AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
645

ASC

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Vet någon om ASC och ASC+T är samma sak. Har hört att det är en skillnad men vet inte vad. Är det någon som vet vilken årmodell som det blev ASC+T?

//Schnitzer
intemartin
hmm vet ej men har asc på knappen på instrumentbrädan men enligt instruktinsboken har jag asc+t och det är en -92 ioförsig utrustad som en 93 (9208)

martin_750
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
ASC är ju stabilitetskontrollen, antisladd alltså. +T är plus tractioncontrol, antispinn alltså.

Jeppe
asc,är ett antispinnsystem som förhindrar hjulspinn,jämför hatigh.skilln.mellan de olika hjulen.tar in info via abs sensorerna.+t är väl ett aktivt system som hjälper till och bla. bromsar diverse hjul när du redan fått sladd,vet att M-B har ett gyro monterat i bilen som ger info om laterala rörelser(liknande de vi har i fpl.!) BMW borde funka samma (bosch)

torsk på v12
Nissen
På min står det bara asc på knappen men enligt boken är det asc+t, Jag tror att det är samma sak bara att folk kallar det för olika.
På min knapp står det också bara ASC men jag är helt säker på att det är ASC+T. BMW har väl DSC för att svara på Marcus.a:s undran som är gyrostyrt har jag för mig....

Simon
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det skulle vara kul att veta när ASC+T kom, alltså till vilken årsmodell som det började tillverkas till. För det kan väl inte ha varit ASC+T redan vid 1987-88, då var det bara ASC, eller?

//Schnitzer
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Det är skilnad. Min 535 hade "bara" ASC och det var antispinn. +T dvs traction är mer avancerat. Det finns säkert beskrivet på nån techsida. Men jag orkar inte kolla upp det.
Schnitser: Jag tror +T kom 93 nånstans. Min var en 90.

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Okejdå, här står mer.
Länk

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
Detta är klippt från den sida mageng hänvisade till.

"The ASC + T system will reduce engine output until the vehicle can move or or until acceleration can occur without the wheels spinning. If this reduction is insufficient, each drive wheel is braked individually until both wheels have optimum traction.

This makes it possible to drive on snow, wet roads or other slippery grounds without the wheels spinning. Even if the back wheels suddenly lose traction in a bend during acceleration, ASC + T intervenes so quickly that the vehicle is stabilized before it can oversteer and swing out of the bend. The instrument console informs the driver of any control intervention and the relevant situation.

The DSC computer constantly calculates an ideal driving condition that is compared with the current status. If the vehicle oversteers or understeers, the calculated ideal deviates from the measured status, and DSC will intervene within a few milliseconds via the engine management system by reducing the engine torque and applying the brakes on individual wheels where necessary."

mvh
Berg

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.