AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
801

Köp av BMW M3 cab...tacksam för tips!

Hej, nu har jag varit utan BMW i 1½år...

Har åkt i en Porsche Boxster 97 sedan dess. En jätteskojig bil med skönt motorljud och mycket körglädje.

Jag har nu börjat kolla efter annan bil, det står mellan Porsche 996 coupé samt BMW E46 M3 cabrio. Priset för bilarna är ungefär detsamma och även miltalet.

Det lutar mest åt BMW-hållet.

Vad tycker ni jag inte får missa i utrustning och färger m.m.

Är sugen på en titangråmetallic (vad heter det på BMW-språk?), Imolaröd, Silver, samt Carbonsvart.

Jag tycker inte att TV/navigation är speciellt viktigt, likadant med SMG-låda (har aldrig provat). 19" fälgar vill jag ha, samt HK-ljudanläggning.

Vad bör jag se upp med och vad får jag inte missa?

Tacksam för förslag och ideér!

Mvh Björn
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bilen blir absolut mer lättsåld med navigation än utan. Hardtop om du ska köra året om? 19" och HK ljud är bra investering också, skulle rekommendera att du provkör SMG lådan som jag tror gör bilen mer lättsåld också (jag tycker den är underbar). PDC kanske är bra att ha? Köper man begagnad och inte specar själv kanske just det inte är sådär jätteviktigt. Elstolar är alltid bra.

Annars finns det ett par grejer att kolla, missljud från bakaxel, om bilen är manuell kopplingen samt om motorn är åtgärdad / bytt om bilen är tillverkad mellan 10.01 och 02.02.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
bmxbjorn: Härligt att se att du återfått förståndet igen Björn ;)
Mer BMW till Härnösand! :D

///Foppa
bmxbjörn:
svårt val och i mitt tycke beror det helt och hållet på vad du kommer ha bilen till. En M3 cab är en väldigt kompetent allround- bil som kan finglidas med på sommaren (inkl. ev eventuella barn & baggage) medan 911:an ger dåligt samvete om den inte får köras ordentligt.

Håller med acey om att hardtop är att rekommendera (förvånansvärt snyggt med) samt 19" fälgar med. Navin kanske man kan vara utan men samtidigt har acey ett argument där med. Jag skulle nog inte välja SMG:n men det är en rent personlig åsikt och det är både praktiskt och roligt om man faller för det.
Provkör absolut båda varianterna innan du bestämmer dig..

En titangrå med ljust brun klädsel är väldigt stilfullt, precis som titansilver med rött skinn. Jag är även rätt svag för imola medan svart är relativt vanligt..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Hej igen!

Tack för svaren!

Har hittat en M3:a nu som är av intresse...

Den har följande utrustning:

SMG-låda (har bestämt mig för det nu)
HK-ljud
Hardtop
19" fälgar
Individualfärg (25.000kr)

Saknar TV/navigator och en av fälgarna+däcket(!!) är kantstött.

Säljaren begär 469.000kr för denna svensksålda bil. Den är i fint skick men har en del tvättrepor, (handtvättad) men går att polera bort. Bilen har gått 3500mil och är en 02a.

Vad tycker ni? Dyrt tycker jag, men vad ska jag bjuda? Det är ett försäljningsuppdrag.

Tackar på förhand än en gång!

Björn Markholm
bmxbjorn:

Vilken färg ut/in vändigt?

Har du länk till objektet?

SMG II är ett klockrent val

3500 låter längt för en cabbe har den gått under vintern?
Velvetblå, svart inredning.

Länk

Björn Markholm
bmxbjorn:

Ok med färgen enligt mig i all fall

De ev vevstackslagerskålarna är dom bytta då några 02 var behäftade med dessa?

Hur många ägare?räkna in att en ny fälg och däck kostar flis

Tänk på att ju närmare vintern vi närmar oss desto billigare borde den bli:))

Har den stått på firman länge?
Det är en ägare på bilen sedan ny.

Färgen är riktigt mycket snyggare i verkligheten, svår att få bra på bild.

Bilen kanske har stått där i två-tre veckor?

De har inte sagt något om vevstakslagerskålarna, men den är svensksåld så det är väl inga problem att få fram info om? Vad jag läst mig till så har "alla" svensksålda fått det åtgärdat.

Tack för det snabba svaret... =)

Vad tror du den är värd? Det där med fälgen tycker jag är en prutgrej rent estetiskt...
bmxbjörn:

Jag har ingen bra koll på M3 cab priserna tyvärr men många andra på forumet har säkert det:))

Lycka Till
Okej, tack ändå! :)

Jaha, någon som kan säga mig vad denna kärra borde vara värd?

Tack på förhand!

Björn Markholm
Hej!

Snygg färg, finns inte många M3 E46 i Sverige med den lacken.

Här en annan bild på samma lack: Länk

MVH / Jacob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.