AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
848

stämplar i Briefet

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
När man köper bil i Tyskland, stämplas det då någonting i "briefet" om att bilen exporteras från Tyskland.

Om en E39 98 har stämplar på att den varit avställd i ett halvår för att sedan tas i bruk igen med ny ägare. Ska man tyda det som att den varit krockad eller brukar bilhandlar ställa av bilar och ställa på dem när den blir såld?
Lyxkillen
Hej!

Har köpt bilar som varit avställda, detta sker mellan olika ägare, bilfirmorna har vad jag erfar bilarna avställda!

Om det är en seriös frima så är det bara fråga om den varit krockad eller ej!

Lycka til
l!

Lyxkillen
Stout:
Inga stämplar sätts i briefet för att bilen exporteras. Däremot om du köper de "röda" exportplåtarna så klipper de en flik i hörnet på briefet när de avregistrerar bilen. Köper du däremot de "gula" plåtarna, ej för export, så lämnas briefet intakt.
Lyxkillen: Du rätt, bilhandlarna har bilarna avställda, eller kanske snarare "ej i trafik". För att slippa stämpeln i briefet (som man får vid avställning) så skulle bilhandlaren va tvungen o ha bilen inreggad med plåtar+försäkring vilket ingen har.

LITEN HISTORIA:
En kompis skulle köpa en Porsche 996 med GT3-optik (-99:a). Han hade hittat den "perfekta" bilen i Sverige som dessutom var importerad av en mkt ansedd och "seriös" bilfirma i skåne. Bilen hade varit i Sverige i ca 2år och bl.a. varit kontrollerad för att vara krockfri hos Porsche sthlm utan anm. Den skånska firman hade garanterat mätarställningen + att den ej varit krockad. Min vän bad mig o ringa de tidigare ägarna i tyskland (2st) då jag talar tyska flytande. Han hade ordnat en kopia från fahrzeugbriefet via vv. Jag ringde den första ägaren som hade ägt bilen exakt 1 år enligt fahrzeugbriefet. Jag presenterade mig o talade om vad saken gällde, o undrade vad bilen gått när han sålde den efter ett år och om han varit nöjd med den osv. Han svarade då att han TOTALKRASCHAT bilen efter 6 dagar (50mil på mätarn). Han hade alltså fått ut en splirrans likadan från försäkringsbolaget.
Jag började nu forska vidare efter lite trådar som han gett mig o kom efter ett antal telefonsamtal fram till att en privatperson hade senare köpt bilen av försäkringsbolaget o sedan lagat upp den för att sälja den vidare till nästa ägare. Den person som lagat upp bilen stod alltså aldrig med på briefet utan lät den 1:a ägaren stå kvar som ägare tills bilen var färdiglagad (12 mån). Sedan såldes den alltså vidare och när nästa ägare var redo att sälja dök alltså den mindre nogranna svenska import-firman upp för att sälja den vidare i sin tur till en svensk kund.

Denna sanna historia visar:
1) det är svårt o se att en bil varit krockad. inte en PSE klarar det
2) du kan ej se via stämplar om bilen varit krockad/ur trafik
3) själv = bäste dräng. ta inte hjälp av firmor vid import.
4) du kan ej lita på svenska bilfirmor (obs detta är en mkt seriös STOR firma i Skåne som årligen säljer bilar för 10-tals miljoner till godtrogna svenskar)
för att förtydliga historian ovan. Min vän hade hittat Porschen på privatannons i Sverige och den var importerad åt säljaren 2 år tidigare av den svenske importfirman som då lämnat garantin.
OBS! Jag vill absolut ej tala illa om den svenska bilfirman eller ge dem något dåligt rykte. De hade väl gjort så gott de kunnat med sina efterforskningar, men kanske slarvat/missat lite grann. Dock kan man ju tänka att man borde varit lite mer noggrann när man lämnar garanti på en bil som kostar nästan 600.000kr.

mvh.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jo, det kan vara hur som helst med en bil.

Den bilen jag är spekulant på är importerad privat i november förra året. Jag har fått brief från bilprovningen och har checkat med BMW Group om garantireparationer samt försökt checka upp så den inte är mätarskruvad. Mätarställningen verkar stämma, Det är bara frågan varför en bil som är ett år gammal har stått avställd i 6 månader. En stor textilfirma köpte bilen ny, en chiropraktier köpte den efter det att den varit avställd två år efter första leveransen. Svårt att checka upp men det är rätt kul med detektivarbetet. Kan tyska behjälpligt men den gamla skoltyskan är inte vad den varit och ska man säga en mening med 10 ord så är det 2 ord man inte kan vilket gör att hela konversationen faller med det. :-)
Stout:
Själv anser jag att kontakter med verstäder m.m. är ganska överskattade. För att få ut sanningen på en bil gör man enligt mig lättast i att ringa upp de föregående ägarna. De har ju knappast något att vinna på att ljuga osv. Nackdelen är ju om ett företag ägt bilen vilket gör saken lite mer komplicerad. Men med en kompis som talar tyska (om du inte gör det så bra själv) så löser sig oftast det mesta. Dock kan den tyska byråkratin och nogrannheten göra dig en tjänst när du gör efterforskningar hos BMW. Allt finns ALLTID noterat. Inget slarv med att fylla något här inte. ORDNUNG MUSS SEIN!!!
Ibland kan det kännas som lite överkurs när man kollar upp mätarställning eller ifall bilen varit krockad om du redan sett bilen o anser den vara fräsch. Men tänk då på min historia om Porschen (som var superfin). Min kompis var mkt nöjd med min undersökning i alla fall. Kan tilläggas att säljaren sänkte priset kraftigt, men det blev ändå en annan bil än den ovan nämnda.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.