AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.138

Larmbekymmer 528 Touring -99

Be
11
Bertuzzi
BMW 528iA Touring -99
BMW 328i Cab -97
Nybliven ägare till 528iA Touring -99, med mycket utrustning. Är mycket förvånad och glad över levande ett levande forum. Dock verkar en del användare ha en högre doktorsgrad i bilelektronik... (vilket jag blir lite avis på!)

Nu till de moln som skymmer solen:

Larmet går efter någon minut om den är "fullarmad". Om jag avaktiverar rörelselarm och "nivålarm", genom att dubbeltrycka på fjärren så är den tyst och snäll. Finns det något standardfel 1a när det gäller detta?

Var sitter nivådeckaren? Brukar det bli oxid på kontaktdon på något speciellt ställe.

Har också problem med glasluckelåset. Är helt död och det verkar som bakluckeinredningen inte går att demontera om inte glasluckan kan öppnas! Någon som löst detta moment 22 på ett bra och billigt sätt?

Tacksam för tips och råd!
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Kanske dags för mig att öppna instruktionsboken :-) ...men frågar ändå!!

Har alla E39 rörelse och "nivålarm"?
Vilka funktioner är kopplat till nyckeln? Låser och larmar med ett tryck känner jag till och om man håller in knappen så kan man stänga fönster som är öppna! Avvaktiverar jag rörelse- och nivålarm om jag trycker en gång till för att stänga fönster?
stefannorr
Jag har rörelse och nivålarm,typ om någon försöker hissa upp bilen o sno däcken.BMW Svenskt orginallarm.
stefannorr
Bertuzzi> Hade det varit vinter hade man ju kunnat gissa på kupevärmaren som får larmet i kupen att aktivera sig,du har inget i den som kan påverka rörelselarmet?
Be
11
Bertuzzi
BMW 528iA Touring -99
BMW 328i Cab -97
Nej, Kung Assar (kattskrället) har inte tillträde till BMWn!

Pratade med en BMW mekaniker som sa att ibland störs larmet av garageportöppnare (radiovågor). En sådan sitter ungefär 75 cm ovanför bilen... Tyvärr går larmet av även på andra platser än i garaget.

Det lustiga är (eller kanske det olustiga) att larmet skött sig under en dryg vecka, för att sedan gå igång igen!

Om jag dubbeltrycker på larmknappen så går larmet aldrig igång, vilket torde innebära att det är nivåsensorn eller rörelsesensorn. Nästa projekt är att koppla bort en av givarna för att uteslutningsvägen exkludera den felaktiga. Fortsättning följer...
Nivåsensorn hittar du bak i skuffen på chassiet vid ena bakljuset, en liten grå plastbox. Att bara plugga loss den eller nån annan sensor leder nog till felfunktion på larmet.
Undras om inte BMW meken blandar ihop begreppen, fjärrstyrd garageöppnare jobbar inte på frekvenser ens i närheten av volymdetektorn, däremot möjligen dörröppnare på varuhus osv (mikrovågor), fast det borde knappast störa ut larmet.
Kolla gärna kablaget som följer gångjärnen ut på bakluckan, undras om inte brott/kortis på dessa kan ställa till med falsklarm.
Kanske datorn i bilen lagrar nåt i felminnet som BMW kan läsa av med servicedatorn, så du kan se vad som utlöser larmet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.