|
|
|
|---|---|
|
När det blir dags att byta tändstift - Vinner man något att välja de bästa tändstiften såsom Bosch Platinum+4 (Bosch 4417) när det är dags att byta? BMW hade vad jag förstått vanliga tändstift på 528:an med enkelvanos men när dubbelvanos kom 99 fick de platinumstift. En BMW-mekaniker sa att det bästa är att välja de som står i instruktionsboken. dvs vanliga till min 528 -97. Ger platinumstiften i mitt fall några för- eller nackdelar? Bortsett från de kostar betydligt mer! Råd och synpunkter angående tändstift emottages tacksamt! Mvh //MikeE39 | |
| Det du vinner på att sätta i Platinum stift är framförallt livslängden på stiften. Du behöver inte byta lika ofta. Tror inte att du kommer märka någon skillnad på gången på motorn, effekt eller bränsleförbrukning. | |
|
Fyrelektrodsstiften med mittelektrod i platina har några fördelar: Främst har de längre livslängd än tändstift med färre elektroder. (främsta skälet att dessa stift monteras numer då det är 10 000 mils-bytesintervall på platinastiften) Dessutom medger fler sidoelektroder att gnistan har fler alternativa tändvägar att välja. Då gnistan automatiskt kommer att välja vägen med lägst motstånd, kommer den automatiskt att välja den väg där luften innehåller mest bensin = bäst förbränning. Visst är stiften dyrare, men de medger så långa bytesintervall att kostnaden inte blir högre... Jag skulle satsa på NGK BKR6EQUP, vilka är de stift som monteras i bland annat M52TU, M54 mm. De kan ersätta NGK BKR6EK. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Montera i vanliga tvåelektrodstift, det byts på var 3000 mil, det kan finnas andra aspekter för att vilja byta stift, de säger det mesta om motorns förbränning, samt att man ser om det är dags att byta ventilkåpspackning, då dessa efter ett tag börja läcka lite olja ned i tändstiftshålet vilket inte är bra för tändspolarna då olja löser gummi som exempel. Så låta dyra stift sitta 10.000 mil, funkar säkert för själva stiftens skull, men jag skulle aldrig köra 10.000 mil utan att kolla hur de ser ut och då kan man lika gärna byta. ///MVH Hasso Länk |
|
Vilka tvåelektrodstift skulle du rekommendera till en 540?? Håller med dej om detta med ventilkåpspackningen då jag hade detta problem på min gamla 525, hälften av "tändhattarna" hade spruckit av oljan Inte kul, bättre då att byta oftare o ha full koll. Min bil Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nu är det faktiskt så att till just 540 även äldre än 99 som har NGK platina fyrelektrod som standard så rekomenderar BMW dessa stift också, speciellt om man köra korta sträckor med mycket kallstarter, enbart för att förhindra tändningdmissar. Men det är just till 540. Vill du ha standard så är det tvåelektrod NGK som gäller. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.