|
|
|
|---|---|
| Mekade ner klumpen på min 750 idag,allt gick fint förutom att jag inte hajar tricket med medbringaren mellan slutväxeln o mellanaxeln.Helt omöjligt att trycka den framåt så mycket så att bultarna gled ur hålen.Fick istället sänka klumpen så mycket så att det gick att dra den bakåt till slut.Men så kommer det inte gå att göra när jag ska ihop med skiten igen.Nån som har nåt mektips,är helt säker på att jag missat nåt trick,paap!du har ju gjort detta redan så du kanske vet.Dessutom undrar jag vad som är anledningen till att du vill sätta tebax orginalutväxlingen?blev det för varvigt eller? mvh//jacke | |
Paap Reeder |
Hej jacke! Jag bytte häromdagen. Tog knappa 45 min att få ut den. När du sätter dit den så montera inte sidostödet förrän du fått i bultarna i medbringaren. (Glöm inte att fetta på ordentligt och att medbringarpackningen sitter på plats annars för du en ordentlig sprutlackering under) Övre bulten på sidostödet måste du sänka klumpen igen för att komma åt (efter att du dragit medbringarbultarna). När du skall pula dit (..eller pulla dit...) medbringarbukltarna är det lättast om du har lådan i N så du kan vrida kardanen varefter bultarna "liksom hoppar på plats" sedan trycker du bara slutvxln framåt. Bäst är det med en verkstadsdomkraft med en ca 1,5 kvdm står lyftplatta så man kan sjuva slutvxln litet fram å tebaka: Vad sätter du dit för utväxling????? MVH /// Paap R |
| Hej paap!Jag krånglade ner den med sidostödet på plats,kanske därför det va lite tight*ler*men det va ju omöjligt att komma åt övre bulten,gick inte att sänka så mycket att jag kom åt för det bröt så hemskt i medbringarbultarna tyckte jag.Vad det gäller utväxling så har jag 2 alternativ,svardska har erbjudit mig att sälja en orginalklump som han har,men jag är lite sugen att slänga dit en m5 3:91 som jag hittat i uppsala.Men eftersom du bytte tebax igen så tänkte jag höra varför med dig först.Personligen så har jag mer nöje av bra ax än hög toppfart.Hur funkar det med hastighetsmäötaren med m5 klump?Är det samma typ av kontakt till givaren? mvh//jacke | |
Paap Reeder |
Hej jacke! Allt är samma. Jag bytte tillbaka mest för att jag "alltid skall gasa på som en tok" samt för att jag tycker att 2-2,5 lit i stadstrafik är litet väl tungt. Väl medveten om min egen lära att skall du få fram 400 PS med 600 NM kommer det att kosta som om soppan kostade 228:-/liter. Nåväl nu är det bytt och imorrn blir det en tripp till Hudik. Tar tillbaka min teori om att bygga in 3,07:an från min M535:a......det är för liten skillnad i utv till 3,15 för att det skall vara värt besväret (räknade litet fel i hastighetstabellen). (Minnen: stack från 180 och uppåt ifrån en VR6 på E18. Trodde han fått motorstopp. Antingen hade han dåliga stift eller så är den otroligt övervärderad. Det är klart att sånt kostar 98:aoktanigt en masse). Kan inte välja åt dig. MVH /// Paap R |
|
jag fattar inget av det här , att byta bakaxelklump och få ut mera effekt ? kan någon förklara lite mer om detta ? Jag förstår att man kan få en argare bil på låga hastigheter om utväxlingen är sådan så att varvtalet är högt vid en viss hastighet/växel - men detta måste väll straffa sig på andra växlar/hastighet ? annars kanske jag med borde byta , ja har lite delar liggandes från en banracingbil som ja tror passar. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
Paap Reeder |
Hej wadel! Det du förlorar i väg vinner du i kraft enligt en av fysikens lagar. En annan bra ide skulle kunna vara är att sätta dit en 5 hp- låda. Tittar man på utv genom de olika växlarna ligger de bättre till än våra original. Om du med 3,15 har en viss kraft till hjulen får du med 3,91 + 24% till både av Ps och vrid men du förlorar således i toppfart och motorvarvet stiger som sagt. Eftersom våra bilar slår av vid 250 kan man nå 250 även med en 3,91 ... fast då 24% snabbare ... ty då ligger både varvstopp och den elektroniska hastbegränsningen i samma kmh- område. Tyvärr ökar således även bränsleförbrukningen med 24% + ett antal % ytterligare för man tycker om att känna när vridet i rycker i kallingarna. MVH /// Paap R |
| Bytte från orginalconverter på min cheva till en 10" racedito,kändes som att få 200 hästar till ungefär.Har bestämmt mig för 3:91 iallafall,vill åt riktig diff oxå istället för asc. | |
|
Nja, fysikens lagar gäller givetvis. De säger att det INTE blir det mer effekt på bakhjulen vid samma motorvartal, pga lägre utväxling. Däremot kommer effekten (som är vrimoment*varvtal) att komma vid lägre hastighet på samma växel. Med en lägre utväxling kan man utnyttja tillgänglig effekt bättre. Bränsleförbrukningen ökar inte proportionellet med utväxlingen, men en viss ökning blir det i detta fallet. Jag håller med om att 750 är "lite slö" i låga hastigheter, vanliga bilar brukar hänga med rätt bra upp till 80-90. Men när de ska lägga i trean och M70:an fortfarande väser på 1:an, brukar loppet vara kört för deras del, hehe... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Hej! Körde nu 35 mil i + 10 kmh med min 3,15. 1,22 lit / mil blev det i snitt. Med 3,91 gick det inte att komma under 1,45 under samma förhållanden. Kom på att rätt namn är "mekanikens gyllene regel" - d v s det du vinner kraft förlorar du i väg. Jag tror att det blir en 5 hp 30 nästa gång. MVH /// Paap R |
|
Ja då förstår jag , fast ja ligger nog lite lägre och puttrar som en traktor än varvar mera. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
Paap Reeder |
Hej! Litet bensinförbrukningsvärden. Skrev fel ovan. Till Hudik gick det på 1,33 enligt mätarens snitt. 1,32 enligt tankmetoden. Bootade om boxarna i Hudik och "nollade" spjällen. Från Hudik tebaks till -> 08 gick det på 1,26. Exakt samma körsätt + 10 kmh. (Var nere i 1,24 men hetsade upp mig på motorvägen från Uppsala till hast.begränsningsstoppet varvid det blev 1,29 vid Knivsta. Sedan "hann" jag aldrig ner det till mindre än 1,26.) Slutsats: tror det är ganska viktigt att boota med jämna mellanrum. Har själv inte gjort det sedan våren. I M30:an har jag satt in en Lambda-Link med indikeringsdioder för CO. Funderar på att dra in en sådan även i M70:an för att hålla kolla på att den alltid går optimalt. MVH /// Paap R |
| Kom äntligen iväg o hämtade min 3:91-klump idag.Åkte direkt till garaget o började montaget.Men just som jag skulle hissa upp klumpen upptäckte jag att den vid raset(då bägge bakre fästena gick av) hade slagit upp hårt i golvet o plattat till ena bränsleröret.Fick alltså börja med att skarva röret innan jag kunde fortsätta.En timma senare sitter iaf klumpen där, o allt utom vänster drivaxel är monterat.Skall fortsätta imorgon kväll,o då lär det bli en provtur oxå*ler*Killen jag köpte klumpen av hade två st fabriksmonterade racekattar till salu oxå,2000kr vid snabb affär,lär nog köpa dom oxå då jag tror att jag ändå är i behov av nya.Blir väl lite kapning o svetsning misstänker jag(då dom kommer från en m5)innan det passar,men det var så billigt att jag tycker det verkar värt besväret. mvh//jacke | |
| Mekade färdigt idag,provkörde dock bara på pallbockar då jag ska "justera" avgassystemet lite då bilen ändå står pallad. | |
Paap Reeder |
... roligt jacke! Kolla bara noga så farbror blå inte har koll på dig när du far iväg längs vänsterfilen. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.