av plastplenumet,justerade in 8 PSI soppatryck till gasen och sen körde jag så det bara ylade ur maskinen som tilläts varva 7800 rpm.Den lät riktigt gott...
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Tänk på en sak:
Med lustgas är det LÅGA varvtal som är farliga, eftersom "100 hk gas" vid låga varv ger riktigt höga vridmoment.
När jag körde med lustgas i min Alfa GTV6, byggde jag en varvtalsvakt som endast tillät lustgas mellan 2- & 6 ooo rpm (och endast vid full gas). Alfan gav 160 hk vid drygt 6000 rpm och alltså bara 50 vid 2000 och jag laddade med 50 hk lustgas, vilket ger en fördubbling!
vad ni än gör, kör aldrig en lustgasmatad motor för mager (kolvsmälta).
Korrekt.Gas ska helst inte användas under 3000 rpm och utan fulla spjäll.Mitt tips:JUstera in soppatrycket och montera en "om trycket försvinner" brytare som bryter om trycket sjunker.Om man kör med sugmotor så funkar det kanon med en holley blå pump med tillhörande regulator.Om man sedan vill ha en rpm switch för att undvika misstga så är det väl OK,men knappaste ett måste om man använder gasen till race.
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Bäckis: Vad är din allmänna uppfattning av lustgasen i M50 ?? Kan tänka mig att det blir lite som ett skott i ryggen när man aktiverar gasen. Jag menar 100hk på nån sekund måste ju kännas en del :)
Tycker du är ett bra sätt att trimma på??

MVH Lundin
Jo,det funkar fint med gas,men jag är mest intresserad av turbo nuförtiden.Iof så vill jag ju helst använda dom tillsammans,för det råkar ju vara den absolut bästa kombination som finns.
Am
569
Ambush
540i/6-94
En liten fråga bara - vad händer om man inte har helöppet spjäll när man kör med gas?
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Jag vet inte vad som händer om man inte har helt öppet spjäll (beror bl.a. på om man sprutar in före eller efter spjället) men jag vet vad som händer om motorn baktänder!
PANG! Så exploderar insugssystemet. I mitt fall sprack gummibälgen mellan luftmängdsmätaren och grenröret, dessutom slog klaffen i luftmängdsmätaren baklänges och krökte axeln!
Om din bil baktänder ibland (vid gasuppsläpp t.ex.) så glöm lustgasen, kat.-bilar baktänder oftast inte....
Mi
8
Micke WB
Bmw Z3 M Cupé 00 Svart
Bmw Z3 M Cupé 99 Vit
Bmw Z3 M Cupé 98 Svart

Alla goda ting är 3 !
Mackan,
Lustgasen ger & Lustgasen tar !
Vad skall du använda den till ? Dragracing ? banracing ? ja det finns ställen som man inte skall använda lustgas på !!
Själv så har jag en viss erfarenhet av lustgas, jag har tävlat i dragracing och använt lustgas med stor framgång men det är en del förutsättningar som man skall ha klart för sig innan man sätter på gasen.
Bmw M5 Motorerna är inte kända för att ha bra kolvar i sina 3.6/3.8 hpl i kolva samt brutna ringland och den som påstår någonting annat vet ej vad han/hon pratar om.
Om man skall tillsätta lustgas så behöver man ett riktigt system för detta dvs lustgastub( Nos), solenoider för gas/extra soppa samt bränsletrycks vakt samt en tryck klocka på tuben så att man vet var det är för tryck man har i tuben (viktigt)och sedan så behöver man en nozzel alt separata nozzlar för varje cyl samt en extra bränslepump för bränslet till gassytemet. Ett system går att plocka ihop för ett par tusingar på en dragracing marknad, för det är ju smartast att dela på ett beggat V8 set ! Lustgasen kan man bara använda i ca 10-12 sek sedan har trycket (ca 900 psi) i tuben skjunkit så pass att blandningen (lustgas/extrabränsle) blir för fet och motorn börjar gå sämre & sämre!
Så mitt råd är att avstå från lustgasen och satsa på en seriöst trimmad ylande 6:a
Mvh Micke

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
>>> Bäckis, jag tror dig inte riktigt, i senaste bilsport är det ett repotage om två supror som trimmar för att nä en 10:a och du påstår att din gör det på en låg 10:a. Varför är det inte ett 6s sidors repotage om dig?

//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
........kan bero på att bilsport är en jävla posertidning..............
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.