|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med min 540 iA Touring, eller upptäckte det idag. När jag låg och körde i kö, dvs väldigt sakta, så självdog motorn ett par gånger. Tror det var ungefär 4-5 gånger, med ett antal minuters mellanrum. Helskumt, försökte "tvinga" fram det, men lyckades inte, så vet inte vad som kan vara fel. Märkte också att den växlade lite knasigt just vid kökörning (låg fart), verkade växla ner för sent och lite grejer. Angående självdödningen så funderar jg på om det kan vara Batteriet som börjar bli dåligt? Eller har det nått med Automatlådan att göra (kanske den växlar ner lite för sent, och då orkar bilen inte driva, och dör?) Bilen är en 99:a som har gått ca 13400 Mil. Vet ej om batteriet är bytt någon gång, men skall kolla upp det. Nån som har nån idé om vad det kan vara? MVH Jocce | |
|
Det låter som antingen b atteri, tändspolar, tomgångsmotorn eller kanske oljaläck från ventilkåpspackningen. Perre på bil&Motorteknik 087110687 är sthlms vassaste på BMw kolla med honom han lär hitta felet snabbt. Asken |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det finns även ett servicemeddelande om att om man har vid rattutslag och avslagen ac (gärna ihop med backning) så blir det ett för högt effektuttag så generatorn klarar ej av att leverera tillräckligt med "power". Lösning är att alltid ha ac igång och/eller ev. höjja tomgångsvarvet via DIS. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Hm, borde inte AC:n igång dra mer Power? AC:n var dock igång. /Jocce |
|
|
Jag hade exakt de problemet på min 540 99:a. I mitt fall så var det en defekt/krånglande luftmassemätare. - Krypkör, ca 10-30km, och stanna tvärt, då "dippar" varvet ner till nästan noll och vissa gånger så stannade den. - Växling mellan 1-2:an var ryckig. - Svarde dåligt på kickdown Gick heller inte att få fram några felmeddelanden då BMW verkstaden kopplade upp sig på DIS:en. Nu var det en mek med lite koll, så han testade med en luftmassemätare från en annan 540, och vips så gick den som den skulle. Tyvärr så kostar en ny pengar å lite till, men e lätt att byta själv. ca: 3800:- för en ny. |
|
|
Okej! Låter klart som om det skulle kunna vara luftmassemätaren enligt din beskrivning. Dum fråga, men vad gör luftmassemätaren? Nått sätt man själv kan kolla om det är luftmassemätaren? Vart sitter den? Nån fara att fortsätta köra bilen ett tag utan att åtgärda? Nån fara att Gasa hårt (skall köra på Blackrace idag) om den är paj? /Jocce |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns ett expertmode läge i DIS där fel på luftmassemätare fel ska synas (enligt Asken) men tyvärr så behärskar inte alla mekar denna djupare nivå i DIS för avancerad felsökning på komponentnivå. ///MVH Hasso Länk |
| Luftmassemätaren mäter bla mängden samt temperaturen på den luft din motor suger in. Placerad efter luftburken,på "plaströret". | |
|
Är det den här som är luftmassemätaren? Länk (Ja, jag vet att det är skitigt i motorrummet!!) Går det att kolla själv på nått sätt om det är fel på den? /Jocce |
|
|
Provade lite mera igår, och upptäckte att slår man av AC:N så går den ner i varv på tomgång och dör. Är detta fortfarande tecken på luftmassemätaren, eller är det bara att tomgången är satt för lågt? Finns det nån mek som man kan bara "rulla in" hos som kan höja tomgångsvarvet för en billig penning? För antar att man måste göra det via datorn, och att det inte är nån skruv eller liknande? /Jocce |
|
| Gasspjällspotentiometern kanske? | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tomgången höjjs via DIS, men i det här fallet så är det nog inte det som är orsaken utan luftmassemätaren kan nog vara orsaken. Åk in och gör en avläsning då får du svar. PS Kanske det beror på det skitiga motorutrymmet LOL ;) DS Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Jag skulle gissa på luftmassemätaren, var som sagt exakt samma för mig, utan AC så stannade den nästan varje gång jag bromsade in. Prova att snacka med nån verkstad om de kan göra en snabbkoll av luftmassemätaren, Om de har nån likadan begbil inne så kan de ta den luftmassemätaren och prova med. BMW Solna har snabbkoll vill jag minnas, snacka med Gunnar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.