AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
471

Lilla Färdatorn istället för klockan

Beamrider
Vet någon om det finns möjlighet att sätta i den lilla färddatorn i en bil som bara har klockan, finns det kablar m.m. förberett?
Jepp! bara att trycka i direkt! det som behövs för att få utertempmätaren att fungera är en sensor i framkant samt viss kabeldragning (detta KAN vara förberett) i övrigt så skall det fungera direkt, det gjorde det för mig iallafall.

There could only be one...
Beamrider
Trevligt att höra, tack!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hej pcdoktor!
Skulle du kunna precisera lite mer om sensorn som ska monteras där fram? Var ska den sitta och vilken ev. kabeldragning behövs? Kan man köpa sensorn hos BMW?
Tack på förhand.

/David

Beamrider
Jag har forskat lite mer i detta och tempgivaren eller sensorn om man så vill sitter strax sidan om vänster dimljus fram, där det bör finnas ett litet hål som givaren tittar ut genom, på plastluckan.
Beamrider, så det fanns redan draget på din bil, eller du fick själv sätta dit det?
Beamrider
Christer, tyvärr har har jag inte fått tag på färddatorn ännu, så jag har bara gjort lite "förstudier", men vad jag kan se, så här utan att demontera något, så verkar det inte vara fördraget några kablar, men som sagt demonterar men lite, så är det nog inte helt omöjligt eftersom det finns ett antal kontaktstycke lite överallt som inte används.
Aha, annars om man kollar i bmws tillbehörskatalog så finns där lilla datorn att köpa, sedan under den så står där kabelsats som kostar 249 eller nåt sådant. Datorn kostar 2500 ny, så en beg är nog att sikta in sig på och då kan man ju köpa kablarna av säljaren.
Beamrider
Japp, så får det bli, tyvärr är det skoj med leksaker, så den stora färdatorn hade inte varit fel istället, men blir en hel del mer jobb att installera den tråkigt nog.
Stora datorn tyckte jag var ganska så onödig, hade den i min förra bil och det enda man använde på den var tiden och utetempen, och då duger ju den lilla fint. Men som sagt, en del gillar fler knappar att leka med :-)
Jögge
Tjena!
Jag var och köpte den lilla färddatorn på skroten, jag gav bara 50 spänn, de tyckte jag var rätt billigt!
Hallo Jögge!
Vilken skrot var det? Och hur gjorde du när du koppla in den?
Jögge
Tjena!
Jo jag var nere i Malmö på Returbilen och plockade den. Det var faktiskt rätt lätt att sätta i den, man får lossa de två listerna som sitter på sidorna av mitt konsollen, sen e det bara att låssa fyra skruvar på sidorna, sen får man bända ut hela paketet försiktigt och sen e det bara att lossa på en liten spak som håller själva klockan.
Lycka till!
Det var en jäkla tur du hade Jögge, bor i helsingborg och var gång man sticker ner där så e bilen plockad från allt, även om dom kom in samma dag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.