|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har ett insug från en M5 3,8 på min M30 3,5 motor. Allt fungerar bra med adapterplattor osv. förutom en liten detalj.. Hur i hela friden får jag dit spjällägesgivaren?? Den nya lilla givarn från M5án är vänd mot termostathuset och lämnar 0 utrymme kvar, en lögn att få dit kylarslangen med andra ord. Jag vet att det finns andra som fått detta att fungera och tar tacksamt emot råd & tips. Nu lutar det mest mot att jag fräser av distansen mellan givaren och blocket typ en cm och kortar spjällaxeln lika mycket. Är det en bra eller dålig lösning?? | |
|
Du måste bygga en adapter för termostathuset. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Måste jag verkligen det? Skulle det inte fungera med att fräsa av distansen och korta axeln? Denna lösning skulle passa mycket bättre med de tillgångar till verktyg/maskiner & kunnande som jag kan få tag på... ;) Men om det är så att det inte skulle fungera så har jag väl inget val. |
|
|
Länk Länk Länk Länk Några bilder på problemet.. Syns inte så bra men det bästa jag hittade.. |
|
|
Det skulle ha fungerat med spjällgivaren från M5. Men tyvärr fungerar inte motorn med denna,, så man blir tvingad av att använda sig av orginal givaren,, och denna är större. Därav problemet... men det bör gå att lösa så som du tänkt Johansson. |
|
|
Menar du att det inte kommer att fungera med M5 givaren även om jag får den att passa? |
|
|
Okej, nu är jag RIKTIGT förvirrad och behöver hjälp!! Ni som gjort detta tidigare; Snälla dela med er av hur ni gjort! Jag har fixat ett sätt att få fast originalgivaren från m30 motorn på M5 insugets spjällgivaraxel. Bara för att konstatera att axeln på insuget vrids åt motsatt håll!! För visst är det så att givaren klickar till när spjällen öppnats några millimeter? Som det blir nu så kommer klicket vid fullgas, inte så kul..... Går det öppna givaren för att vända på innehållet? Ska man (är det möjligt?) montera ner insuget och vända på axeln? Känns som sista utvägen men om det är det som ska till så... Jag är i desperat behov av hjälp så snälla ni som vet något, hör av er!! |
|
|
Ingen?? |
|
|
mig veterligen så är den enda funktionen i spjällägesgivaren på m30-motorn att slå på och av tomgångsmotorn. i ett elschema som jag har så benämns den idle-switch. min klickar när spjället är nästan stängt. men det kan man justera på original spjällhus. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Sådärja, fixat & klart!!! Jag får tacka de vänliga själar som hjälpt mig med detta. Jag behövde få dit funktonen som stryper sprutet vid tomgång för att få igenom bilen hos SBP. Innan så låg CO på 6,6 Nu så sjönk den direkt till 3,1 Några andra bieffekter är vad jag tycker en betydligt piggare bil samt ca 0,5-0,6 liter mindre soppa per mil, inte att förakta i dessa dyra bensinpris tider. Jag borrade hål i givaren och vände på den. Fäste i egentillverkad adapterplatta och ett par lämpliga distanser. Behövde inte flytta ut termostathuset något. Det är byggt uppåt på min bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.