AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
840

Bör bromsbeläggen bytas

Hur mycke får bromsbeläggen vara slitna ?

Den började lysa igår varningslampan,efter jag hade haft bilen inlämnad hos en bilverksta.
Dom skulle göra en hjulinställning,fast var dock tvungna att byta länkarm,styrled,bussningar. Kan dom ha flumma till sig eller nått så den börja lysa.

Jag kollade igenom dom yttre beläggen och det var minst 5 mm´s gods på dom och har även nybesiktat bilen,då gick den prickfritt igenom. så jag vet inte. kan givarna flippa ibland eller ?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lossade de kontakten till givaren och glömde sätta tillbaka den, så lyser varningen. Låter ganska troligt, tycker jag.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag körde med min i ungefär två veckor efter att det började lysa och när jag tittade in var det nästan inget kvar. Om du har minst 5mm kvar på de kan det vara verkstad killarna som råkat på nåt sätt komma åt varnare-kontakten. Du kan ju se kabeln till varnaren i hjulhuset, försök och klämm på den se om den slocknar.

------
Länk
Nja..den varnar när det är rätt så mycket kvar faktiskt. Vore ju inte så kul om den varnar 300m innan man får slut på bromsar helt :-) Man kan nog åka två månader efter att den har börjat varnat..beroende på körsätt och sträcka så klart men runt två månader skall nog inte vara nån fara. Jag bytte fram alldelles nyligt och då hade den varnat i tre månader typ och då var det ändå kvar ganska så mycket tyckte jag. Hade nog gått en månad till. Men man vill ju vara på den säkra sidan så.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Oj grodan och jag hade visst väldigt olika uppfattning :-)

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
okj,tack för alla svar.
Ska kolla dom inre backarna idag på lyften. Se kanske nån av dom som är dåliga..
Sitter sensorerna Vänsterfram,Högerbak ?

Hämtade bilen från Bilverkstan på fredan,under helgen så måste isåfall dom slitits ner..

Men nu kom jag på en sak, har bytt front har inte riktigt satt fast hjulhuset som är mot frontspoilern ordentligt,så körde jag lite väl fort iförrgår...så då av vinddraget eller nått så kan dom ha lossna på vänsterfram... kan hända...ska kolla kontakterna..

Nöts backarna lika på inner å ytter... eller nötts det mer på innerbacken ?

Ja sensorerna sitter som du säger vänster fram och höger bak. Om bromsoket flyter som det skall så slits klotsarna lika mycket inre som yttre. Men om det fastnar så kommer en av dem slitas mer...borde bli den inre tycker jag eftersom kolven trycker där....kan ju faktiskt vara förklaringen för dig om du har otur.

okj,Nå den lyser ännu iaf..
sen så har de tillkommit fler problem om det är nån som har nå svar.

Det klonkar mer än vad det gjort framme efter bilverkstan..=\

vet inte vart ljudet kommer ifrån,allt verkar vara schysst leder,bussningar mm.. nånstans så klonkar det så man känner det i ratten.

andra problemet, om man står rakt framför bilen med motorhuven öppen,och kollar ner på vänster sida av kylarn,så ser man en remm.. på vänster sida längst ner så sitter det nått ? kanske en vattenpump?eller till ac:n.. nånå efter man slagit av bilen så slutar då remmen att snurra men inte den på vänster sida längst ner,den fortsätter att snurra runt runt,fast remmen står då still.. det låter skumt från den,och den avtar efter ett tag å snurra.
om ni inte förstår vad jag menar så ska jag visa diabilder osv sen så blir det även temadagar om detta de hära ,sen så kanske man får åka på konferens. :P
men klonket från framvagnen avtar efter ett tag då bilen blivit varm...

och ibland så rasslar det åxå när man gasar å så...men det är inte ofta bara sällan
Det är ac-kompressorn som sitter där nere till vänster med en kort multirib-rem. Hmm...snurrar remskivan på kompressorn fast remen står still?? Hur skall det gå till...den drivs ju av den...mysko..

ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Det är en elektromagnetisk koppling i remskivan till AC-kompressorn.

/Jonas
jo den elektromagnetiska kopplingen snurrar runt,men klonkar och låter otrevligt... verkligen otrevligt.
ska kolla upp de lite idag och se..

klonket i framvagnen har uppstått efter alkisen på bilverkstan böt länkarm,bussning,spindelled och gjorde framvagnsinställningen och nu har ju cp:na dragit på semester.. så man kan ju inte dra dit å puckla på dom..=\ irriterande :\
konstigt, lampan slutade bara lysa helt plötslit..
även fast jag inte bytt nått... helskumt
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Den kasnke var glapp från början och det är en del kvar på dina belägg innan varningslampan ska egentligen börja lysa.

------
Länk
Länk
Mm,så kan de va... idag börja den lysa igen :D

Ta itu kontakten som sitter vid vänster framhjul och höger bak och ha i 5-56 och reka lite så kanske det slutar.

iförr går så varva bilen lite försig själv...=)
den började varva mellan 1000-3000 i nån sekund typ.. sen så vart det som vanligt igen!
Re
66
Reppan
520i Touring -92
mena matti du ahr kört slut på bilen... hade själv hglapp i en abs-givare på PDR:en, funkar din abs när lampan lyser?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.