AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.362

Byta mätare från miles till kilometer?

Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
är det möjligt att byta ut miles mot kilometer i mätarna? att man kan byta hela satsen med hastighetsmätare kan jag tänka mig. det kanske går rent av att byta mätartavlor. men hur går det med tripmätaren? bilen har gått lite under 60000 miles vilket motsvarar 100000 km men den mätaren är nog plomberat. går det att byta?
och hur gör man med färddatorn?
Jag fick byta hela satsen eftersom det var problem med styrenheten och någon givare bakom panelen. Eftersom hela enheten var ny stod mätarna på noll när jag hämtade ut bilen igen, men BMW kan ställa in det här åt dig i efterhand. Tala med BMW Sverige för att kontrollera hur det fungerar med Z8:an, som inte direkt är en dussinbil, men det borde ju inte vara något problem.

Lycka till & njut av avcabbat åtta- muller..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hmm... På E60'n kan man faktiskt välja i menyn om man vill se alla mätarställningar mm i miles, gallon etc.

Kan tilläggas att mäta soppaförbrukning i gallon/miles blir VÄLDIGT förvillande.

Har Z8'an analoga mätare?? Annars borde väl BMW kunna programera om den!??!

/Caspar
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
"...byta hela satsen med hastighetsmätare..." Har inte din Z3 M analog hastighetsmätare, Casper? Eller du har som en Opel Kadett GSI, digital, i din kanske? ;)

Black Z3: Datorn går säkert att ställa om själv genom att trycka "Alt-Ctrl-Del" eller liknande för att komma till någon hemlig meny, som på E36:an.. Frågan är bara vilka knappar på en så ovanlig modell som Z8:an...

Har du inte hittat når bra forum på webben som berör Z8:an lite mer kanske?

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Johan: Jag tänkte nu främst på trippmätaren och färddatorn!! Att man får byta mätartavlor på hastighetsmätaren är väl självklart och det skrev ju också Black Z3(8??)

/Caspar
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Okej :) Men trippmätaren måste gå att programmera om mellan km/miles, det är ju samma mätare fast med km eller miles tänt efter värdet. Det jag tänkte på var i det närmsta själva mätartavlan.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
jag har hört att alla dem digitala mätarna går att ändra genom en enkel ingrep genom dignostik verktyget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.