AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
468

Har termosaten hängt sig?

Har precis bytt vattenpump. När jag efter många om och men fick hem en från Tyskland och monterade den så funkade den perfekt. Men bilen började nästan koka! Kan det vara termostaten som har "hängt" sig? Kollade alla slangar och alla var hela och satt som dom skulle. Enligt farsan kan det även ha med remmarna och göra???? Väldigt tacksam för svar!! Måste ha bilen snabbt som fan!
Har du luftat kylsystemet? visst kan en termostat fastna i stängt läge men jag tror på luftfickor.

mvh jocce
Nej jag har inte luftat kylsystemet. Det kanske kan vara en lösning. Vad händer ed termostaten om det blir luftfickor??? Är tyvär inte så kunnig när det gäller kylsystem.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag hade samma problem med min 735i med luftfickor. Man kan åka runt ett tag, mätaren ligger perfekt, men efter en längre tid så spottar den upp mycket vatten och blir överhetttad. Prova lufta kylsystemet, det hjälpte för mig. Det finns en avluftningsskruv som du skruvar upp och sedan heller du ner vatten blandat med glykol ner i expansionskärlet tills det börjar komma upp där, där skruven sitter. När det börjar komma vatten och glykol där så skruvar du igen den och startar motorn med locket till expansionskärlet öppet. Sedan så varvar du upp den lite och har ett och samma varv hela tiden tills all eller nästan all luft har bubblat ut. Kom ihåg att låta motorn gå varm lite före innan du börjar varva upp den. Prova så ser du om det funkar, men det kan också ha att göra med det som far din sade det där med remmarna.

//Schnitzer
Helt klart luft i systemet brukar ta en stund innan luften försvinner, se till att inte köra den för varm inge bra om dom kokar toppen kan bli skev om den blir för varm.

Patrik L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.