AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
579

Bromsar efter bärgning

Ras.mus
Jag fick bogsera hem bilen igår efter en tur till Roskilde... Den dog i tunneln under öresund, var annars! hehe

Men men, bärgare upp på land (= gratis faktiskt!) sen borsering fem mil hem. Den ska tåla det enligt instruktionsboken så..

MEN, efter typ 4 mil så började bromspedalen kännas annorlunda. den var inte som normalt fast mycket trögare som den varit innan. Nu blev den stenhård nästan. Första 15 mm går helt löst sen går den skittrögt. Fick använda handbromsen den sista biten.

Vad är detta för fel? Någon som vet?
Jag vet inte om du skojar, men trycket i bromsservon försvinner gradvis om du bromsar med motorn avstängd.
Ras.mus
OKej.. Det verkar ju vettigt men det här hände ganska abrupt. Ena stunden kändes pedalen som vanligt fast trögare, nästa sekund var den helt stel förutom glappen de första millimetrarna...
Ras.mus
Det stod förresten i instruktionsboken att man kan köra 5 mil. Ska man borsera längre måste man montera bort fläktbladet!! Varför nu detta???
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vilken otur!
Som hardfloor skriver, klarar "bomben" av ca 15 bromsningar innan den lägger av. Pedalen blir sedan stum, precis som du beskriver.

Växellådan behöver kylning, men 50 km ska vara ok.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
50km gäller nog bara en frisk/ny låda, polaren bogserade sin 525 tds-98 30 km i mkt låg hastighet, och den lådan var kass efter det.
Ras.mus
erikw... Lägger av, betyder det att den då är tom och att det fixar sig så fort motorn kommer igång? Är det en sorts tryckreservoar den här bomben eller?
Ras.mus
En sak jag funderat över. Eftersom instruktionsboken antyder att man kan bogsera långt om man bara tar av fläktbladet, kan det betyda att lådan kyls även med motorn död? Har läst någonstans att oljan pumpas runt av en pump antingen på kardansidan eller på motorsidan av växellådan. Sitter det på kardansidan så borde det ju funka! Eller?

Och varför ska man ta av fläktbladet egentligen?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, bomben laddas upp så for du startar bilen igen. Se mer här: Länk
"lägger av", jag borde skrivit "blir tömd".

Men fläktbladet?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ras.mus
Okej, det låter ju bra... Slipper man oroa sig för det! Får se hur det går nu ikväll när den ska provstartas igen.

Misstänker laddningen förresten. Körde med husvagn och den snor ström tydligen. Märkte ett tjutande innan motorn dog. Sen när jag försökte starta den igen så lät det som det gick väldigt trögt. Hoppas att batteriet laddats ur och att t.ex. bränslepumpsrelät släppt. Bilen står på laddning nu sedan igår så vi får se om den startar! hoppas hoppas hoppas...
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Bogserade min i vintras ca 4km å bromsen blev exakt som du beskriver,sen då bilen startades funkade det fläckfritt igen.
så jag tror inte du behöver vara orolig...

MVH ANDREAS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.