AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.879

Värmereglage E34 i mttkonsolen

Sida 1 av 2
Em
14
Emark
523i -98 Touring
Värmereglaget varmt/kallt på mittkonsolen ovanför bilstereon blåser bara kallt oavsett inställningen på det "rullande" reglaget.
Misstänker att wiren gått sönder eller hoppat av.
Hur kommer jag åt wiren, eller plockar ner reglaget.
Tacksam för hjälp/rådgivning

E-mark
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Du får gå in bakom panelen via passagerarsätet.
Lossa panelen vid fötterna + handsfacket + luftsystemet så kommer du att se hur det ser ut.
Det kan vara som på min bil att motorfästet kan ha gått sönder. Låter det ngt överhuvudtaget när du snurrar på hjulet?

*BAWORAK*
Em
14
Emark
523i -98 Touring
Det låter inte någonting

E-mark
Em
14
Emark
523i -98 Touring
Jag har varit ute och kollat på bilen.
Motorfästena ser OK ut.
Jag skall göra som du säger.
Tack för hjälpen SvanteE

E-mark
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
När du har allt öppet och kan se in på fästet /svart platsbit med öppet ¨ål i) så ser du hur motorn sitter, på baksidan av plaststycket. En rund silverfärgad sak med ett stag som går ner i ett hål. Det staget öppnar/stänger spjällen vid fötterna + reglerar värme/kyla via mixhjulet.

Det där staget ska röra sig upp eller ner beroende på hur du ställer in när du rör på hjulet eller öpnnar/stänger flödet till fötterna.

Pröva nu när du har det öppet att stänga/öppna för fötterna så ser du om motorn överhuvudtaget jobbar och om staget rör sig upp eller ner.

Om den rör sig är allt väl än så länge. Pröva sedan att röra på hjulet sakta åt ngt håll. Om nu inte staget rör sig eller motorn arbetar så har du fått vajsing på överföringen från hjulet till motorn.

Om du ngn gång stängt av bilen med spjällen öppna har du säkert lagt märke till att det surrar och har sig. Det är motorn som jobbar för att stänga spjällen, motsvarande när du startar bilen så att säga.

*BAWORAK*
Em
14
Emark
523i -98 Touring
Jag tror inte att jag har någon motor. Har aldrig hört något ljud från någon motor. Jag har ingen AC på min. Det kan vara det som skiljer. Jag skall titta på det ikväll och se vad som kan ha hänt

E-mark
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Då är det nog så illa att du ej kan få tempererad luft där. Det var så på tidiga E34or utan AC.
Kanske fixades det till senare, men utan AC gick det bara att få tempererad luft vid rutan och fötterna.

*BAWORAK*
Se
70
Sebban
525i -89
Det stämmer som SvanteE skriver. Mittenventilen är bara friskluftsutsläpp. "Rullvredet" är bara "öppet" och "stängt". Du reglerar friskluften med den mittre regeln på värmereglaget. längst till vänster=stängt, längst till höger=fullt öppet.

Mvh. Sebban
Em
14
Emark
523i -98 Touring
Detta reglaget i mitten styr varmt resp. kallt.
även ut i sidorna. Nu kan jag ej få fram varm luft i sidorna heller.

Jag har skruvat av en hel del. Allt vid passagerarsidan fungerar som det skall via de vreden under stereon.
Jag tog bort ventgallret uppe på instrumentpanelen.
Där såg jag att wiren gått sönder ända uppe vid rullvredet.
Någon som vet hur jag kan byta den Wiren???

E-mark
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Från 9/91 (dvs årsmodell 92) kan man även på bilar utan AC reglera om man vill ha värme i mittutblåsen.
Om jag minns rätt så måste man ha "ordinare värmereglagen" påslagna, för att det ska kunna komma varmt ur mittblåsen.
Ställer man mittblåsen på max värme, blir det samma temperatur i dessa som i fot- och defrostermunstycken. Ju mer blått man väljer, ju mer friskluft kommer in i mittutblåsen. Det kan aldrig komma varmare luft här, än i övriga utblås.

Fördelen är att man kan få en svalare inandningsluft, medan fötter och ruta får go' värme.

Läs mer om olika mittublås här: Länk

Hur man lagar wiren vet jag tyvärr inte.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Em
14
Emark
523i -98 Touring
Är det ingen annan som behövt byta denna wire och som vet hur man skall göra? Jag har läst hur jag kommer åt wiren däruppe, men hur kommer jag åt den där nere?
Tacksam för hjälp

E-mark
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Om detta vet jag inte mycket.
Kanske via passagerarsätet som jag förklarade.
MEn jag är nyfiken hur du kom åt att se wiren ovanifrån?
När jag monterade bort gallret kunde jag inte se ngt alls. Allt var ju täckt av plast...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
SvanteE: Du har inte samma typ av reglage som Emar, ditt är belyst.

Erik

___
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Wiren sitter fast i reglaget under stereon. De tre spakarna. Misstänker att det är den blåa wiren du ska byta?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Erikw> HUr menar du? Ingen wire från mitt hjul eller? Och nix, mitt är inte upplyst, inte hjulet iaf, vi kom ju fram till det i ngn annan tråd att det fanns ngn brytpunkt någonstans:-)

Så mitt innandöme under övre gallret ser inte ut som på Emars alltså?
Em
14
Emark
523i -98 Touring
Per_82: Mynnar denna wire nere vid de tre spakarna alltså?
Jag skall kolla igen då. Borde komma åt den delen av wiren via passagerarsidan.

SvanteE: Jag såg wiren när jag tog bort ventgallret uppe på instrumentpanelen. Så e´det på min bil utan AC.
Någon lampa har jag inte tänkt på. men det kanske finns.

E-mark
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
SvanteE: Det var här vi diskuterade belysning eller inte: Länk
Om allt stämmer ska ditt reglage vara belyst. Då har du en vit markering på hjulet, samt en röd och en blå markering över/under hjulet. Utan belysning har hjulet olika stora röda och blåa markeringar.

Jag tror inte det finns wire på den belysta varianten, men är inte säker.

Erik

___
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Det ser precis ut som du beskriver men den är ej belyst. Dessutom skrev du ju själv att din bil med "lilla" kliman inte heller har en belyst rulle.
Så nu har du förvirrat mig ännu mer...

MEnar du att du i din E34 har den andra modellens rulle som du skriver om här, dvs med flera markeringar???

Alltså: Jag har lilla kliman, rulle med vit markering samt rött upptil och blått nertill som sitter fast. Den är ej belyst. Någon wire har jag ej sätt. Samtidigt blir man ju fundersam på hur rullen kommunicerar med spjällmotorn...Om det nu inte finns någon wire...

*BAWORAK*
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det sitter en potentiometer i rullen som sköter allt. Det sitter även en glödlampa där som lyser upp den röda/blåa "pricken."
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Typ radiostyrt alltså eller? Fast med spänning då eller?

Någon lampa har jag nog iaf inte. I den andra tråden om detta är/var det ngn som menade att det till lilla kliman kom lyse -93.

fast erikw säger ju att hans lilla klima inte har det och hans är ju en -95a???

Har svårt att tro att det sitter en lampa där, färgen ser ut att vara målad direkt på så att säga och i princip omöjlig att lysa igenom.
Hur kollar man detta lättast? Måste man dra ut alltihopa? Försökte det en gång men kom inte längre än att få ut de båda gallrena:-(

*BAWORAK*
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
SvanteE: Du har belysning i din, men lampan är trasig. Läs mitt inlägg från 2004-04-13 22:41 i Länk , där har jag skrivit när vilka varianter används.

Erik

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.