|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det nån som vet om det är möjligt att återregistrera eller rädda en bil som det är skrot intyg på? Jag hade sett en BMW1600ti i skogen. Men innan jag hann ta reda på ägaren och köpa bilen hade komunen skrotat den. Detta är ju en bil som verkligen är värd att rädda. Finns nån som lyckats återinföra en bil i registret? vems röv ska slickas? :P | |
|
vad jag vet så är det omöjligt att åter registrera en skrotat bil, men du kan åka till tyskland o köpa en skrotat bil där o registrera den isverge o visevärsa, rätt mej om ja har fel (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
|
En definitivt avregistrerad bil går inte att återregistrera... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
leta reda på en likadan o kapa bort ramnummer från den, har ju gått förr. ett rostigt satans ex nånstans som inte blitt skrotat än. Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv. /Stefan F |
|
|
leta reda på en likadan o kapa bort ramnummer från den, har ju gått förr. ett rostigt satans ex nånstans som inte blitt skrotat än. Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv. /Stefan F |
|
|
Om man nu skulle känna nån på vägverket gå det inte att hejda processen? är ju inte direkt nått jobb. bilen finns ju redan. Den blev skrotat ca 1-2 veckor sedan. Man vill ju att årsmodellen fortfarande skall vara densamma, alltså inte en nyregad 04:a Har svårt att tro det ska vara helt omöjligt?! Har verkligen inte en enda person lyckats med detta? |
|
| Ja men inte lätt att hitta ens en rostig 1600ti då det finns mindre än ca 8 kvar i everige | |
|
inkognito: Idiotiskt förslag! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kolla Länk Tyvärr lyckades ingen sluta tråden. Vet att frågan har varit uppe i Classic Motor Magasin. Kommer inte ihåg svaret, tyvärr. Men dom har en avdelning i tidningen, Regler & bestämmelser, där folk får svar på liknande frågor. Vet att svaret inte var helt negativt den gången, nån slags undantag finns. Om det går att tillämpa borde dom veta. Där står det att man ska kontakta Göran Karlén i Pålsboda. Hans telefonnummer står i tidningen i alla fall, vet inte om jag kan skriva ut det här. Mailar i alla fall över det till dig, FSRacing. Hoppas det kan vara till nån hjälp! Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
tack jesperado varför idiotiskt? nu var ju detta en mycke speciell bil men jag skulle gjort så. Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv. /Stefan F |
|
|
mindre än ca 8 hur många e det då? Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv. /Stefan F |
|
|
Hangaround: tackar så hjärtligt, ska nog kolla upp detta :) Jesperado: Detta är ett mycket vanligt fenomen att chassinummer byts. Och så länge bilen i övrigt är identisk borde det inte vara nått fel i det. Inkognito: Jag har för ig att senaste siffran jag såg var 9 bilar i sverige, men den kan vara fel och nått år gammal. Nu bör det alltså vara högst 8 kvar eftersom denna blitt skrot. Har nån fler blitt skrot är det ännu färre. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag försökte mig på något liknande för några år sedan, rörande en 911 S coupe 1970. också en raritet, som var intagen som skrot. efter många om och men så lyckades jag få reda på ett sätt som skulle gå enligt alla inblandade parter. jag körde över gränsen till norge, och exporterade den. sedan vände jag efter tullen och körde tillbaks den till Sverige. då skulle det gå, fast jag kommer i ärlighetens namn inte ihåg exakt hur. jag sålde den dock innan jag åkte, eftersom den visade sig vara alltför rostig för att räddas. mvh Johan |
|
Vore kul om det fungerade. Verkar dock bara va byråkratiskt tjaffs då som stoppar en återregistrering. Löjligt att det ska behövas en export först när resultatet ändå blir detsamma. Hur fungerar export till norge? Har för mig att införsel dit är väldigt dyrt. Fainland kanske kan va ett alternativ...tror det är billigt dit om bilen är väldigt gamal?! |
|
| Blir otroligt störd på detta, hade jag bara ringt och kollat ägaren hade detta inte vart ett problem. Jag har haft regnummret på bilen 1 vecka innan den blev skrot :( Komunen är för snabb | |
|
inkognito: För att det är en kriminell handling att byta identitet på en bil, att uppmana någon annan att göra det kanske inte är brottsligt, men absolut olämpligt. FSRacing: Jag tror inte det är så väldigt vanligt, det är nog en hel del gamla skrönor som lever kvar som gör att man kan få den uppfattningen. Och svaret på påståendet "så länge bilen i övrigt är identisk borde det inte vara nått fel i det." finner du överst i mitt inlägg, riktat till "inkognito"... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag är medveten om att det är brottsligt. Men jag vet att det förekommer, och att det inte är direkt ovanligt. särskillt inom rally sporten och i de fall man vill bevara en omtypad identitet med tex högre effekt för att slippa göra om proceduren. Det är inte en skröna. Inom renoveringsbranchen är det också vanligt. Då man tex kan ha papper på en ovanlig modell men rostig och oräddbar kaross. Att då ta en identisk kaross och byta chassinummer kan vara enda sättet. Även inom dragracing är det vanligt med karosser som byter identitet. Har till och med sett en bil med helt fel karosstyp till identiteten. Att luras med identiteter och och byta karosstyp anser jag vara helt fel. Men att byta mellan en identisk kaross i syfte att bevara en väldigt sällsynt bil anser jag vara väldigt ok, även om en seriös renovering vore att föredra. |
|
|
Naturligtvis förekommer det, men inte alls i den utsträckning många tycks tro. Oavsett hur man försvarar det så kvarstår faktumet att det är otillåtet och enligt mina preferenser moraliskt oförsvarbart med den typen av bedrägeri det innebär att fuska med identiteter på motorfordon. Har man dessutom i tankarna att begå brottsliga handlingar tycker jag personligen det verkar dumt att öppet diskutera det på ett forum ämnat för entusiaster... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nu över till nåt annat. Är bilen inhämtad, eller är det "bara" pappersexercisen som är avklarad? Har sett hur dom trycker in taket med kranen när dom hämtar in skrotbilar, för att kunna stapla fler. Det vore ju ett skräckscenario med en så rar ärta. Annars kanske man skulle försöka förhala inhämtningen tills allt annat är ordnat, så att bilen inte försvinner under tiden. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Jesperado: Ingen har sagt att någon ska göra det i detta fall, då det knappast är möjligt att hitta en till identitet. Det är inte karossen i detta fall som är problemet utan att identiteten är skrotad. Hangaround: Bilen är redan hämtat och skrotningspapperen är inskickade utav komunen. Till och med de på skroten ansåg att det var synd på en sådan bil. Hade dom mottagit den hade den inte blivit skrotad. Enda skadorna är att rutorna är krossade och plåten lite tilltryckt vänster bak. |
|
|
Från Classic Motor Magasin Feb 2003 Ett skrotat fordon är det alltid förlorat ? En kille som hittat en Volvo 140 men är skrotad och skrotpremie utbetald. Svar: Om det inte gått för lång tid från det att anmälan om avregistrering tillsammans med skrotningsintyget kommit in till Bilregistret, kan man vända sig dit och framföra att den tänkta skrotningen skett av misstag och anhålla om att anmälan återtas. Detta förutsätter givetvis att den senaste ägaren är beredd att återbetala skrotningspremien, om någon sådan betalats ut, och att skrotningsfirman går med på förfarandet. Om Bilregistret accepterar detta , kommer bilen att finnas kvar i registret och är då registrerad på senaste ägaren. Sedan gäller vanlig anmälan om ägarbyte, när det blir aktuellt. Alltså värt ett försök!! Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.