|
|
|
|---|---|
|
Varför använder sig merparten (alla?) som trimmar bmw av centrifugalkompressor istället för skruvkompressorer ? Så som jag förstår det så är skruvkompressorn "smartare" iom att man har fullt laddtryck från ett väldigt lågt varvtal. Finns det några uppenbara nackdelar med skruvkompressorn som gör att den inte är lämplig till vardagsbruk eller vad är det som gör det ? // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk | |
|
Har heller inte förstått de där, ja har inte hittat nån nackdel med skruvkompressorn förutom sämre begagnatmarknad. Enligt mitt tycke så är CFkompressorn inget att ha då kan man lika gärna använda turbo.... Själv försöker ja få ihop ett Skruvkompressorbygge iallafall :-) |
|
| Skruvkompressorn är väl så mycket dyrare ? | |
|
Nypriset skiljer inte så mycket mellan Skruv, Centrifugal, Turbo är ungefär samma.... tror nästan centrifugalen e dyrast. Men som ja sa tidigare mycket lättare att hitta turbo eller en centrifugal begagnat och om man ser de på de viset så är väl en skruv dyrare då. |
|
|
Lycka till ! Lysholm-kompressorn är inte fy skam ;) Själv har jag kört EatonM45 original. |
|
|
Tack! Ska nog bli bra nån gång i framtiden :-) EatonM45 E de en root eller skruv? |
|
|
Det är ganska mycket lättare att hitta plats för en centrifugalkompressor, sen så bör man ha lite lägre komp med skruven.Sen har man problemet med avlastningsventil o.s.v som inte centrifugalen har.Men skruvkompressorn är överlägsen i verkningsgrad!! |
|
|
Vilket e problemet med avlastningsventilen? Undrar bara så man inte gör fel. |
|
| skillnaden är att skruven alltid pumpar ut en given mängd luft, medans centrifugalen är mer som en turbo.Då behöver man en avlastningsventil till skruvkompressorn när motorn går på tomgång, för man vill inte ha laddtryck då. | |
|
ok då har ja fattat allt rätt.... lysholm har ju en sån avlastningsventil som ja ska använda. Men de behöver man ju inte använda när man inte ska ladda så mycket... Ja menar att du bestämmer ju laddtrycket med varvtalet på kompressorn å varvar du kompressorn så du laddar 0.6 vid max varvtal då har du ju inte så speciellt högt tryck vid tomgång. Ä ja ute å cyklar? |
|
|
I teorin så följer laddtrycket motorns varvtal linjärt med skruvkompressorn, så då ska det vara 0.6 bar över hela registret.Men i praktiken blir det nog inte så, laddtrycket kommer troligtvis vara något lägre vid tomgång.Vilken lysholm-modell har du skaffat till din bil? |
|
|
1600 har ja skaffat mig. 1,6li*15000rpm=24m3 = Kompressorns kapacitet (2,5li/2)* 7500rpm=9,375m3 Motorns Luftförbrukning vid maxvarv 9,375m3*2,5bar=23,48m3 Motorns Luftförbrukning vi 1,5bar laddtryck Så då borde den räcka till 1,5 bars laddtryck till min motor. |
|
|
Finns det någon firma som bygger med skruvkompressorer ? // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| ESS använder Eaton för dom 4cylindringa BMW motorer. | |
|
Eaton gör inga skruvkompressorer, bara roots. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.