|
|
|
|---|---|
| Som Rubriken lyder, hur kollar man en lambdasond? Man ska använda sig av en voltmeter och mäta? Ska bilen stå på tomgång? Tack på förhand. | |
Paap Reeder |
Hej! Lambdan har sannolikt 4:a trådar som på min M70. " är till för förvärmningen - mina är vita till detta. En jord och en plus 12v. Sedan finns två svarta varav den ena är jord till boxen och den andra är lämbdasignalen till boxen. Hitta den och anslut en DIGITAL multimeter. Starta och efter ca ett par minuter skall spänningsvariationer mellen 0,35-0,95 volt börja "bläddra" på instrumentet. Då vet man att lambdan i a f gör som den ska. Jag har dragit fram signaltråden från mina båda lambdor fram till boxarna så man enkelt kan mäta. Jag har "gått in i box-hansken men man kan mycket väl gå in i kontakten under bilen och med en tunn skalad kabel "stifta in sig" på rätt kabel. Litet resrv för färgerna men du ser det snabbt när du strippar kontakten. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
..." ,, skall vara en 2:a Paap R |
|
vilken spänning matas lambada sonden från styrboxen med? 12v? eller är det lägre? /Pelle |
|
Paap Reeder |
Hej Pelle! Är nästan bergis på 12V. Kommer iofs inte ihåg de exakta mätvärdena under bilen men när jag byggde mig en lambdatestare så vet jag att jag körde direkt från ett 12 v batteri. Skulle inte gjort det om jag då (ca 1 år sedan) läst på nått annat. Gäller M70. MVH /// Paap R |
| Tack för infon Paap Reeder! På min 525:a sitter det som sagt 4 kablar, precis som på din 750. Lambdan sitter bra till nedanför grenröret så jag behöver inte ens krypa under bilen. Sedan sitter det en kontakt mellan lambdan o kablestammen till databoxen. Kan jag kontrollera funktionen hos lambdan trots att den inte är inkopplad i databoxen? Det underlättar en del... | |
Paap Reeder |
Hej! Du måste ha värmespiralströmmen på annars får du vänta i 5-10 min innan den blivit tillräckligt varm. MVH /// Paap R |
| OK Tack! Ska undersöka lambdan vid tillfälle. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.